Noul port maritim al Republicii Moldova, Portul Giurgiulești, are un trend de creștere a indicatorilor economici, chiar și în perioada de criză cu care se confruntă celelalte porturi de pe Dunărea Maritimă, de la Galați, Brăila și Tulcea. O explicație ar fi că Portul Giurgiulești este „poarta“ maritimă a Republicii Moldova, cum este Constanța pentru România și într-un astfel de context efectele crizei sunt atenuate. Încă de la lansarea activității, principalele fluxuri de mărfuri prin Portul Giurgiulești au fost exporturile de cereale și importurile de petrol. Din 2013, un alt flux important a devenit exportul de mărfuri generale. În 2012, prin Portul Giurgiulești au fost tranzitate 421.600 tone de mărfuri, iar în 2013 volumul mărfurilor aproape că s-a dublat, la 733.200 tone. Creșterea volumului de mărfuri a continuat și în primul semestru din 2014, când a fost operat portuar un volum de mărfuri aproape egal cu cel din tot anul 2013 (700.800 tone).
Nu au fost date publicității cifrele la 31 decembrie, dar este evident că anul trecut a fost depășită cantitatea de un milion de tone de mărfuri, fiind posibilă chiar o dublare a volumului din 2013. Dacă în 2009 se lucra cu 178 de angajați, acum numărul acestora este de 466, iar salariul mediu al unui angajat al portului a crescut de la 4.100 la 6.200 de lei moldovenești, aproximativ 300 de euro. Sunt salarii mari dacă ținem cont că în Republica Moldova, anul trecut, salariul mediu din sectorul transporturi și depozitare era de aproximativ 3.600 lei moldovenești, adică 170 de euro.
Un concurent pentru Porturile Brăila și Tulcea
Păstrând dinamica, s-ar ajunge ca în 2-3 ani tranzitul de mărfuri prin Portul Giurgiulești să atingă în viitorul apropiat volumele de mărfuri operate prin Portul Brăila și Portul Tulcea, care în 2013 au operat câte 2,1 – 2,3 milioane de tone. Cel puțin deocamdată nu este un concurent pentru Portul Galați, care a operat 3,5 milioane de tone.
Directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, Marius Ciubrei, ne declara recent că oricare port are o perioadă de dezvoltare, până la atingerea unor indicatori maximi ai operării portuare: „Giurgiuleștiul este un port mic, care ajunge la un nivel maxim de trafic al mărfurilor peste care nu va putea trece, este un port limitat, pe când Galațiul are perspectiva. Să știți că în momentul în care ajungi la un nivel maximal nu totul merge perfect. Atunci apar și blocajele, în momentul în care ai un volum care se apropie de nivelul maxim al portului respectiv, iar în momentul în care apar blocajele apar și problemele“.
Portul Galați este cel mai important port maritim de la Dunăre prin unul dintre cele trei porturi, portul mineralier Romportmet, prin care este asigurat tranzitul materii prime și laminate spre și dinspre combinatul ArcelorMittal. La categoria porturilor de mărfuri generale lucrurile stau altfel. Și oricum, faptul că Portul Giurgiulești ar putea atinge în scurt timp nivelul operării portuare de la Brăila și Tulcea este o performanță notabilă.