La 1 iunie 2006 a intrat in vigoare Acordul dintre Romania si Republica Federala Germania in domeniul securitatii sociale, semnat la Bucuresti la 8 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 406/ 2005, publicat in M.O. nr. 1194/ 30.12.2005.
Din aceasta luna au fost schimbatate regulile de determinare a legislatiei aplicabile, iar Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale a precizat aspectele procedurale si actele necesare pentru obtinerea adeverintei (formularul RO/D 101) privind aplicarea legislatiei romane in cazul unei activitati in R.F. Germania, in cazul detasatilor.
Regula generala stabilita in cadrul Acordului se refera la plata contributiei conform legislatiei statului in care lucratorul isi desfasoara activitatea. Sunt insa si cateva exceptii. De exemplu, persoana angajata in Romania, care este trimisa de angajatorul sau in R.F. Germania, este asigurata potrivit legislatiei de asigurari sociale din Romania. Perioada de trimitere nu poate depasi insa 24 de luni calendaristice. In cazul celor care s-au aflat in aceasta situatie la data intrarii in vigoare a Acordului (1 iunie 2006), termenul incepe sa curga de la aceasta data.
Alte exceptii se pot institui la cererea comuna a persoanei angajate si a angajatorului sau la cererea unui lucrator independent adresata institutiilor abilitate din cele doua state – ministerelor Muncii, CNPAS – pentru Romania sau Organismul de Legatura pentru Asigurari de Sanatate in Strainatate pentru RFG. Domeniile pentru care se pot solicita acorduri pentru situatii de exceptii sunt cele necomerciale.
Persoanele interesate pot obtine informatii suplimentare la Casa Nationala de Pensii-CNPAS.