După o campanie electorală cu multe răsturnări de situație, cu candidați care au pozat în eroi care salvează Franța, dar erau prinși în scandaluri de corupție, finaliștii Marine Le Pen și Emmanuel Macron au avut un duel extrem de brutal, înaintea finalei prezidențiale de duminică.
Dezbaterea televizată dintre cei doi finaliști ai cursei prezidențiale a fost confuză, cu multe atacuri la persoană, în loc de o dezbatere pe programele de guvernare, a catalogat presa franceză.
Cu toate acestea, un sondaj de opinie făcut imediat după confruntarea televizată, candidatul centrist Emmanuel Macron a fost considerat „mai convingător” decât candidata extremei drepte, Marine Le Pen. 63% dintre persoanele chestionate în sondajul Elabe l-a considerat pe pro-europeanul și fost ministru al economiei învingător în confruntarea finală. El a păstrat 95% dintre votanții din primul tur, în timp ce la Marine Le Pen a scăzut la 85%. Majoritatea votanților pentru candidații Jean-Luc Melenchon și pentru Francois Fillon a optat pentru Emmanuel Macron.
Brutalitate sancționată de presă
Mass-media franceză i-a sancționat pe ambii finaliști pentru „meciul de box” în care s-a transformat confruntarea ce trebuia să se axeze pe programele de relansare a economiei Franței și pe lupta împotriva terorismului. Le Pen a dat prima lovitură, încă de la începutul dezbaterii: „Sunteți copilul preferat al sistemului și al elitelor”. Macron i-a replicat: „Iar strategia dumneavoastră este să spuneți multe minciuni”. După acest debut oarecum politicos, amândoi au trecut la insulte și s-au certat „ca la ușa cortului” timp de două ore și jumătate. Macron i-a aruncat Marinei Le Pen că este coruptă, prost informată, o naționalistă periculoasă și o mincinoasă plină de ură, care se hrănește din suferința Franței și care va aduce război civil în țară. Le Pen l-a făcut „bancher rânjitor”, arogant, răsfățat și fără inimă, care s-a înhăitat cu islamiști, superficial în privința terorismului și care are intenția să măcelarească Franța pentru interesele marilor companii.
„O dezbatere brutală, violentă de la un capăt la altul”, a scris Le Monde. „Sunt multe de spus cu privire la proiectele lui Emmanuel Macron, însă nu cu o astfel de artilerie grea ce trage la întâmplare aceeași ghiulea”, scrie Liberation. „Cei doi candidați și-au aplicat lovitură contra lovitură într-o confruntare brutală și haotică”, a notat Midi Libre.
Made in Bangladesh
Un amănunt foarte dăunător pentru imaginea de „spadasină ce luptă pentru onoarea Franței” a Marinei Le Pen a ieșit la iveală. Tricourile suvenir vândute în cadrul unui miting de susţinere au fost produse în Bangladesh, în ciuda sloganului repetat de Le Pen pe tot timpul campaniei, că „Franța înainte de toate” și că economia țării se va baza pe „made in France”. Și mai rău pentru luptătoarea împotriva globalizării, oamenii ei au tăiat etichetele de pe tricourile puse în vânzare, la mitingul electoral din Villepinte, desfăşurat săptămâna aceasta, însă reporterii de la BFM TV au găsit un tricou afişat pe un manechin, cu eticheta la locul ei, şi au descoperit că țara de fabricație era Bangladesh, recunoscută pentru forţa de muncă ieftină și pentru exploatarea copiilor în industria textilă.
Macron a fost și el rău servit de apariția sa la bustul gol pe coperta revistei gay Garson, în care i s-a dedicat un articol sub titlul „candidatul inimii”. Chiar dacă imaginea era editată, electoratul și-a adus aminte de bizara acuzație a adepților Marinei Le Pen care afirmau că are o relație homosexuală cu jurnalistul Mathieu Gallet de la Radio France.
Univesitățile împotriva extremei-dreapta
Universităţile din Paris, Poitiers, Angers, Nanterre, Bourgogne au lansat un apel, în rețelele de socializare, prin care îndeamnă studenţii să nu voteze cu Marine Le Pen, candidatul formaţiunii populiste Frontul Naţional. „Este o poziţie normală. Doctrina politică de extremă-dreapta reprezintă exact opusul valorilor promovate în universităţi”, a subliniat Yves Jean, preşedintele Universităţii Poitiers.