Tendința către ecranele de smartphone gigant a început, fără îndoială, odată cu lansarea lui Samsung Galaxy Note care a avut foarte mult succes, un telefon atât de mare încât ar putea fi considerat o mini tabletă. Acum fiecare producător de smartphone-uri, în afară de Apple, pare să fie de acord că mai mare înseamnă mai bun. Dar ce anume ne place atât de mult la ecranele mari?
Nu este o chestiune de pragmatism. Analiștii tehnologici au criticat telefoanele cu ecrane mari, deoarece acestea se confruntă cu durata de viață a bateriei și au probleme privind uzura. Sunt dificil de operat cu o singură mână – unele dintre ele sunt atât de mari încât cu greu pot fi ținute în mână și cu atât mai complicat de băgat în buzunar.
Un nou studiu făcut de cercetătorii de la Universitatea de Stat Penn sugerează că doar preferința vizuală este cea care conduce trendul. Cercetătorii au cerut studenților să încerce efectuarea a două sarcini diferite cu două telefoane de dimensiuni diferite. Unul a fost un telefon mic de 9,4 cm (chiar și iPhone-ul, cel mai mic telefon de calitate de pe piață, are un ecran mai mare decât acesta), iar celălalt a fost un telefon de 13,5 cm. Studenții au fost întrebați cât de interesant li s-a părut efectuarea acelor sarcini pe fiecare dintre telefoane și cât de eficient li s-a părut fiecare telefon. Se pare că studenți au considerat telefonul mai mare ca fiind mai "atractiv", mai "plăcut" și mai "satisfăcător emoțional".
Ca multe alte studii de acest gen şi acesta are minusurile lui. Dimensiunea eșantionului este mică, doar 130 de studenți, iar cercetătorii au testat doar două telefoane. De asemenea, în ultimii ani, telefoanele care au fost făcute cu un ecran la fel de mic ca cel folosit în studiu sunt telefoane mai proaste, astfel încât telefonul de dimensiuni mai mici era ori o versiune mai ieftină, ori foarte veche deci nu prea avea şanse să fie considerat mai bun decât cel de dimensiuni mari. E ca şi cum ai compara merele cu portocalele, având în vedere faptul că tehnologia smartphone-urilor avansează destul de rapid în fiecare an.
Studiul nu este perfect, dar indică cu siguranță ceva ce am simțit toți: că achizițiile, chiar și achiziții mari cum ar fi un smartphone, nu sunt motivate în întregime de pragmatism. Există întotdeauna un element emoţional în alegerile noastre, in special la achiziția telefoanelor.