Celebrul tenor spaniol José Carreras a susţinut, joi, ultimul său concert la Bucureşti. Unul dintre momentele cu mare încărcătură emoţională ale serii a fost interpretarea piesei „Ave Maria”, pe care artistul a dedicat-o victimelor incendiului din clubul Colectiv, scrie Mediafax.
Concertul, intitulat „A life in Music”, a avut loc în Pavilionul Central al complexului Romexpo din Bucureşti, şi a fost dirijat de David Gimenéz, nepotul celebrului interpret. Legendarul tenor a fost acompaniat de Orchestra Filarmonicii „George Enescu” şi alături de el a urcat pe scenă soprana Nataliya Kovalova. Acest concert a fost parte din turneul de adio al lui José Carreras.
Seara a început cu „Die Fledermaus Overture”, de Johann Strauss, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”, după care, pe scenă, a urcat José Carreras, în aplauzele publicului. După ce a interepretat „La Serenata”, de Francesco Paolo Tosti, şi „Era de Maggio”, de Mario Pasquale Costa, celebrul tenor i-a cedat locul pe scenă sopranei Nataliya Kovalova, care a cântat Rusalka „Song to the Moon”, de Antonin Dvořák.
Cuvintele au fost de prisos la concertul pe care José Carreras l-a susţinut la Bucureşti, astfel că celebrul tenor a interacţionat o singură dată cu publicul român. Reîntors pe scenă, José Carreras a dedicat piesa „Ave Maria”, de Franz Schubert, celor 60 de persoane care şi-au pierdut viaţa în urma incendiului care a avut loc pe 30 octombrie, în clubul Colectiv. De asemenea, îndrăgitul tenor a transmis toate gândurile bune familiilor şi prietenilor victimelor acestei tragedii. În timp ce José Carreras şi Nataliya Kovalova au interpretat melodia „Ave Maria”, pe cele două ecrane situate în dreapta şi stânga scenei au fost proiectate imagini cu cei 60 de tineri care au murit în urma incendiului.
Momentul a fost aplaudat de cei prezenţi la eveniment, iar concertul a continuat cu „T’estimo”, de Edvard Hagerup Grieg, în interpretarea lui Carreras. Alături de soprana Nataliya Kovalova, José Carreras a interpretat „Je te veux”, de Erik Satie. „Les filles de Cadix”, de Leo Delibes, în interpretarea sopranei Nataliya Kovalova, „Jazz Suite. Waltz 2”, de Dmitri Şostakovici, cântată de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, şi „‘The Impossible Dream” („Man of la Mancha”), de Mitch Leigh, în interpretarea tenorului José Carreras, au încheiat prima parte a concertului de la Bucureşti.
După câteva minute de pauză, au urmat piesele „Vurria”, de Furio Rendine, „Passione”, de Nicola Valente, Die Csárdásfürstin „Heia! Heia!”, de Emmerich Kálmán, „La boda de Luis Alonso – Intermezzo”, de Gerónimo Giménez, „Lejana Tierra Mía”, de Carlos Gardel, „Canción de Paloma” („El barberillo de Lavapies”), de Francisco Asenjo Barbieri, „El duo de la Africana Duo y Jota”, de Manuel Fernández Caballero, şi „Core n’grato”, Salvatore Cardillo. Apoi, José Carreras, Nataliya Kovalova şi întreaga orchestră şi-au luat rămas bun de la publicul român. Însă, apluzele din public i-au făcut pe artişti să revină pe scenă şi să mai interpreze cinci melodii.
După două ore, concertul s-a încheiat cu melodia „La traviata”, de Giuseppe Verdi, şi cu multe aplauze din partea spectatorilor.
Cei care nu l-au văzut pe José Carreras la Bucureşti îl pot asculta duminică, la Sala Polivalentă din Cluj-Napoca, când va concerta alături de Filarmonica de Stat „Transilvania”, evenimentul făcând parte din acelaşi turneu mondial.
José Carreras a sărbătorit, în 2014, prin rolul său din noua opera „El Juez” („Judecătorul”) revenirea pe scenă. Ovaţii la scenă deschisă, spectacol cu casa închisă şi cronici ce raportau o „revenire de vis” i-au marcat întoarcerea după o absenţă de aproape opt ani. În ianuarie 2015, Carreras a repetat acest succes, prin reprezentaţii la prestigioasa Opera Mariinsky din Sankt Petersburg (Rusia) şi alte spectacole în diverse ţări.
După acest succes, José Carreras a demarat turneul mondial „O viaţă dedicată muzicii” („A Life in Music”).
„Este fantastic faptul că pot concerta cu câteva zile înainte de ziua mea de naştere (5 decembrie, n.r.) în acest minunat oraş. Îmi amintesc încă audienţa minunată, oamenii care cunosc muzica şi sunt atât de generoşi şi sufletişti. Sunt încântat să revin în Bucureşti şi să cânt în această atmosfera inegalabilă şi pentru minunatul public român”, a declarat José Carreras.
José Carreras s-a născut pe 5 decembrie 1946, în Barcelona, Spania, iar, 28 de ani mai târziu, după interpretarea rolului Pinkerton din „Madame Butterfly”, la New York City Opera, era ovaţionat şi adulat atât de public, cât şi de critici. José Carreras a făcut parte şi din proiectul „Cei trei tenori”, alături de Placido Domingo şi Luciano Pavarotti, cu care a început în 1990 o serie de concerte foarte populare, care au continuat până în 2003, când Pavarotti s-a retras din cauza unor probleme de sănătate.
Cariera sa cuprinde peste 60 de roluri interpretate pe marile scene muzicale ale lumii, dar şi înregistrări cu mari artişti care au activat în afara ariei muzicii clasice, precum Diana Ross, Klaus Meine, Charles Aznavour şi Sarah Brightman.
José Carreras a început să cânte la vârsta de 8 ani, când a interpretat cunoscuta arie din „Rigoletto”, de Giuseppe Verdi, „La donna è mobile”, piesa care va rămâne una dintre favoritele repertoriului său. Era fascinat de Mario Lanza, pe care îl văzuse în rolul titular al filmului „Caruso”, consacrat vieţii marelui tenor italian.
După studii la Conservatorul de Muzică din Barcelona, a debutat în 1970, cu rolul Flavio din „Norma”, de Vincenzo Bellini, cu Montserrat Caballé în rolul principal. Remarcat, a fost invitat de celebra soprană să cânte în „Lucrezia Borgia”, de Gaetano Donizetti, primind primul său rol principal – Gennaro. Şi tot alături de ea, a cântat pentru prima dată la Londra, în „Maria Stuarda”, de Gaetano Donizetti, şi apoi în alte 15 producţii.
Consacrarea internaţională a venit repede, fiind invitat pe multe dintre principalele scene lirice ale lumii. În 1972, şi-a făcut debutul american, în rolul Pinkerton din „Madame Butterfly”. A fost ovaţionat atât de public, cât şi de criticii de peste ocean. La 28 de ani interpretase deja 24 de roluri principale de tenor. Presa îl adora, iar chipul său apărea în multe publicaţii cunoscute din lume.
Diagnosticat cu leucemie, tenorul a dovedit că are o personalitate puternică, luptând şi învingând aproape miraculos boala, iar, din 1988, după recuperarea sa, a înfiinţat Fundaţia Internaţională José Carreras pentru lupta împotriva leucemiei. După înfiinţarea fundaţiei, a alocat mult timp pentru strângerea de fonduri, organizând din 1995 gale live la televiziunea din Leipzig. Până în prezent, tenorul a reuşit să strângă din donaţii peste 71 de milioane de euro.