» Procurorii parchetului anticoruptie Prahova incearca sa afle in ce buzunare au ajuns banii pentru repararea celei mai aglomerate cai ferate din Romania, Campina-Predeal.
» La mai bine de doi ani dupa inceperea lucrarilor si cu opt luni inainte de predare, linia e gata doar pe sfert. Calea ferata, una dintre cele mai dificile din Romania, ca urmare a faptului ca atinge altitudini ridicate, avand curbe stranse pe Valea Prahovei, urmeaza sa fie reparata de firma austriaca Porr, specializata – atentie! – in sosele.
» Pentru ca firma Porr nu a respectat graficul de lucrari, pe acest tronson au fost introduse restrictii de viteza, fapt ce a condus la intarzierea trenurilor de foarte multe ori, spre nemultumirea calatorilor. Culmea, tot Porr a formulat pretentii financiare sub forma de penalitati in valoare de 9,6 milioane de euro.
Romanii vor mai avea de asteptat ani buni pana vor putea circula la viteze europene pe calea ferata Campina-Predeal, 47 km, a carei reabilitare urma sa se incheie in 2008, dar care, cel mai probabil, nu se va termina nici la noul termen, respectiv octombrie 2010. In 2007 statul roman organiza o licitatie pentru repararea acestui tronson, beneficiind de fonduri europene gratuite ISPA in valoare de 149 milioane euro, respectiv 75% din valoarea eligibila a proiectului, cifrata la 199 milioane euro, cea totala fiind de 214 milioane euro. S-a stabilit ca lucrarile urmau sa aduca viteza trenurilor de calatori la 160 km/ora si pe cea a trenurilor de marfa la 120 km/ora. Lucrarile au fost impartite pe mai multe bucati.
Repararea infrastructurii si suprastructurii a revenit firmei austriece Porr pe baza unui contract de 139 milioane euro. Podetele de beton noi vor fi reconstruite de catre firma Arcada pentru 18,45 milioane euro, iar cele vechi metalice vor fi reparate de firmele Franz Kassechker si Bilfinger Berger pentru suma de 68 milioane euro. De linia de contact urmau sa se ocupe companiile Spie Rail si ISAF, pentru 13 milioane euro, iar semnalizarile si telecomunicatiile au picat in sarcina firmei italiene Ansaldo, cu un contract de 16 milioane euro. Data de finalizare a lucrarilor a fost prevazuta pentru octombrie 2010, iar cea de cheltuire a banilor europeni – decembrie 2010, data dupa care, daca nu sunt cheltuiti si justificati, banii europeni sunt pierduti.
CFR da steroizi caii ferate
La doi ani de la semnarea imprumutului, lucrarile sunt gata in proportie de 28%, iar CFR SA promite sa faca in cele opt luni ramase de trei ori mai mult decat a facut in ultimii doi ani pentru a termina la termen lucrarea. "Estimam ca lucrarile vor fi finalizate pe 31.12.2010, conform termenului prevazut in Memorandumul de finantare. Banii necheltuiti pot fi pierduti daca depasim perioada mentionata in memorandum", spune un raspuns oficial al CFR SA. Nimeni de la CFR nu crede insa aceasta. "Cel mai probabil, lucrarile nu vor fi terminate in acest an. Speram sa nu pierdem banii ISPA si sa ii cheltuim, urmand ca anul viitor lucrarile sa fie finantate de la buget", spune unul dintre oficialii CFR. El lasa sa se inteleaga ca de vina pentru intarzierea lucrarilor este firma austriaca Porr. "Exista doua tipuri de firme: unele serioase, care isi vad de proiect, si altele care castiga licitatiile cu preturi mici si cauta sa speculeze totul pentru a-si rotunji veniturile." In cazul de fata, Romania a avut nesansa sa dea peste al doilea tip de firma, lasa directorul sa se inteleaga.
CFR si Porr se bat in penalitati
Potrivit CFR, firma Porr a formulat pretentii financiare sub forma de penalitati in valoare de 9,6 milioane euro, iar CFR SA nu s-a lasat mai prejos si a cerut, la randul ei, austriecilor penalitati de 10 milioane euro pentru "depasirile de inchideri de linie".
Potrivit oficialului CFR, o posibila problema este lipsa de experienta a firmei Porr in lucrari de cale ferata. "Sunt firme mai putin experimentate in domeniu", raspunde acesta la intrebarea despre cauza intarzierilor. Rugat sa mentioneze ce alte lucrari feroviare a facut firma pe care o reprezinta in Romania, Mario Proll, directorul filialei romanesti Porr, ne trimite pe site-ul companiei pentru a vedea proiectele. Prezentarile de pe paginile de internet romaneasca si austriaca ale Porr arata o firma mare in zona constructiilor de cladiri, sosele, tuneluri, aeroporturi, fabrici, care nu a facut insa pana acum nici o cale ferata. Desigur, cu exceptia liniei Campina-Predeal.
DNA verifica respectarea destinatiei fondurilor
Contractul si derularea acestuia au ajuns in faza cercetarilor preliminare la procurorii anticoruptie din Prahova. "Pe rolul Directiei Nationale Anticoruptie – Serviciul Teritorial Ploiesti se afla un dosar penal in care procurorii efectueaza acte premergatoare privind respectarea destinatiei fondurilor alocate derularii Proiectului ÇReabilitare linie de cale ferata Bucuresti-Brasov, Tronson Campina-Predeal, Lot 1 – ISPA", spune procurorul-sef Mihai Gheorghe. "Avand in vedere stadiul cercetarilor, nu va putem comunica mai multe detalii privind actele procedurale sau identitatea persoanelor vizate", adauga el.
Tiberiu Angelescu, director CFR pentru fonduri externe, spune: "Avem cunostinta de existenta unui astfel de dosar, dar va asigur ca acesta nu se refera la CFR SA sau la angajati ai CFR SA". Mario Proll refuza sa precizeze daca angajati ai Porr Construct SRL sunt cercetati de DNA. inu va pot furniza un astfel de raspuns", declara scurt acesta.