Scandalul „lasagna de cal“ dezvăluie traseul încălcit al cărnii pe piaţa europeană prin implicarea a numeroşi intermediari, ceea ce îngreunează controlul cărnii care ajunge în farfuriile europenilor.
Carnea de cal găsită în semipreparatele din Marea Britanie ar proveni din abatoare din România, de unde ar fi fost preluată de un negustor intermediar din Cipru. Acesta ar fi fost subcontractat, la rândul lui, de un dealer din Olanda, să transporte carnea într-o fabrică din sudul Franţei. Aceasta a vândut carnea unei filiale din Luxemburg a unei fabrici din Franţa care apoi a folosit-o în produse semipreparate vândute în supermarket-uri din 16 ţări.
Aşa arată o o schemă a posibilului traseu pe care l-ar fi avut carnea de cal ajunsă în farfuriile britanicilor.
Anchetele derulate în acest moment în Franţa, Marea Britanie şi România au ca scop identificarea persoanelor şi firmelor care se fac vinovate de schimbarea, pe traseu, în documente, a cărnii de vită în carne de cal.
Înşelătorie sau fraudă organizată la scară largă, afacerea trage un semnal de alarmă asupra dificultăţilor puse de circuitul încălcit al preparetelor, de la origini până în farfurie, scrie publicaţia franceză „Le Figaro“.
Detalii înspăimântătoare a prezentat şi postul TV britanic Sky News printr-un interviu cu un şofer care transportă carne pe teritoriul Marii Britanii. De multe ori, documentele care însoţesc transporturile sunt incomplete şi scrise neinteligibil, spune acesta.
„La unele transporturi persoana care primeşte produsul se chinuie să identifice comanda dacă transportul conţine trei sau patru tipuri de carne. (…) Am văzut cazuri în care trebuie să miroasă canrea pentru a încerca să-şi dea seama dacă e de oaie sau de vită“, a spus şoferul, sub protecţia anonimatului. Acesa s-a arătat îngrozit de lipsa unor controale riguroase şi de multele standarde pe care le încalcă aceste transporturi.
Constantin: Frauda, „dincolo de graniţele României“
Autorităţile române au încercat ieri să spele imaginea României şi au transmis că verificările de până acum nu confirmă acuzaţia că transportul de la care a pornit scandalul ar fi fost greşit etichetat în România.
Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a spus ieri că autorităţile au verificat cele două abatoare menţionate de firma franceză, dar suspiciunile nu s-au confirmat, astfel că frauda s-a produs „undeva dincolo de graniţele României“.
Unul dintre abatoare se află în Braşov (CarmOlimp, controlat de familia secretarului de stat din Ministerul Agriculturii Valentin Şoneriu) şi altul în Botoşani.
„Aceste abatoare au fost indicate de compania franceză ca fiind suspecte, compania franceză fiind aflată în centrul unui scandal internaţional, fără a exista probe sau indicii că falsul s-ar fi produs pe teritoriul României“, a spus ministrul, citat de Mediafax.
Carmolimp s-a apărat ieri şi a respins toate acuzaţiile venite dinspre partea franceză. „Este cel puţin ruşinoasă încercarea Spanghero şi Comigel de a da vina pe producătorii români. Dacă a plecat din România carne de cal, aceasta nu putea fi etichetată decât ca şi carne de cal. Dacă procesatorul francez a confundat carnea, atunci cu siguranţă era prima zi din viaţa sa când procesa carne“, se arată într-un comunicat al Carmolimp.
Ambasadorul Franţei, chemat la Guvern
Şi premierul Victor Ponta a spus că autorităţile române vor solicita ca firmele vinovate de scandalul cărnii de cal, „din Franţa, Luxemburg sau altă parte“, să răspundă direct pentru că România nu trebuie tratată ca „suspectul de serviciu“. Ieri, ambasadorul Franţei la Bucureşti a făcut o vizită la Palatul Victoria iar discuţiile au vizat scandalul cărnii de cal.
O anchetă a început şi Comisia Europeană, care a îndemnat toate părţile implicate să fie prudente în declaraţii şi acuzaţii. Comisarul european pentru Agricultură, Dacian Cioloş, a transmis că verificările arată că ar fi vorba de un risc de fraudă, nu de o problemă de siguranţă alimentară.
Cantităţi mari de carne de cal au fost descoperite în Marea Britanie în carne pentru friptură, în lasagna şi spaghete bolognese, deşi acestea ar fi trebuit să conţină doar vită. Carnea pentru friptură a fost furnizată de companii britanice şi irlandeze, iar lasagna şi spaghetele bolognese de compania franceză Comigel. Aceasta din urmă s-a aprovizionat de la compania franceză Spanghero, care s-a apărat aruncând vina spre România, de unde spune că a cumpărat carnea etichetată greşit.