Multe dintre firmele care au inchiriat spatii comerciale in mallul Grand Arena din Berceni isi vad afacerile afectate de lipsa cumparatorilor. Comerciantii spun ca nu au suficienti clienti, deoarece la Grand Arena nu s-au deschis restaurante, cafenele si alte facilitati de petrecere a timpului liber, dupa cum s-a angajat dezvoltatorul. Prin urmare, ei cer companiei Euroinvest Intermed, proprietarul investitiei, sa le micsoreze chiriile.
In luna iunie, 35 de firme care au inchiriat spatii in mall s-au asociat pentru a discuta cu patronii renegocierea sau chiar rezilierea contractelor. Reprezentantul uneia dintre societati ne-a explicat nemultumirile comerciantilor: "Traficul in mall este mic, iar vanzarile noastre sunt foarte slabe. Prindem doar niste firimituri de clienti ce ratacesc pe culoare de la si spre Carrefour. Este evident ca modul de abordare a acestui mall din partea proprietarilor este complet gresit. Fara o zona de distractii decenta, acest mall nu are cum sa atraga lumea la shopping". Omul de afaceri este de parere ca firma Euroinvest ar trebui sa reduca rapid chiriile, astfel incat mallul sa se umple de restaurante si zone de distractii.
Lucrurile descrise de comerciant sunt, de altfel, vizibile cu ochiul liber. Ieri, doar la Carrefour-ul deschis in Grand Arena am descoperit agitatia specifica mallurilor. La parter, cu greu am putut numara cateva zeci de vizitatori, iar la etaj era aproape pustiu. De altfel, 80-85% din spatiile de la etaj nu au fost date in folosinta, iar cateva echipe de muncitori inca lucrau la finisaje.
Angajamente doar pe hartie
Mallul Grand Arena din Berceni trebuia sa fie inaugurat, potrivit proiectului pe care si l-a asumat compania Euroinvest, in septembrie 2008. Dezvoltatorul s-a angajat ca la deschidere sa existe restaurante, spatiu de joaca pentru copii, zece mii de locuri deschise pentru servit masa, o zona de cafenele, facilitati pentru divertisment. Comerciantii spun ca nici una dintre aceste promisiuni nu s-a materializat pana la inaugurarea care a avut loc in martie 2009, dupa o serie de patru amanari. Un alt angajament pe care si l-ar fi asumat Euroinvest atunci cand s-au semnat contractele de inchiriere cu firmele care vand electrocasnice, imbracaminte si alimente a fost prezenta in mall a peste 200 de unitati. Pe 1 martie, la parter erau deschise 44 de magazine, in timp ce la etaj inca se lucra, caile de acces fiind blocate. Acum, numarul acestora a ajuns la aproximativ 80.
Multe dintre firmele care au incheiat contracte cu proprietarii mallului au renuntat sa isi ocupe spatiile inchiriate atunci cand au sesizat ca lucrarile nu sunt finalizate. Cu toate astea, Euroinvest a avut incasari in valoare de milioane de euro. Comerciantii spun ca, la semnarea actelor, companiile au depus scrisori de garantie, echivalentul chiriei pe trei luni. Plata s-a facut in septembrie 2008. La parter, metrul patrat a costat 35 de euro, iar la etaj – 20 de euro.
Comerciantii mai spun ca, atunci cand i-au semnalat aceste probleme reprezentantului EuroInvest, Mikael Harfi, acesta a raspuns ca "vinovati sunt chiriasii care nu au deschis magazinele" si ca "nu poate fi vorba de nici o scutire a chiriei". Contactata de Romania libera, avocata companiei Euroinvest Intermed, Gabriela Hipea, ne-a explicat ca nu poate face nici o declaratie, iar actionarii nu pot fi contactati.