Românii au început să opteze nu numai pentru pachete turistice care includ concerte pop sau rock, ci şi pentru muzică clasică, plătind 300-400 euro pe bilet. Mai nou, sunt dispuşi să scoată din buzunar 1.000 de euro pentru o excursie la un circuit de Formula 1.
Când vine vorba de un concert afară, tinerii îşi pun cortul în spinare sau caută o alternativă ieftină de cazare – o cunoştinţă la care să tragă o noapte sau un hostel cu paturi la comun. Însă, după o anumită vârstă şi peste un anumit nivel de venit, oamenii caută confortul şi se orientează pentru turismul de concerte. Acesta implică un sejur organizat, de 3-4 zile, cu cazare la un hotel de 3-4 stele şi un program turistic suplimentar, cu vizită la mall, în ceva pub-uri şi, fireşte, ceva muzee. „Avem două tipuri de clienţi” – ne spune Valentin Nica, de la Activ Travel, o agenţie specializată pe turism de concerte şi de evenimente sportive – „persoane de 40-50 de ani, care‑şi permit un buget consistent şi care sunt interesate de nume clasice, cum ar fi Roger Watters sau violonistul Andre Rieu etc. Mai avem şi persoane tinere din mediul corporatist, de peste 30 de ani, interesate de muzica pop la modă. Lor le dedicăm concerte precum Lady Gaga de la Budapesta sau, la anul, o excursie la concertul de la Bruxelles al lui Kate Perry”.
Cele mai multe oferte de turism de concert sunt, în acest sfârşit de an, la spectacolele Lady Gaga (foto) din cadrul turneului „The Monster Ball Tour”. Sunt oferte pentru patru locaţii (Budapesta, Viena, Praga, Milano), iar concertul de la Budapesta este licitat de nu mai puţin de 14 agenţii de turism; explicaţia e simplă: artista nu a venit încă în România. „Pentru Budapesta” – ne spune Valentin Nica – „am vândut toate cele 15 pachete turistice. Cu cât o ţară este mai aproape, cu atât succesul este mai mare.”
Nu de aceeaşi părere este managerul de la Sebastian Travel din Satu Mare, care susţine că pachetele în ţări din apropiere merg mai puţin bine decât cele în ţări mai exotice şi mai îndepărtate: „Am vândut mai bine pachetele de la Barcelona, deşi cele de la Budapesta sunt mai ieftine. Ideea turismului de concert e să împuşti doi iepuri dintr-un foc, un concert şi excursia într-un oraş nou, dacă tot dai nişte bani, care nu sunt chiar puţini. Preferă, de pildă, să meargă la Barcelona, să ia pachetul de trei zile de acolo”. Pe de altă parte, mulţi sătmăreni cunosc mai bine Budapesta decât Bucureştiul, în virtutea proximităţii geografice.
Turismul de concert se face în weekend
Emil Paşca, de la Galaxy Travel, o agenţie profilată pe turism premium, spune că pentru Lady Gaga nu sunt foarte multe cereri. Marile succese comerciale ale turismului de concert, susţine acesta, au fost în vară, la concerte ca U2 sau Depeche Mode, când, de exemplu, la spectacolul de la Roma al formaţiei irlandeze s-au vândut 48 de pachete. „Cele mai vândute pachete turistice sunt, fără discuţie, cele de weekend – oamenii nu vor să-şi ciobească din zilele de concediu pentru un concert în cursul săptămânii.” Alte concerte din această toamnă aduc în vizor nume ca Shakira, Andrea Bocelli, Simply Red. Ultimele două concerte au loc în Londra şi interesant e faptul că Andrea Bocelli costă aproape dublu comparativ cu un pachet la Simply Red: 400 euro faţă de 240 de euro.
O agenţie vinde în medie 10-15 pachete
Media pachetelor vândute pentru un concert toamna asta e de 10-15 bucăţi, fapt confirmat şi de ceilalţi doi operatori de turism chestionaţi de RL. Apărut în urmă cu 2-3 ani, turismul de concert începe să se diversifice – alături de Lady Gaga, cel mai exploatat turistic concert al toamnei este al unui violonist olandez specializat pe valsuri vieneze, Andre Rieu. El este „antamat” pentru trei locaţii (Bruxelles, Köln şi, la începutul anului viitor, Viena), concertul de la Bruxelles fiind disputat de patru agenţii turistice. „Piaţa începe să se diversifice”, ne spune Valentin Nica. „Pornind de la interesul oamenilor, am început să organizăm şi pachete pe muzică clasică, aşa cum sunt concertele lui Andre Rieu, lucrăm la un program cu Scala din Milano. Merg bine şi pachetele sportive, la meciurile din campionate tari, cum e cel spaniol, sau mai ales la Formula 1, chit că acestea din urmă sunt scumpe. Biletele VIP merg cel mai bine aici, aceste programe adresându-se oricum oamenilor cu bani”; preţul
unui pachet la circuitul de Formula 1 la Budapesta, de pildă, se duce spre 1.000 euro.
Pachete şi preţuri
Lady Gaga, Budapesta (7 noiembrie) 129-235 euro
Lady Gaga, Viena (11 noiembrie) 269-400 euro
Andrea Bocelli, Londra (11 sau 14 noiembrie) 482 euro
Andre Rieu, Bruxelles (20 sau 22 noiembrie) 299-349 euro
Shakira, Barcelona (24 noiembrie) 399 euro
Lady Gaga, Milano (5 decembrie) 240-399 euro
Simply Red, Londra (8 decembrie) 240 euro
Andre Rieu, Köln (Anul Nou), 293 euro