Producatoarea daneza Vibeke Windeløv, partenera a celebrului regizor danez Lars von Trier, a vorbit la Cluj despre diferentele care exista intre festivalul din Cluj si cel de la Cannes
Producatorul Vibeke Windeløv a sosit la Cluj cu ocazia TIFF-ului. Este pentru prima data in Romania. Ajunsa la 56 de ani, daneza a povestit despre despartirea profesionala, in urma cu un an, de Lars von Trier, impreuna cu care a lansat filme de referinta precum Dancer in the Dark, Dogville sau Idiotii.
» Cum v-a convins Lars von Trier sa ii produceti filmele? Care a fost agatatoarea cand ati citit primul scenariu pe care vi l-a pus in fata?
Lars este unul dintre cei mai mari regizori de care stiu. De fapt, e unul dintre cei mai mari regizori din lume si cu siguranta cel mai bun pe care l-a avut vreodata Danemarca. Nu a trebuit sa ma gandesc prea mult…
In Danemarca e cam ca in Romania: suntem o tara mica si il cunosteam. Pe vremea primei noastre colaborari lucra la "Breaking the waves". Oricine si-ar fi dorit sa produca filmul asta, am lucrat la el aproape doi ani, a fost rescris de nenumarate ori. Dar a fost o perioada ok, imi placea sa lucrez cu el. Doar ca eu am deja 56 de ani si simteam din nou nevoia de provocare. Amandoi aveam nevoie de o pauza. Asa ca eu am fost cea predispusa sa insel, insa asta e tipic femeilor (rade)…
» Referitor la controversatul "Dancer in The Dark", reactiile publicului dupa film au fost cele asteptate?
Da, filmul s-a descurcat foarte bine. A fost un succes in Japonia… Dar e ciudata perceptia oamenilor: in unele regiuni filmele prind excelent, intr-altele nu prind deloc. De exemplu, americanii nu au agreat prea tare acest film, cu toate ca per total a fost un mare succes.
» Cum arata o zi pe platou cu Lars von Trier si cu Bjork (interpreta rolului principal din "Dancer in the Dark", n.red)?
Cred ca exact un astfel de platou de filmare nu as vrea sa il descriu! (rade din nou) A fost un film greu de facut. Acuma pot in sfarsit sa ma uit la el fara sa mi se stranga stomacul.
» Dupa grila dumneavoastra personala de conditii, pretentii, cum selectati sa produceti un film, dupa ce ati lucrat cu von Trier?
Inca nu am ales pe nimeni… E greu sa alegi sa lucrezi cu altcineva dupa Lars. Sau sa faci altceva. Putini sunt la fel de interesanti si originali in conceptie. Sunt constienta ca nu pot gasi un nou Lars. Cred ca ceea ce mi-ar placea sa fac acum sunt documentare.
» Sa inteleg ca scoala daneza de film graviteaza in jurul lui von Trier?
Nu. Fara indoiala ca Lars are o mare contributie. El a pus Danemarca pe "harta filmelor" in lume. Mai demult era foarte greu sa convingi oamenii sa vina sa vada un film danez. Asa se intampla: castigi un premiu Palm d’Or si privirile se intorc asupra ta…
» Aceeasi situatie ca si in cazul succesului filmului lui Cristian Mungiu la Cannes…
Da. Cred ca e aceeasi situatie si pentru filmul romanesc: acum ca s-a intamplat asta, ati intrat in vizor. Mereu vor fi filme bune, asa ca o data ce ai acea atentie, trebuie s-o folosesti
» Cum vi se pare Festivalul, selectia filmelor de la TIFF
anul acesta?
Cred ca e buna. Ce am vazut pana acum mi-a placut, dar nu pot da un verdict clar pana la finalul festivalului. Imi place sa merg la festivaluri in comunitati mai mici. Apuci sa cunosti mai bine oamenii. De exemplu la Cannes, daca nu e o super productie pentru care oamenii se bat ca sa intre in sala, dar poate si atunci, auzi tot timpul scaunele cum se bat, oamenii nu stau niciodata sa vada filmul in intregime! Pleaca. Numai la gale raman. Aici se simte ca publicului chiar ii place sa se uite la filme!
REFERINTA
Regizorul Lars von Trier este cu siguranta cel care a facut filmul danez cunoscut in lume. Filmul lui, "Dancer in the Dark", a castigat in 2000 premiul Palm D’Or la Cannes.
Ulterior a fost nominalizat la Oscar. Filmul este o melodrama despre o femeie oarba din sud-estul Europei, Selma, interpretata de cantareata Bjork, care a semnat si muzica peliculei, care sacrifica literalmente totul pentru ca fiul ei sa nu sufere de aceeasi boala. Lars von Trier a fost prezent la TIFF anul trecut.