Producătorii care se respectă au dezvoltat în ultimii ani modele de mașini electrice care par a reprezenta viitorul în industria auto. În România nu există la momentul actual decât circa 100 de mașini electrice și aproape 400 cu motorizare hibridă.
Un autoturism hibrid are două motoare diferite: unul electric, și unul cu ardere internă pe benzină/motorină/gpl, care intră în funcțiune când bateriile motorului electric se descarcă. La unele hibride, motoarele cu ardere internă antrenează un generator, pentru a încărca bateriile motorului electric.
Cele hibride au autonomia mai mare, putând fi alimentate cu combustibil lichid (mult mai rapid), pe când cele electrice au autonomia mai scăzută, și trebuie încărcate electric, la priză, lucru care durează cel puțin câteva ore pentru o încărcare corectă.
După ce am testat BMW i3 , modelul care poate fi încărcat doar la priză, am ajuns la concluzia că pentru țara noastră ar fi totuși recomandat un model hibrid, având în vedere lipsa infrastructurii în ceea ce privește reîncărcarea automobilului electric.
I3 este un model relativ accesibil pentru clienții BMW, având în vedere că prețul este de aproximativ 30.000 de euro. Iar la semafor majoritatea șoferilor privesc la mașină cu curiozitate și admirație. Motorul practic nu se aude, iar forma autoturismului se remarcă imediat.
Prima maşină electrică de serie BMW are parte de un şasiu din aluminiu şi spațiul pentru pasageri construit din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP). Folosirea acestor tehnologii, alături de alte tehnici de reducere a greutăţii, a dus la o greutate totală de 1.195 kg., cu aproape două sute de kilograme mai ușoară decât rivalele de la Volkswagen sau Mercedes. Motorul electric produce 170 CP şi un cuplu constant de 250 Nm. Mai mult, puterea trimisă de motor merge către roţile din spate, astfel că i3 este o maşină electrică cu tracţiune pe spate. Acceleraţia de la zero până la 100 km/h durează aproximativ şapte secunde, în timp ce viteza maximă este limitată la 150 km/h.
Un motor de 34 CP
Motorul electric este alimentat de o baterie litiu-ion dezvoltată, care oferă o autonomie maximă cuprinsă între 130 şi 160 km şi poate fi încărcată complet în opt ore de la o priză normală. Modelul i3 poate fi comandat împreună cu un motor cu ardere internă de 650 cmc, practic un motor creat de cei de la divizia motociclete, care produce 34 CP şi intră în funcţiune atunci când nivelul de încărcare a bateriilor scade sub o anumită valoare. Potrivit constructorului, această opţiune creşte autonomia maximă a maşinii la aproximativ 250-300 km, în condiţii de condus zilnic.
Costurile pentru a parcurge o sută de kilometri cu un automobil electric sunt undeva pe la zece lei. Astfel, costurile pentru BMW i3, prin comparație cu alte modele, sunt cu aproximativ 33% mai mici decât dacă ne raportăm la un model considerat economic, cum ar fi Seria 1 118d, și cu 30% faţă de un BMW Seria 3 320d. Trebuie menționat că nu există costuri pentru înmatriculare şi impozit anual, acest tip de autoturisme având scutiri speciale, iar rata de asigurare este destul de mică.
Cu frânare regenerativă eficientă şi puternică la ridicarea acceleraţiei, modelul poate fi utilizat cu operarea foarte rară a frânelor convenţionale. Aceasta, alături de un motor electric simplu, care nu necesită operaţii de mentenanţă, reduce semnificativ costurile consumabilelor şi intervalele de revizii.
Toţi aceşti factori fac ca i3 să fie la un nivel comparabil cu modelul 120i în ceea ce priveşte costurile totale de utilizare (incluzând preţul de achiziţie, taxe şi impozite, asigurări) pe o perioadă de utilizare calculată de 3 ani de zile şi 45.000 km.
Proiecte europene pentru dezvoltarea infrastructurii i-charge
Românii dornici de cumpărarea unei mașini electrice, dar speriați în același timp de lipsa infrastructurii vor putea beneficia de anul acesta de un stații de încărcare cu curent continuu aproape oriunde în România. Dacă în București acum nu am reușit să găsim nici măcar un mall care să ne ofere posibilitatea de a încărca o mașină electrică, în curând în România vor funcționa peste 50 de stații de încărcare rapidă. Alexandru Teodorovici este unul dintre inițiatorii unui proiect european prin intermediul căruia vrea să monteze 30 de stații de îmcărcare pe tot teritoriul României, de la intrarea în țară la Nădlac și până în Portul Constanța. Pe lângă acest proiect pe care l-a depus pentru obținerea fondurilor europene, Renovatio Mobility deschide în prima fază două stații de încărcare în parteneriat cu un hypermarket care vor fi inaugurate luna aceasta, una în București și alta în Ploiești pentru cei care vor să meragă pe Valea Prahovei. Proiectul lor este mult mai amplu, practic vor să cumpere mașini electrice pe care să le închirieze companiilor pentru a dezvolta acest curent și în țara noastră: „Piața mașinilor electrice este în creștere în Europa. Serviciile poștale din Portugalia, Germania și alte țări vest-europene s-au orientat deja spre aceste vehicule. Noi vrem să creăm infrastructura necesară în România după care să ne adresăm cu această ofertă în primul rând companiilor multinaționale care au legături cu cele din Vest și sunt cumva obligate de compania-mamă să circule cu astfel de mașini pentru a aduce un plus de imagine și a scădea costurile cu transportul” ne-a declarat Alexandru Teodorovici, manager la Renovatio.
Facilitate
Ecotichet triplu pentru cele electrice
Guvernul din România acordă subvenții pentru cei cumpără autovehicule electrice diferențiat față de cele hibrid. Astfel, ecotichetul are o valoare de 20.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul pur electric şi o valoare de 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km. Problema în cazul unei mașini pur electrică ține de lipsa infrastructurii pentru reîncărcarea bateriei și faptul că atunci când rămâi fără curent suficient singura alternativă este tractarea pe o platformă.