Guvernul Germaniei şi Uniunea Europeană aveau cunoştinţă că grupul auto Volkswagen folosea în Statele Unite un soft pentru inducerea în eroare a testelor privind emisiile, potrivit Die Welt. Acţiunile marilor constructori de maşini sunt în cădere liberă pe bursele din SUA şi Europa.
Partidul Ecologist german adresase acum câteva luni o întrebare guvernului german privind existenţa unor sisteme de acest fel utilizate de constructori auto germani. Ministerul german al Transporturilor oferise, pe 28 iulie, următorul răspuns: “Guvernul federal susţine dezvoltarea unei normative europene care să aibă ca obiectiv principal reducerea ulterioară a emisiilor reale ale vehiculelor“.
Răspunsul a fost interpretat de ecologiştii germani ca fiind o recunoaştere implicită a existenţei unor sisteme care diminuează doar emisiile înregistrate cu ocazia testelor.
“Guvernul Germaniei ne-a spus în iulie că ştia de utilizarea acelui soft în Statele Unite; în plus, ştiau că acest sistem se foloseşte la o scară extinsă. Guvernul german colabora cu industria auto, dar nu pentru reducerea nivelului emisiilor, ci pentru a se asigura că măsurarea emisiilor îndeplineşte standardele în graficele oficiale“, a declarat Oliver Krischer, vicepreşedintele Partidului german al Verzilor, citat de cotidianul The Guardian.
Atât guvernul Germaniei, cât şi Uniunea Europeană au respins acuzaţiile. Ministrul Transporturilor din Germania, Alexander Dobrindt, a confirmat joi că manipularea testelor privind nivelul emisiilor de către Volkswagen a avut loc și în Europa, nu numai în SUA.“Este clar că autoritățile nu se vor concentra exclusiv pe modelele VW, ci și pe vehiculele fabricate de alte companii auto“, a precizat ministerul.
Seat, subsidiara spaniolă a Volkswagen, a instalat la peste 500.000 de mașini acel blamat software care permitea îndeplinirea standardelor referitoare la poluare în timpul testelor, a anunțat joi El Pais, transmite Agerpres. Autoturismele au fost fabricate în Spania.Un purtător de cuvânt al Seat a confirmat că unele vehicule Seat cu motor diesel au fost echipate cu acel software, dar a refuzat să precizeze câte sunt afectate.
Declin major pentru piaţa auto, economia Germaniei – afectată
Acţiunile BMW au scăzut joi cu până la 9% după ce o revistă germană a relatat că SUV-ul diesel X3xDrive 20d a emis noxe de 11 ori mai mari decât normele europene în timpul unui test pe şosea, amplificând îngrijorarea că investigaţia împotriva Volkswagen s-ar putea extinde la alţi producători.
SUV-ul BMW a fost testat pe şosea de Consiliul Internaţional pentru Transporturi Nepoluante, acelaşi grup care a dat informaţii ce au condus la investigarea de către autorităţile americane a diferenţei dintre emisiile motoarelor diesel ale VW în timpul testelor de laborator şi ale celor pe şosea, a relatat revista Autobild, citată de Bloomberg. BMW a anunţat că nu există nici un sistem instalat pe automobilele grupului care să reacţioneze diferit în timpul testelor, faţă de funcţionarea în trafic. Acţiunile BMW sunt tranzacţionate la Frankfurt în scădere cu 6,2%, după un declin de până la 9%.Titlurile Daimler, proprietarul Mercedes-Benz, au coborât cu până la 4,2%.
Volkswagen, care a pierdut începând de luni circa 20 de miliarde de euro din valoarea de piaţă, a recuperat o parte din pierderi, cu un avans de până la 7,8%.
Scandalul emisiilor poluante ale automobilelor diesel ale Volkswagen (VW) a lovit mediul de afaceri şi politic din Germania, iar analiştii avertizează că această criză poate deveni principalul risc la care este expusă economia, mai periculos decât criza din Grecia, potrivit Reuters.
Volkswagen este cel mai mare dintre producătorii auto germani şi unul dintre principalii angajatori din ţară, cu peste 270.000 de salariaţi în Germania şi un număr chiar mai mare care lucrează pentru furnizori.
Directorul general Martin Winterkorn a plătit deja preţul scandalului manipulării rezultatelor testelor de poluare ale automobilelor diesel, izbucnit în SUA, şi şi-a anunţat miercuri demisia, iar analiştii evaluează impactul crizei asupra economiei germane. „Dintr-o dată, Volkswagen a devenit un risc mai mare pentru economia germană decât criza datoriilor din Grecia“, a declarat Carsten Brzeski, economist-şef la ING.