La ceremonialul dedicat primei misiuni reale incredintate Fortelor Navale Romane au participat putini oficiali guvernamentali, dar multi militari. Fregata „Regele Ferdinand”, prima nava romaneasca ce va indeplini misiuni sub comanda NATO, si-a ridicat ieri ancora din portul Constanta cu destinatia Marea Mediterana.
Civilii si militarii prezenti in portul militar nu si-au putut ascunde emotiile. Desi nimeni nu a plans, s-a vazut clar ca familiile membrilor echipajului au privit cu ingrijorare plecarea sotilor si tatilor in prima operatiune reala din 1989 incoace. Oficialii MApN nu s-au inghesuit la festivitate, cu exceptia reprezentantului Ministrului Apararii, Ioan Ion, secretar de stat si responsabil cu armamentul, care insa a dovedit ca este un functionar de birou sadea si nu are nici o legatura cu marina. In schimb, Statul Major al Fortelor Navale si Comandamentul Operational Naval au fost reprezentate de comandanti, care au constientizat pe deplin importanta acestei misiuni.
Adevaratul examen
ACTIVE ENDEAVOUR este o operatiune aliata ce se desfasoara in Mediterana incepand cu anul 2001. Pentru nou-venitii in NATO este considerata un mare examen. Evaluarile facute de tot felul de oficiali NATO nu fac doi bani in comparatie cu un calificativ „FB” obtinut dupa doua luni de misiune reala. In plus, desi nimeni nu o recunoaste, de rezultatul acestei operatiuni depinde in mare masura participarea fortelor navale la viitoarele misiuni NATO. Tocmai de aceea sefii marinei militare au acordat o atentie deosebita pregatirii echipajului. „Regele Ferdinand” este prima fregata britanica achizitionata de statul roman si a facut obiectul unor „sesiuni” de pregatire speciale. Inca din primul voiaj spre tara, echipajul care a preluat acum trei ani fregata de la englezi a fost supus la examene in mars. Luna trecuta fregata a petrecut doua saptamani in Marea Neagra pentru o ultima evaluare. S-au pus la punct procedurile de boarding (controlul la bord), s-a montat armamentul usor si s-au facut bagajele. De altfel, fregata nu este complet straina de astfel de misiuni de patrulare. Pe vremea cand slujea coroana britanica si purta numele de „Coventry”, nava a facut boarding in Kosovo.
Bani multi si pericol cat cuprinde…
Desi pare o simpla misiune de patrulare, ACTIVE ENDEAVOUR este o operatiune dificila. Teoretic, navele din compunerea gruparii patruleaza in zone diferite si verifica tot ce misca. Exista echipe speciale de boarding, bine inarmate, care urca la bordul vaselor suspecte si controleaza amanuntit fiecare ungher in cautarea teroristilor, drogurilor si marfurilor clandestine. Cat timp se desfasoara controlul la bordul fregatei sunt activati „lunetisti” care au sarcina de a supraveghea orice miscare pe nava controlata si, daca va fi nevoie, sa deschida focul pentru protectia echipei de boarding. Marinarii sunt platiti pe durata acestei misiuni diferentiat. Perioadei de mars ii corespunde o diurna de 20 de dolari, in timp ce, din momentul in care incepe oficial misiunea si pana se da comanda de terminare, romanii primesc 40 de dolari pe zi.
Cum doua-trei saptamani dureaza drumul dus-intors si pregatirea navelor, rezulta un venit minim pe membru de echipaj de 2000 de dolari, fara a socoti si salariul din tara. Iata de ce a fost bataie pentru un loc la bordul fregatei acum trei ani, cand in marina s-au facut evaluarile pentru formarea echipajului. Se stia inca de atunci ca navele englezesti vor fi capul de afis la toate misiunile internationale.
Echipaj cu… economie
La bordul navei se afla un echipaj redus la minimum din considerente financiare. Marinarii indeplinesc cat mai multe functii, lucru care pana la urma este in beneficiul lor. Astfel, sanitarul face parte si din echipa de „lunetisti” iar maistrii militari au multiple sarcini.
Oricum, echipajul fregatei „Regele Ferdinand” este cel mai bine platit din intreaga marina.
In alta ordine de idei, una din principalele „deficiente” ale fregatei, respectiv lipsa unui mijloc aerian ambarcat, va fi remediata anul viitor. „Este in program. In 2006 o sa va invitam la bord sa vedeti elicopterul”, a precizat comadorul Sorin Learschi, comandantul fregatei „Regele Ferdinand”. Britanicii ne-au vandut cele doua nave din clasa 22, „Regele Ferdinand” si „Regina Maria”, fara elicopterele de serviciu, iar majoritatea criticilor formulate de specialisti au vizat tocmai aeronavele de observatie, salvare si lupta.