La Muzeul de Arta din Cluj-Napoca, dupa zece ani in care a lipsit, artistul plastic iesean Liviu Suhar revine cu o noua „personala”. Vernisajul expozitiei a avut loc, vineri, 8 decembrie, in galeria din expozitia permanenta a institutiei de cultura. Discursurile de la deschidere au fost sustinute de directoarea muzeului, Livia Dragoi, criticul de arta Negoita Laptoiu si organizatoarea expozitiei, muzeograful Velica Boari.
Peste 100 de expozitii in tara si strainatate
„Liviu Suhar este un veritabil artist de talie europeana”, a spus Velica Boari, care a remarcat cele peste 100 de expozitii personale si colective in tara si in strainatate ale artistului plastic. Tablourile lui au onorat galerii de arta din Europa.
Suhar este un pictor plin de originalitate si profunzime, cu un specific national ancorat prin puternice radacini stramosesti, dupa cum avea sa aminteasca Velica Boari in deschiderea expozitiei de la Muzeul de Arta, in care sunt expuse peste 60 de lucrari ale artistului.
Clujul – rampa de lansare
Trebuie, insa, mentionat faptul ca orasul Cluj-Napoca a constituit mediul academic si artistic care l-a format pe Liviu Suhar, el fiind studentul renumitilor profesori de la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu”, Aurel Ciupe si Petru Abrudan. Pictorul a reusit sa creeze o lume de forme si culori provocatoare, care seduce privirea si incita mintea. El ne propune un joc al imaginilor care dau nastere impreuna unui univers simbolic, prin forme si repetitii aproape obsesive, cu lumini si umbre, cu personaje bizare si imagini dintr-o lume ireala, dar familiara.
Pictura a unui filosof?
Vase de lut, masti, instrumente muzicale, totul imbracat in haina misterului, aduc in fata privitorului o metamorfoza de culoare si forma, exprimata printr-o estetica postmodernista cu ajutorul unui limbaj plastic unitar, coerent, personal si mai ales cu har. Este oare o filosofie a unui pictor sau o pictura a unui filosof? – este intrebarea pe care muzeograful Velica Boari o adreseaza audientei prezente la vernisaj.
Tema centrala abordata de artistul plastic in lucrarile sale este cea a vasului de lut, simbolului acelei creatii pe masura Olarului Universal. Omul, creatie din lut, damnat sa-i poarte fragilitatea prin forma, dar apt sa o transceada prin continut, este ideea filosofica in jurul careia Liviu Suhar transfigureaza materia in spirit, spre acea „hora din cer”, prin Marea Trecere.