2.3 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSpecialMARȘ pentru accesibilizarea Capitalei. Cu ce se confruntă persoanele cu dizabilități pe...

MARȘ pentru accesibilizarea Capitalei. Cu ce se confruntă persoanele cu dizabilități pe străzile Bucureștiului

Sâmbătă, bucureștenii cer accesibilizarea orașului pentru persoanele cu dizabilități.  Marșul va începe la ora 10.00, cu plecare din Piața Victoriei, și va parcurge drumul până în Piața Universității. 

Circulația în zonă va fi restricționată pe perioada marșului. 

La marș sunt așteptate persoane cu dizabilități, persoane cu mobilitate redusă (vârstnici, copii în căricior și însoțitorii acestora etc), bicicliști și soferi, dar și ”toți cei care își doresc un oraș pentru oameni”.

Organizatorii arată că marșul este un apel la adresa autorităților publice care nu au pus niciodată prioritar pe agenda publică  problema accesibilizării. Mai mult, aceștia acuză că, în mod constant, la nivelul Municipiului București, sunt sfidate prevederile minime legale cu privire la accesibilizare.

”Un caz concret este noul pasaj pietonal de la Piața Presei.  După ce anul trecut am semnalat imposibilitatea unei persoane în scaun de a utiliza pasajul de la Piața Universității anul acesta Primăria a dat în folosință pasajul de la Piața Presei, desființând trecerea de pietoni, fără a asigura posibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă de a traversa în siguranță strada. La trei săptămâni de la inaugurare, pasajul este în continuare neaccesibilizat, în ciuda declarațiilor Primăriei Generale că “vor fi luate măsuri imediate de accesibilizare” ”, preciează inițiatorii marșului. 

Inițiatorii marșului au trimis două scrisori publice către ministra Muncii, Rovana Plumb, și  primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, în care solicită să se ia măsuri urgente cu privire la accesibilizarea spațiului public, întrucât un  Plan Integrat de Accesibilizare ar viza creșterea calității vieții, atât pentru persoanele cu dizabilități, cât și pentru persoanele vârstnice și publicul larg, per ansamblu. 

ONG-urile au arătat că cele mai flagrante probleme, la nivelul accesibilizării, sunt:

– bordurile nu sunt coborâte la nivelul de “maxim 2 cm”, așa cum este prevăzut în Normativ;

– parcarea mașinilor pe trotuare reprezintă un impediment major în ceea ce privește deplasarea persoanelor cu mobilitate redusă (

– calitatea foarte proastă a trotuarelor (gropi, șanțuri, capace de canal care nu sunt la nivel etc);

– cele mai multe semafoare nu sunt accesbilizate acustic pentru persoanele cu deficiențe de vedere;

– marcajele tactile, acolo unde exista, sunt de o calitate foarte proastă, generând situații de risc pentru toți pietonii;

– timpii de semaforizare pentru pietoni, în unele dintre intersecții, sunt foarte scurți, astfel că persoanele cu probleme de mobilitate nu pot traversa intersecția în siguranță;

– lipsa unor măsuri de calmare a traficului si reducere a vitezei în limitele legale pun în pericol oamenii ;

– securizarea trotuarelor prin obligarea proprietarilor să-și consolideze fațadele clădirilor, precum și să dea jos țurțurii pe perioada iernii, astfel încât să nu existe niciun risc pentru pietoni;

–  desfășurarea unor activități economie pe trotuar (ex: chioscuri de flori, tarabe etc) sunt un impediment pentru pietoni pe trotuare (conform Normativului, aceste acțiuni sunt interzise în condițiile în care afectează continuitatea trotuarelor);

–  existența chioșcurilor și a panourilor publicitare in zona intersectiilor reduc vizibilitatea, afectand siguranța rutiera și, in primul rand, a pietonilor (Codul Rutier – art 5. 4) Se interzic amplasarea construcţiilor de orice fel şi practicarea actelor de comerţ pe trotuar sau pe acostament, în parcările amenajate sau pe partea carosabilă, în condiţiile în care acestea ar afecta siguranţa circulaţiei pietonilor şi vehiculelor)

–  realizarea proiectelor de amenajare urbană, indiferent de dimensinea lucrărilor, nu conțin elementele minime obligatorii de accesibilizare (prin coborarea la nivel a trotuarelor, încastrarea elementelor tactile, semoforizare acustica, stații cu delimitare contrastantă, ridicarea trotuarelor în zona statiilor, etc)

Înițiatorii marșului sunt organizațiile: ActiveWatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Organizația Națională a Persoanelor cu Handicap din România, Asociația Heart to Heart și Asociația Totul pentru tine.  

Cele mai citite

Economistul Bogdan Glăvan: România, un stat eșuat, în pragul colapsului financiar

Glăvan atrage atenția că o treime din cheltuielile statului român sunt acoperite din împrumuturi, ceea ce face economia extrem de vulnerabilă România se află pe...

YouTube, blocat de facto în Rusia: Traficul platformei s-a prăbușit cu 80%

Experții în securitate cibernetică consideră că această strategie reprezintă o formă treptată de cenzură Autoritățile ruse au început o blocare de facto a platformei YouTube,...

Avertizare Salvamont: Risc ridicat de avalanșe în Munții Făgăraș și Bucegi

Riscul actual de avalanșă este însemnat și poate crește în următoarele zile, din cauza ninsorilor suplimentare prognozate Salvamont Brașov avertizează că, în această perioadă, riscul...
Ultima oră
Pe aceeași temă