Pana si cei mai mari dusmani ai capitalismului recunosc unanim un lucru: Capitalul transforma in marfa totul. De la Isus la Lenin, de la ingeri la demoni, de la nimicuri la poezie, totul se transforma in marfa prin simpla binecuvantare a Capitalului. Oamenii si lucrurile dispar si devin simple branduri. Ne traim viata intre branduri precum Coca-Cola, McDonald’s, Marx, Madonna sau Eminescu. Lumea noastra a devenit de mult un fel de brandshaft, adica un loc unde brandul face parte absolut necesara din viata noastra. Dupa caderea comunismului, masinaria capitalista s-a cocotat pe hoitul ideologiei muribunde, a impachetat ce se mai putea impacheta, iar eroii vremurilor noastre au fost "trimisi la produs". Comunismul a cazut – cum imi place mie ironic sa spun – datorita faptului ca productia de marfuri a batut productia de cozi, iar dictatura marfii a fost mai tare decat dictatura cozii. Capitalul poate transforma in marfa si vinde pana si critica indreptata impotriva sa. Astazi, dusmanul de moarte al Capitalului, Lenin cel branduit, lucreaza in slujba lui. Cel mai tare brand al comunismului si cel mai tanar simbol al vesniciei, produs de om, poate fi vizitat luni, miercuri, joi si sambata, intre orele 10 si 13, in mausoleul din Piata Rosie. Aceasta "minune a lumii" aduce statului 1,5 milioane de USD, iar acest lucru ii garanteaza si ii asigura vesnicia mult mai bine decat ar fi facut-o Partidul Comunist. "Lenin e viu" (asa cum spuneau toate lozincile vremii) presupune ca Lenin este eficient, iar "Lenin e mort" (cum confirma noua ideologie) presupune ca Lenin e sigur, caci nimic nu poate fi mai sigur decat moartea. Dar sa nu uitam ca siguranta si eficienta sunt trasaturile de baza ale marfii. Lenin, brandul ideologic de altadata, la auzul caruia ne frematau tinerele inimioare de oktombrei, s-a transformat intr-un brand-marfa, care nu are decat un singur scop: profitul.
Daca nu ati vizitat Moscova de mult, va reamintesc ca Lenin poate fi inca vazut si e singurul loc unde mai este coada. Ce s-a adaugat nou la acest oras sunt, fireste, preturile. Cum ar putea fi altfel? Un Stalin capitalist lucreaza cu acelasi sentiment specific: bezpridel (lipsa de limita). Capitalistul Stalin s-a plictisit, nu mai vrea sa mearga sa se distreze pe cele mai scumpe insule sau sa-si cumpere nu stiu ce masina de lux. Acum, la Moscova se poarta altceva. Acum se poarta iahturile. Da, ati citit bine. Anul acesta, toate firmele din lume si-au adus iahturile la vanzare. Fireste, Moscova nu are iesire la mare, ocean si nu are nici macar o balta mai mare in zona, dar are un rau mic, care se cheama tot Moscova. Ei bine, noii imbogatiti se plimba pe rau in sus si in jos cu cele mai luxoase iahturi. Dar asta nu e tot. Acum e la moda si private party. Daca acum cativa ani era la moda sa inchiriezi un avion privat si sa-ti duci amanta la nu stiu ce concert la Paris, New York ori Londra, acum e altceva la moda. Platesti un star sa vina sa-ti cante in vila ta, iar prietenii sa se minuneze.
Noul stil de viata al Moscovei capitaliste se scalda in lux. La Moscova, totul e atat de scump incat, atunci cand te intorci la Bucuresti, totul ti se pare gratis. Credeti-ma, nu exagerez! Cum se face ca un oras estic, iesit de curand de sub comunism, capitala unei tari cu serioase probleme economice, este totusi cel mai scump oras din lume? Ei bine, pentru ca Moscova a fost si ramane un oras privilegiat. Un amic care-si cunoaste bine orasul si tara sustine: "Imagineaza-ti ca pentru acest oras lucreaza toata Rusia, pe de o parte, iar imensul profit adus de pe urma vanzarii petrolului si gazului rusesc se reflecta aici, pe de alta parte". Adica, in Moscova sunt preturi petroliere, din pacate nu si salarii petroliere, decat pentru un numar restrans, dar semnificativ de beneficiari. Ca urmare, un alt fenomen pe care il intalnesti la Moscova e faptul ca toata lumea umbla cu o doza sau o sticla de bere in mana. Peste tot, de la metrou la Piata Rosie, de la Biblioteca Lenin si pana la Galeria Tretiakov, cetateanul moscovit are in mana o bere. Lucrurile au luat insa o amploare stranie. De la neputinta cetateanului simplu de a sta la un bar si a consuma o bere din cauza pretului (in magazin preturile sunt asemanatoare cu cele de la noi), s-a ajuns sa fie cool sa bei bere in locurile publice. Asa ca, daca vedeti un ultim model de BMW din care coboara o blonda cu haine pe ea de cateva mii de euro, iar in mana are o banala cutie de bere, sa nu va minunati: este o moscovita cool.
Vasile Ernu este scriitor roman nascut in URSS