10.3 C
București
miercuri, 8 ianuarie 2025
AcasăSpecialMagistralele de titei, lasate de izbeliste

Magistralele de titei, lasate de izbeliste

Subunitatea de jandarmi care se ocupa de supraveghere si interventie la conductele de titei este formata din aproximativ 80 de subofiteri. Paza magistralelor Conpet si Petrotrans este practic inexistenta, pentru ca militarii lucreaza in patru ture si au de acoperit un teritoriu urias, de 104 kilometri, care cuprinde zone atacate frecvent de grupurile organizate de infractori. Din acest motiv, militarii IJJ-ului reusesc sa prinda doar "gainari" care fura din cisterne sau de pe nave cantitati mici de motorina si benzina, in timp ce bandele de la Basarabi sau Cernavoda dau lovituri de zeci de tone de combustibil.

Desi este o certitudine faptul ca infractorii sunt ajutati de jandarmi si politisti, in ultimul an, nici un angajat al MAI nu a ajuns dupa gratii. Cand exista suspiciuni ca un om al legii a fost implicat in afaceri necurate, totul se musamalizeaza si vinovatul este mutat disciplinar la o alta subunitate.

Comoara de sub pamant

Sudul dobrogean este traversat subteran de sute de conducte de combustibil petrolier care fac legatura intre restul tarii si "gara terminus", municipiul Constanta, locul unde sunt amplasate firme puternice specializate in prelucrarea, stocarea, rafinarea si comercializarea produsului brut. çn fiecare minut, printr-o astfel de conducta se pompeaza zeci de litri de titei "european", a carui valoare de piata este in prezent in continua crestere. Aceasta comoara atrage frecvent sute de infractori care, in goana dupa castiguri rapide, ataca magistralele aflate uneori la doar cativa centimetri de suprafata. çn ultimii ani, sustragerea de combustibil din conductele apartinand operatorilor Conpet si Petrotrans a devenit o afacere de miliarde, infractorii din domeniu grupandu-se in bande numeroase si extrem de bine organizate. Bandele din domeniu lucreaza adesea cu jandarmi si politisti, care ofera (contra cost) detalii cruciale privind amplasamentul unei conducte active. Mai mult, acesti oameni ai legii iau toate masurile necesare pentru ca furtul sa se desfasoare in liniste, fara interventia vreunei autoritati.

Marile capturi, doar o amintire

Este o certitudine faptul ca sute de dobrogeni traiesc efectiv din furturile de combustibil, acumuland sub ochii miopi ai autoritatilor averi considerabile. Inspectoratul de Jandarmi al Judetului se lauda doar cu doua mari capturi, ultima dintre acestea avand insa o vechime de opt luni de zile. Primul caz este cel din 14 ianuarie 2006, cand jandarmii au prins o persoana care transporta 20 de tone de titei furate dintr-o magistrala, undeva intre Ovidiu si Kogalniceanu. A doua mare captura este cea din iunie 2006, cand doua persoane au incercat sa fuga dupa ce sustrasesera 10 tone de titei, undeva in zona localitatii Poarta Alba. De atunci, "liniste si buna pace" in ce priveste marile furturi din judet, militarii multumindu-se cu retinerea amaratilor de pe Valea Portului, care "trag" motorina si benzina din cisterne, in bidoane 10-20 de litri. Elocvente in acest sens sunt datele statistice prezentate de IJJ Constanta. Potrivit acestora, jandarmii au recuperat in ultimul an 38 de tone de combustibil furat, rezultat din aproape 120 de infractiuni. Problema este ca 30 de tone provin doar din cele doua cazuri prezentate mai sus, iar restul de opt tone – din celelalte fapte penale.

Paza din mersul masinii

"Jandarmii de la conducte" sunt grupati intr-un detasament special al IJJ Constanta, denumit pompos "Subunitatea de Supraveghere si Interventie a magistralelor care transporta produse petroliere". Potrivit legii, acest detasament se ocupa de paza a 104 kilometri de conducte petroliere, care pornesc din apropierea Portului Constanta si se "rasfira" pana la Medgidia, Cernavoda sau Navodari. çn zona municipiului nostru, situatia este oarecum tinuta sub control, dar in ceea ce priveste restul teritoriului este pur si simplu jale, in zone fierbinti precum Basarabi paza lipsind cu desavarsire. Aceasta situatie se datoreza faptului ca "marea" subunitate a IJJ-ului are in compunere doar 80 de subofiteri. Acestia lucreaza in patru schimburi de cate 12 ore, ceea ce inseamna ca in fiecare zi, intre orele 7.00 si 19.00, magistralele din judet sunt pazite de numai 20 de jandarmi. Acestia actioneaza doar in patrule auto, fiind dotati cu autovehiculemarca ARO si Subaru. Evident ca aceasta saracie de efectiv nu poate produce vreun rezultat pozitiv, dovada pentru aceasta afirmatie stand in absenta de pe buletinele de activitate a vreunei capturi importante.

Cele mai citite

ANAT vrea un secretar de stat cu experiență în industria turismului

Reprezentanții Asociației avertizează că numirea cuiva din afara industriei, riscă să compromită direcția strategică a turismului Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT)...

Randamentul obligațiunilor britanice pe 30 de ani atinge un maxim istoric

Creșterea a fost determinată de o licitație, organizată de Biroul de Gestionare a Datoriei Publice Rata dobânzii pentru obligațiunile guvernamentale britanice pe termen de 30...

Comisia Europeană, sancționată pentru încălcarea propriului GDPR: Despăgubiri pentru un utilizator

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că Comisia Europeană a încălcat regulamentul GDPR privind protecția datelor personale, obligând instituția să plătească despăgubiri...
Ultima oră
Pe aceeași temă