Consilierii municipali au aprobat demolarea primelor baterii de garaje din cartierele de blocuri ale Galaţiului, în locul acestora urmând să fie construite parcări, parcuri şi locuri de joacă pentru copii. Aleşilor locali le-a fost destul de greu să ajungă la un punct de vedere comun, în primul rând pentru că este o măsură impopulară, amânată de peste un deceniu.
În perioada 1990-2008, în cartierele Galaţiului au fost construite 5.800 de garaje, care ocupă peste 14 ha de spaţii verzi. Perioada de „glorie” a fost cea dintre anii 1992 şi 2000, când primar al Galaţiului a fost actualul senator PC Eugen Durbacă. Şpaga pentru obţinerea unei autorizaţii de construire a unui garaj sau de 300 de dolari şi pe măsură ce funcţionarilor din primărie le creştea bunăstarea cartierele de blocuri s-au umplut de baterii de zeci sau sute de garaje. Cel care i-a urmat lui Durbacă la conducerea primăriei, Dumitru Nicolae (PSD) a mai frânat emiterea autorizaţiilor garaje şi chioşcuri, dar nu stopat fenomenul.
În timp de primarul Nicolae ameninţa cu demolarea garajelor, pentru ca în locul lor să fie construite parcări supraetajate, cei cu „pile” la conducerea primăriei obţineau autorizaţia, eventual după ce îşi deja îşi construiseră ilegal garajul şi solicitau intrarea în legalitate. Între timp, s-a ajuns ca preţul unui garaj într-un cartier din centrul oraşului să fie de 10.000 de euro. Consilierii municipali au votat pentru prima oară demolarea unei baterii de garaje în iulie 2003, hotărând să fie demolate cele 50-60 de garaje din spatele Palatului Justiţiei, pentru ca în locul lor să fie construită o parcare supraetajată.
De teama pierderii voturilor proprietarilor de garaje, locaţia parcării a fost mutată la 200 de metri şi garajele au rămas intacte. Dar nici parcarea supraetajată nu a mai fost construită. În perioada 2010-2011, viceprimarul Nicuşor Ciumacenco a reuşit demolarea unor garaje şi chioşcuri construite fără autorizaţie, dar fiind lipsit de susţinerea colegilor din PSD acţiunea nu a avut rezultate notabile.
Parcări în loc de garaje
În primăvara anului trecut, actualul primar, Marius Stan (PNL), a demarat verificarea documentaţiilor pentru cele peste 16.000 de garaje şi chioşcuri construite în cele două decenii de „democraţie”. A avut surpriza să constate că sute de chioşcuri fuseseră ridicate pe domeniul public, fără ca proprietarii acestora să aibă autorizaţii de construire sau să plătească chirie la primărie. Marius Stan a început anul trecut restructurarea urbană prin demolarea a câteva zeci de chioşcuri, iar acum încearcă să demareze şi demolarea bateriilor de garaje. În ianuarie, primarul a iniţiat două proiecte de hotărâri, pentru demolarea unor baterii de garaje în cartierele Mazepa 1 şi Micro 19. În locul celor 91 de garaje de la complexul comercial „Ancora” va fi amenajată o parcare cu 86 de locuri şi un parc generos, iar În Micro 19, în locul celor 145 de garaje, vor fi o parcare cu 216 locuri şi un parc. Proiectul arhitectonic a fost coordonat de arhitectul Sergiu Porumboiu, preşedintele filalei gălăţene a Ordinului Arhitecţilor.
Disensiuni în fostul USL, dar şi în PNL
Cele două proiecte au fost respinse de majoritatea PSD-PC-PNL şi se părea că cele două proiecte nu vor avea nicio şansă de a fi aprobate de Consiliul Municipal din moment ce împotriva proiectelor primarului votaseră chiar şi colegii săi de la PNL. Cei mai vehemenţi adversari ai proiectelor erau consilierii PSD, care prin viceprimarul Florin Popa reproşau că pentru construirea celor 86 de locuri de parcare de la „Ancora” se cheltuie suma de un milion de euro, în aceasta fiind inclusă şi despăgubirea a 24 de proprietari care cumpăraseră de la primărie terenurile de sub garaje. Refuzul consilierilor municipali de a demola garajele a generat o reacţie a locuitorilor din zona complexului „Ancora”, care printr-o petiţie cu mii de semnături au cerut demolarea garajelor. Având de partea sa şi pe locuitorii din zonă, primarul Marius Stan a ameninţat că va demola cele două baterii de garaje cu orice preţ, prin dispoziţie de primar, fără să mai aştepte aprobarea consilierilor PSD, PC şi PNL. „La <>, sunt 91 de garaje. Dar dintre proprietarii celor 91 de garaje ştiţi câţi posesori de maşini sunt? Am făcut o verificare încrucişată cu cei de la taxe şi impozite şi numai 54 dintre aceştia sunt posesori de maşini. În rest, 37 de garaje sunt depozite de murături, tot ce vrei, numai garaje nu. Majoritatea garajelor, nu numai din Mazepa, ci şi cele din Micro 19, au şi beciuri”, a declarat primarul.
Demolarea garajelor a fost aprobată
Consilierii municipali PSD, PC şi PNL au revenit la sentimente mai bune şi au condiţionat votarea celor două proiecte de întocmirea studiilor de fezabilitate în cel puţin două variante. Cu acest amendament impus formal, demolarea garajelor din cartierele Mazepa şi Micro 19 a fost aprobată şi acesta ar putea fi un moment important în restructurarea urbană a cartierelor Galaţiului, dominate acum de peisajul sordid al bateriilor de garaje. „Urmează toate bateriile de garaje. Arhitecta şefă are sarcină să facă PUZ-uri pentru fiecare zonă cu baterii de garaje şi toate vor dispărea”, a mai spus Marius Stan.