7 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialMuzeul Marinei Romane, unic in tara

Muzeul Marinei Romane, unic in tara

» Muzeul Marinei Romane a fost infiintat in anul 1969, ca muzeu de importanta republicana, nationala astazi, reconfirmat ca atare prin noua lege de organizare a muzeelor din 2003.
» Patrimoniul, unicat in tara, cuprinde 13 colectii, dintre care se disting cele care retin obiecte de navigatie, motoare navale, arme sub apa si alte obiecte specifice.
» In cadrul expozitiei permanente, vizitatorii pot afla evolutia navigatiei si a marinei militare si comerciale romane.

Seful sectiei de istorie, dr. Florin Stoian, spune ca cele mai cautate obiecte de vizitatori sunt cele tridimensionale. "Este vorba de reconstituirea unor luptatori daci si romani si a unor marinari, care se constituie in diorame specifice, in sala Dacia romana. Vizitata este si sala Independenta, unde s-a reconstituit bateria Perseverenta. Mai avem reconstituirea unor punti de corabie medievala si a celebrului Panzar moldovenesc", precizeaza muzeograful. Alte obiecte originale sunt monoxila, o ambarcatiune cioplita in albia Crisului, cateva bombarde si tunuri din perioada medievala, armamentul original folosit de marinarii romani in primul si al doilea razboi mondial si lentila originala a farului de la Tuzla, care a functionat pana in 1975. Cele mai admirate obiecte de catre copii sunt manechinele, realizate in anii ’80, la Studioul de Arta al Armatei din Bucuresti.

Seu de oaie, perfect conservat
Unele obiecte impresioneaza prin povestile lor. Expertul Sorin Maxim Ursu, restaurator in cadrul institutiei de cultura, a dezvaluit istoria celor mai vechi dintre obiecte. Restul de amfora care contine seu de oaie, din secolele II-III, s-a gasit in plasele unor pescari, in timp ce pescuiau in apele Marii Negre. "Eu lucram la Muzeul de Arheologie atunci cand obiectul a fost recuperat si colegii de aici m-au rugat daca pot sa le dau o solutie, pentru a fi conservata amfora. Nu era nevoie de buletin de analiza, pentru ca se simtea mirosul specific, cu toate ca a stat in apa marii. Solutia a fost uscarea treptata, pentru a se putea conserva. Seul de oaie se folosea in antichitate pentru iluminat, in opaite", explica specialistul. Ultimul obiect recuperat din apele marii a fost, in 2009, o jumatate de mina din al doilea razboi mondial.

Monoxila din trunchi de copac
Obiectul cel mai indragit de vizitatori este monoxila, lunga de 10 metri, realizata dintr-un singur trunchi de copac. A fost descoperita intr-o zona mlastinoasa, la Rapsig, pe Cris, si a fost adusa la Constanta in anii ’80. Se pare ca transporta sare din Podisul Transilvaniei. "Monoxila a fost facuta printr-un procedeu mai aparte. Se nivela, prin cioplire, partea de sus, apoi se puneau legaturi de paie carora li se dadea foc. Jaraticul era indepartat si se continua procesul de ardere, pana la un anumit moment, cand trebuia facut locul din spate, unde se sprijineau picioarele, pentru a avea stabilitate, apoi se finisa prin cioplire. Se facea in cateva zile", subliniaza restauratorul. O monoxila putea transporta pana la 12 oameni si o cantitate mare de sare. Se putea naviga destul de usor. Tipul acesta de ambarcatiune il intalnim din antichitate pana in Evul Mediu. Pe vremea lui Vlad Dracul circulau 200 de monoxile. Singura problema este sa nu fie lovite, fiind extrem de fragile. Cu timpul, s-au fabricat din ce in ce mai putine monoxile, din cauza pierderii suprafetelor impadurite. In tara mai exista o monoxila de cinci metri, la Muzeul Judetean de Istorie din Ploiesti.

Obiect
Lentila de la Tuzla
Un alt obiect care atrage atentia este lentila de la Tuzla, lucrata la Sèvres, langa Paris, de catre slefuitorii de cristal. Are 2.800 de kilograme si este realizata din cristal si bronz. "Lentila era montata in varful unui turn de 50 de metri, se rotea pe o masa cu mercur, pentru a elimina pe cat posibil frecarea. Rotirea uniforma si completa a acestei lentile se realiza cu un mecanism special. Seara se ridica greutatea cu o manivela. Sursa de iluminare a acestei lentile era o lampa cu petrol. Scintilatia se vedea la zece mile marine. In momentul in care s-a introdus lumina electrica, scintilatia s-a putut vedea la 20 de mile marine", precizeaza Sorin Ursu. Farul de la Tuzla a fost construit in 1900.

Cele mai citite

Economia României: Creștere modestă în 2025, dar optimism pe termen lung

Incertitudinea politică, deficitul bugetar scăpat de sub control și slăbiciunile structurale ale economiei vor continua să afecteze România. Cu toate acestea, impactul ar putea...

Circulație reluată temporar pe Podul Giurgiu-Ruse în perioada sărbătorilor

Lucrările de reparații majore la Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse vor fi suspendate temporar între 20 decembrie 2024 și 7 ianuarie 2025. În această perioadă, traficul...

OpenAI amendată cu 15 milioane de euro de Italia pentru încălcarea protecției datelor

Agenția italiană de protecție a datelor, Garante, a sancționat OpenAI, dezvoltatorul ChatGPT, cu o amendă de 15 milioane de euro, după o investigație privind...
Ultima oră
Pe aceeași temă