UPDATE. Compania românească Cosmetic Plant a recunoscut că, până în prezent, cât timp nu au existat metode alternative pentru testarea materiei prime din cosmetice, firma clujeană a achiziţionat ingrediente testate pe animale, însă nu a testat produsele finite pe animale. De asemenea, directoarea generală, Susana Laszlo, a apreciat că preţul cosmeticelor ar putea creşte, după intrarea în vigoare a directivei europene.
” Firma Cosmetic Plant nu a testat niciodată produsele finite pe animale. Aceste produse se testează pe subiecţi umani, pentru a se observa dacă sunt iritante pentru piele sau nu. Având în vedere că până în prezent nu existau metode alternative pentru a efectua teste toxicologice în cazul materiilor prime (ex. toxicitate prin doză repetată), aceste ţeste se efectuau pe animale de laborator. De puţin timp, s-au dezvoltat metode alternative de testare, care probabil vor avea un cost mai ridicat, putând duce astfel la creşterea preţului final al materiei prime, lucru care ar putea afecta în consecinţă preţul produsului finit”, a explicat Susana Laszlo, pentru România Liberă.
–
„Cred că interzicerea comercializării acestor produse ar trebui să intre în vigoare în martie 2013. Tocmai de aceea nu avem în vedere amânarea sau aplicarea unor derogări la această interdicţie„, a declarat comisarul european pentru Sănătate, Tonio Borg, la o întâlnire cu organizaţiile non-guvernamentale pentru drepturile animalelor.
În timp ce producătorii români Elmiplant şi Farmec susţin că nu îşi testează produsele pe animale, deci directiva nu îi va afecta, Uniunea Română a Producătorilor de Cosmetice şi Detergenţi (RUCODEM) prevede schimbări în piaţă.
Astfel, RUCODEM apreciază că interzicerea totală a testării produselor cosmetice pe animale va submina capacitatea industriei cosmetice de a inova şi va reduce competitivitatea, în răspunsul remis redacţiei România Liberă.
„Interzicerea testelor pe animale va afecta producătorii de cosmetice din punct de vedere al posibilităţii de dezvoltare de noi ingrediente, acolo unde nu s-a reuşit găsirea metodelor de testare alternativă. În plus, industria nu va fi capabilă să apere ingredientele existente în cazul în care UE va solicita noi date privind siguranţa şi care nu sunt disponibile din alte surse. Acest fapt va submina capacitatea industriei de a inova, putând conduce la reducerea competititivităţii”, a precizat secretarul general al Uniunii, Mihaela Rabu.
Totuşi, RUCODEM precizează că, în România, nu există vreun producător de cosmetice care să-şi testeze produsele pe animale. „Industria cosmeticelor s-a angajat să reducă, să perfecţioneze şi să înlocuiască testarea pe animale. Colaborând cu Comisia Europeană, industria de cosmetice a investit masiv în identificarea metodelor alternative pentru verificarea siguranţei ingredientelor cosmeticelor şi care să elimine nevoia testării cosmeticelor”, a explicat Uniunea pentru România Liberă.
De asemenea, RUCODEM a precizat că, deşi industria rămâne „pe deplin angajată” să elimine testele pe animale, ştiinţa nu este suficient de avansată ca să răspundă tuturor întrebărilor legate de siguranţa consumatorilor.
Companiile româneşti nu testează pe animale
Pe de altă parte, compania românească Farmec precizează că nu mai testează cosmeticele pe animale din 1992 şi că va continua să caute metode alternative pentru a nu pune în pericol sănătatea consumatorilor.
„Compania Farmec a renunţat la testarea pe animale încă din 1992. Astfel, de peste 20 de ani, testele de eficienţă şi siguranţă ale produselor se realizează în laboratorul propriu sau în laboratoare specializate, respectând legislaţia comunitară. Mai mult decât atât, ingredientele din compoziţia produselor cosmetice Farmec sunt testate, la rândul lor, prin metode alternative care nu implică folosirea animalelor şi sunt validate ştiinţific de către Centrul European pentru validarea metodelor alternative (ECVAM). Odată cu intrarea în vigoare a noii directive europene, suntem siguri că se va continua procesul de identificare a unor metode alternative de testare cât mai accesibile şi mai performante care să respecte prevederile acesteia”, a declarat managerul de marketing al companiei Farmec, Ioana Borza, pentru România Liberă.
