Compania Nationala "Posta Romana" (CNPR) a lansat, la sfarsitul anului trecut, o afacere grasa cu bani publici. Astfel, pentru maturatul oficiilor postale din toata tara, Posta ofera doritorilor, la licitatie, un contract in valoare de 43.973.027 lei (echivalentul a 430 miliarde lei vechi), fara TVA. Anuntul de participare nr. 92.752 a fost postat pe site-ul Sistemului Electronic de Achizitii Publice pe 31.12.2009, cand nimeni nu se mai gandea la oferte de afaceri si contracte.
Posta Romana va incheia un contract in valoare de 43.973.027 lei, fara TVA, valabil un an, destinat curatarii celor zece directii regionale din subordinea sa. Cele aproape 44 milioane sunt impartite pe directii regionale, "partea leului" revenindu-i Directiei Regionale (DRP) Bucuresti, unde vor fi maturate si sterse de praf sediul central al Companiei Nationale Posta Romana (CNPR), Directia Servicii Financiare, Directia de Posta Rapida, Casa de Expeditii, Fabrica de Timbre si Muzeul National Filatelic. Factura totala numai pentru maturatul in aceasta directie ajunge la 7.385.651 lei. Directiile regionale au si ele partea lor: DRP Galati beneficiaza pentru maturat de 2.877.251 lei; DRP Bacau, de 2.534.339 lei, DRP Iasi, de 4.438.004 lei; DRP Brasov, de 6.155.057 lei; DRP Cluj-Napoca, de 5.816.786 lei; DRP Timisoara, de 5.334.935 lei; DRP Craiova – 3.440.177 lei, DRP Ploiesti – 3.458.621 lei; DRP Constanta – 2.532.202 lei. Alocarile s-au facut proportional cu suprafetele aflate in ograda fiecarei directii. Spre exemplu, DRP Bucuresti are 58.063 mp de birouri si oficii postale, 12.517 mp de geamuri si 16.891 de curti si trotuare ce trebuie maturate. DRP Constanta are 19.907 mp de birouri si oficii, 2.489 mp geamuri si 1.587 mp de suprafete exterioare, factura fiind de 2.532.202 lei. Este important insa de precizat ca la oficiile postale din mediul rural curatenia se face o data pe luna, iar eforturile pentru maturarea unor suprafete ce par impresionante sunt cu mult mai mici decat ar parea la prima vedere.
Pentru patronul unui SRL care, in lipsa de altceva, s-ar ocupa si de aspirat mochete si spalat geamuri, intrebarea fireasca este ce trebuie sa faca pentru aceste milioane. Raspunsul il primeste din caietul de sarcini prezentat de Posta Romana. Astfel, conform normelor impuse prin caietul de sarcini, pe langa aspiratul mochetei, "stergerea umeda" a pardoselilor si golirea cosurilor de gunoi, firma contractanta mai are si alte obligatii. Saptamanal, trebuie asigurate "stergerea prafului de pe ramele tablourilor", "spalarea balustrazilor" si "spalarea peretilor grupurilor sanitare". Lunar, se sterg geamurile. Potrivit caietului de sarcini, "toaletele si chiuvetele vor fi curatate cu ajutorul unor produse de curatat selectate dupa principiile protectiei mediului si care nu actioneaza pe baza de frecare".
Patronilor firmelor de curatenie din Galati, spre exemplu, nu le vine sa creada ca ar putea pica "din cer" o asemenea afacere. In general, tarifele practicate de acestia sunt de la 2 la 5-6 lei pentru un metru patrat. Dar din cauza crizei situatia s-a schimbat, iar patronii mai lasa la pret. Cand am cerut o oferta la una dintre firme, numai faptul ca am pomenit de un contract ne-a adus un discount de 15%. Cand i-am spus, spre exemplu, reprezentantului firmei Cipaco Clean ca am avea de intretinut o suprafata de 1.000-1.500 mp de birouri, nici macar nu a vrut sa ne mai spuna un pret orientativ, de teama ca ar putea pierde contractul. Raspunsul a fost ferm: "Facem pretul impreuna!".
O conditie a contractului oferit de Posta Romana este ca firmele de curatenie sa asigure si sulurile de hartie igienica la grupurile sanitare. Spre exemplu, la DRP Bucuresti trebuie sa asigure lunar 24.000 suluri de hartie igienica, dar nu simpla, ci cu "doua straturi, 10-12,5 cm, cu lungimea de 20 m", dupa cum se precizeaza in anuntul Postei.