Mecanicii de locomotiva si lucratorii din depouri se afla in a 21-a zi de greva. Protestul, care se desfasoara cu asigurarea unei treimi din activitate, este sustinut prin participarea la actiuni a circa 30 de mii de angajati de la Federatia Mecanicilor de Locomotiva, Federatia Sindicala Ramura-Vagoane si Federatia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.
Administratia va incearca din nou sa opreasca protestul, cerand in instanta, prin recurs la Curtea de Apel Bucuresti, declararea grevei ca ilegala. Solicitarea administratiei urmeaza sa fie judecata joi, 30 iunie a.c., ora 9. Administratia a mai cerut instantei sa suspende greva declansata de federatiile sindicale ale feroviarilor si sa le declare ilegale, dar in ambele cazuri justitia a dat castig de cauza salariatilor. La fel, sindicatele de la caile ferate urmeaza sa actioneze in instanta administratia, reclamand expirarea contractului colectiv de munca.
Cuantificarea pierderilor
Pierderile inregistrate de companiile de la caile ferate nu pot fi cuantificate inca. Trebuie avut in vedere ca, timp de 21 de zile, transportul de marfa si calatori a fost asigurat la circa o treime, dar si faptul ca societatile de cale ferata sunt monitorizate si subventionate de la bugetul de stat. In timp ce administratia reclama pierderi zilnice de 10 pana la 30 miliarde lei (in perioada in care au participat la protest si lucratorii de la infrastructura feroviara, cu intreruperea totala a lucrului timp de 4 ore zilnic, pierderile reclamate de administratie au fost de pana la 50 miliarde pe zi), reprezentantii sindicatelor afirma ca in perioada grevei s-au realizat si „economii”. Felix Radmilo, secretar general al Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, a declarat ca totul trebuie raportat si la salariile neplatite, energia si carburantii neconsumati, neinregistrarea unor pierderi etc. La fel a considerat si liderul federatiei, Voicu Sala: „Poate ca pentru administratie era un moment bun sa arate cum poate eficientiza transportul, daca tot vorbea de pierderi inregistrate”. Interesanta este si afirmatia liderului CNS „Cartel ALFA”, Bogdan Hossu: „Dupa 14 zile de greva la caile ferate, pierderile inregistrate ar fi putut acoperi solicitarile ceferistilor privind majorarile salariale”.
Ceferistii au primit doar 50% din avans
Ceferistii aflati in greva au primit la avansul salarial doar 50% din bani. Sindicatele au anuntat ca vor suporta din fondul de greva acoperirea diferentei. Contractul colectiv de munca la calea ferata a expirat pe data de 17 martie a.c. Sindicalistii feroviari au anuntat ca vor da in judecata administratia CFR pentru nerespectarea articolului 247 din Codul Muncii, potrivit caruia, in conditiile in care a expirat contractul colectiv de munca din domeniul de activitate, administratia este obligata sa aplice contractul de munca la nivel superior. Astfel, daca salariul minim in actualul contract era de 2,8 milioane lei, raportat la contractul de munca la nivel de grup de unitati feroviare, acesta ar fi echivalentul a 100 dolari sau, daca raportarea se face la nivel de ramura transporturi, contravaloarea salariului minim ar fi de 150 dolari. Prin aplicarea contractelor colective de munca de nivel superior, majorarea acordata ar depasi 10,7%. Reprezentantii federatiilor sindicale au afirmat ca nu au mai fost chemati nici la negocieri si nici nu au fost instiintati de constituirea comisiei de arbitraj la nivelul Directiei de Munca din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.