Nenorocirea petrecuta marti dupa-amiaza pe DN2A, dinspre Tandarei catre Slobozia, ramane inca fara cauze concrete. Masina, apartinand unei firme de transport locale, efectua o cursa tip naveta care ducea femei la lucru la o fabrica de confectii din localitate. Microbuzul se deplasa catre oras, insa numai un kilometru de drum a despartit o drama cu 15 morti si 12 raniti grav de o cursa normala. Microbuzul marca Iveco, cu un numar de 19+1 locuri capacitate conform documentelor, apartinand societatii „Vlase Impex”, a parasit carosabilul si s-a izbit in plin de un copac gros de pe margine. Nimic nu a atenuat viteza, nefiind gasite nici un fel de urme de franare sau de derapaj. Totul s-a intamplat cu viteza.
Supozitii nedemonstrate inca
Circula cateva ipoteze cum ca soferul ar fi vrut sa evite o creanga de copac cazuta in mijlocul drumului, lucru nedovedit inca. Se prea poate ca creanga respectiva sa fi cazut dupa impactul deosebit de violent. Viteza cu care se deplasa autovehiculul nu a fost deocamdata stabilita. Din primele indicii se pare ca microbuzul nu depasea limita admisa de 80 km/h. Acul vitezometrului a ramas blocat la 80 km/h, lucru care s-a putut vedea cu greu printre fiarele torsionate. Acest lucru nu este neaparat o dovada, pentru ca acul putea fi deplasat de orice alta forta mecanica, geamul vitezometrului fiind spart iar bordul puternic deteriorat si torsionat. Politistii si procurorii, ajutati de serviciul de descarcerare al pompierilor, au reusit taierea bordului si extragerea din tahograful masinii a diagramei care inregistreaza parcursul masinii in orice moment. Tahograful este un instrument de inregistrare care cu ajutorul unor ace inscrie pe un carton de hartie de forma rotunda parametrii de deplasare, cum ar fi viteza, timpii de oprire, franare etc. Numai ca diagrama nu fusese inlocuita de o luna, aceasta fiind de zeci de ori inregistrata, graficul fiind aproape indescifrabil. In mod normal, aceasta se inlocuieste zilnic, numai ca la acest tip de vehicul nu exista inca in lege o prevedere a obligativitatii folosirii acestui tip de aparat pe categoria respectiva, regulamentul impunand diagrama la alte categorii, ca autocare, autobuze, camioane si altele cu sarcini mai mari. La masina in cauza aceasta exista probabil in urma unui regulament intern. De la anul, respectiv de la 1 ianuarie, va deveni obligatorie folosirea acestui instrument si pe microbuzele de persoane de 19+1 locuri. Totusi, din descifrarea sumara a datelor inregistrate de tahograf se deduce ca aceasta masina nu a depasit in ultima luna decat extrem de rar viteza maxima admisa de lege, cel mai inalt nivel inregistrat fiind 110 km/h. Microbuzul avea toate licentele la zi, verificarile I.T.P efectuate, masina fiind oricum una performanta, de generatie noua, fara un rulaj excesiv.
Sapte persoane peste limita legala
Raman alte cateva cauze probabile. Astfel, este posibil ca soferul sa fi suferit un infarct miocardic si sa fi pierdut controlul volanului, un lucru plauzibil daca analizam lipsa oricariei manevre de redresare. Au fost gasite urme de circa 30 de metri lungime pe marginea carosabilului, pe iarba, dar nu de franare sau de derapaj, ci de rulare. O alta cauza posibila pentru pierderea controlului ar fi supraincarcarea. Desi masina era omologata din fabrica pentru trasportul a 20 de persoane, cu tot cu sofer, pe scaune, fara autorizare pentru transportul in picioare, in urma impactului nimicitor au rezultat 27 de victime. Diferenta de greutate ar fi putut influenta comportamentul vehiculului, avand repercusiuni asupra directiei, sistemului de franare si suspensiei. Un simplu balans al celor sapte persoane aflate in picioare ar fi putut dezechilibra masina, dar nu in mod fatal totusi. Un lucru ciudat este ca numai 23 de persoane aflate in vehicul lucrau la fabrica de confectii, restul de patru nefiind recunoscute de patron ca angajatele sale; este posibil ca soferul sa le fi luat „la ocazie” de pe traseu. Deocamdata numarul de persoane peste cel legal admis pentru acest tip de masina este singurul fapt ilegal stabilit, acesta constituind conform legii doar o contraventie minora sactionata cu o amenda de maximum 80 RON. Seful Serviciului Cercetari Penale din cadrul IPJ Ialomita ne-a declarat ca este un accident oarecum obisnuit, „doar” numarul mare de victime facandu-l deosebit. Ne-a mai spus ca s-au facut repetate adrese catre organele competente pentru taierea copacilor de pe margine, lucru ramas fara un rezultat vizibil. In acest moment microbuzul mortii se afla in curtea unei firme din Slobozia, fiind supus cercetarilor minutioase pentru depistarea unor eventuale nereguli tehnice si mai ales pentru stabilirea vitezei de deplasare, lucru posibil in urma analizelor suprafetelor de impact deformate si a gradului de torsionare a acestora.
14 lumanari la fata locului, cu una in minus
Ieri la fata locului nu erau decat urme minore ale dramei petrecute cu o zi in urma. Un copac cu scoarta abia zgariata, fumegand usor la baza, probabil din cauza combustibilului scurs din masina, obiecte diverse raspandite pe iarba, cateva haine rupte, trei-patru paini murdare de sange. Zecile de familii indoliate, ramase fara o mama, o sora, o sotie, o fiica, nu au apucat sa marcheze copacul blestemat decat cu cate o lumanare firava, stinsa rapid de prima boare de vant. 14 la numar. Numai ca aseara a mai murit cineva. Lacrimile nu mai sunt de ajuns. Deocamdata s-a deschis un dosar penal pentru ucidere din culpa si vatamare corporala grava. Vinovat poate fi soferul, dar a platit… cu viata pentru asta.
Inca doua victime au fost aduse la Bucuresti
Inca doua victime ale tragicului accident de circulatie au fost transportate ieri cu elicopterul SMURD de la Spitalul din Slobozia la Spitalul de Urgenta Floreasca si la Spitalui Clinic de Urgenta „Bagdazar Arseni”. Cele doua persoane grav ranite au traumatisme severe, ele fiind supuse unor ample investigatii. Celelalte patru femei aduse marti la spitalul bucurestean, cu varste intre 18 si 33 de ani, se aflau ieri in coma profunda, medicii fiind sceptici asupra evolutiei lor. Doua dintre acestea au fost supuse unor interventii chirurgicale in cursul noptii de marti spre miercuri.