Aceeaşi poziţie a adoptat-o şi Elmiplant, firmă românească achiziţionată recent de compania grecească Sarantis. Andreea Cremenescu, reprezentanta firmei, a arătat că producătorul nu a folosit niciodată ingrediente testate pe animale şi nici nu a folosit cobai pentru cosmeticele sale.
” Produsele Elmiplant şi Bioten nu au fost testate niciodată pe animale şi mai mult decât atât, orice materie primă folosită în produsele noastre este verificată să nu fie testată pe animale după intrarea în vigoare a acestei prevederi. În acest sens, cerem producătorilor de materii prime cu care colaborăm declaraţii oficiale privind faptul că nu au făcut ţeste pe animale. Toate produsele noastre sunt testate clinic în laboratorul nostru de testare- evaluare şi/sau în institute independente din România şi străinătate, pentru a dovedi compatibilitatea cu pielea umană şi eficacitatea acestora pe subiecţi umani, conform tipului de piele sau vârstei cărora li se adresează respectivul produs. De asemenea, nici nu poate fi vorba de o scumpire a produselor cosmetice având la bază acest motiv, din moment ce nu intervine nimic nou în industrie”, a declarat, pentru România Liberă, brand-manager-ul Elmiplant, Andreea Cremenescu.
Totodată, Cremenescu a respins ideea unei scumpiri a produselor cosmetice, în urma aplicării directivei. “Nici nu poate fi vorba de o scumpire a produselor cosmetice având la bază acest motiv, din moment ce nu intervine nimic nou în industrie”, a precizat ea.
Legea românească prevede excepţii
Legislaţia românească, prin articolul 7 al Legii privind produsele cosmetice, prevede interzicerea testării produselor pe animale, în conformitate cu progresele obţinute de Comisia Europeană. Astfel, din 11 martie 2013, producătorii români vor fi obligaţi prin lege să nu testeze ingredientele şi produsele finite pe animale. Totuşi, legea precede o excepţie: în cazul în care Ministerul Sănătăţii consideră că un ingredient nu poate fi înlocuit cu unul ce poate fi verificat printr-o metodă alternativă poate trimite o cerere de derogare la Comisia Europeană, în care să explice situaţia şi să aducă probe.
„Derogarea poate fi acordata numai daca:
a) ingredientul se foloseste in mod frecvent si nu poate fi inlocuit de un alt ingredient cu functie similara;
b) problema de sanatate umana specifica este fundamentata si nevoia de a recurge la testari pe animale este justificata si sustinuta de un protocol de cercetare detaliat, propus ca baza de evaluare”, se arată în lege.
Încă de anul trecut, prin campania “Spune adio cosmeticelor testate pe animale”, organizaţia Vier Pfoten a strâns peste 100.000 semnături de susţinere ale cetăţenilor europeni.
Printre cetăţenii europeni care au transmis mesaje împotriva testării se numără personalităţi precum actriţele britanice Jenny Seagrove şi Joanna Page, dar şi chitaristul Brian May, de la Queen.
Testarea cosmeticelor pe animale a fost interzisă, în spaţiul european, în 11 martie 2009. Totuşi, unele companii au continuat să-şi testeze pe animale produsele, în afara UE, şi să le comercializeze ulterior în Europa, a precizat organizaţia Vier Pfoten. De asemenea, mai multe companii au făcut presiuni asupra Uniunii Europene şi au cerut amânarea sau suspendarea interdicţiei, până îşi vor dezvolta metode alternative de testare.
Conform unei estimări a Comisiei Europene, peste 27.000 animale vor fi scutite de testele de laborator. Directiva europeană va intra în vigoare în 11 martie 2013.
Citeşte aici lista companiilor care nu testează cosmetice pe animale, conform PETA.
Citeşte şi Vezi câte animale fără stăpân a sterilizat Vier Pfoten în 2012