Nivelul de salarizare din industria auto din România, cel mai redus la nivelul statelor producătoare de automobile, reprezintă în continuare un avantaj pentru investitorii străini pe piaţa locală, a declarat marţi Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, informează Mediafax.
„Costul muncii în industria de automobile e de 4,9 euro pe oră. Avem cel mai mic cost al muncii pe salariat de 7.700 de euro pe an. E un argument solid pentru care ar trebui făcute investiţii în România. Din păcate, vom rămâne pe ultimul loc pentru mulţi ani de acum încolo în ceea ce priveşte nivelul de salarizare”, a spus Stroe.
El a arătat că sunt peste 600 de companii şi circa 203.000 de angajaţi, nivel „departe” de potenţialul real pe care îl oferă piaţa românească.
Anul trecut, cifra de afaceri a sectorului auto din România a fost de 18 miliarde euro, din care fabricarea de componente a fost de 12,6 miliarde euro, reprezentând aproximativ 12% din PIB-ul României.
Stroe a participat, alături de reprezentanţi ai mai multor societăţi comerciale franceze care activează în România, la o serie de întâlniri de afaceri cu potenţiali investitori din Franţa pe piaţa românească.
„Cel mai important câştig al evenimentului de azi (marţi – n.r.) este atragerea şi sosirea în România a altor investitori francezi de toate categoriile. Ajutorul de stat este pentru investiţii de peste 10 milioane de euro. Nu îmi rămâne să spun decât că 53,1% din fondurile alocate între 2007 şi 2013 au fost orientate către industria de automobile. Sunt condiţii favorabile ale companiilor franceze să-şi dezvolte afacerile în România. Parcul naţional este de şase milioane de automobile. Dacă România ar mai avea două-trei sectoare de acest fel, altul ar fi nivelul general care ar ajunge şi la cetăţeanul din stradă”, a completat Stroe.
Întrebat dacă un al treilea producător auto şi-ar dori să intre pe piaţa din România şi să deschidă o fabrică, Stroe a răspuns: „Sper să nu avem şi al treilea rateu, asta înseamnă că două am avut”.
În ceea ce priveşte sistemul de depistare a accidentelor auto eCall, preşedintele ACAROM a menţionat va trebui implementat pe toate autoturismele din România în doi ani.
„Avem cei mai grozavi specialişti în IT. În doi ani va deveni obligatoriu eCall, telefonul acela în caz de accident. Sunt echipamente care trebuie puse pe acest parc naţional. Nu poţi să faci nişte investiţii ultra-sofisticate, pentru că trebuie să ţii cont de capacitatea celui care e la volan. Omului trebuie să îi pui la dispoziţie un buton, dar care are în spate o muncă foarte inginerească. IT-ştii noştri pot face asta”, a subliniat Stroe.
Constantin Stroe s-a arătat deranjat că, în ciuda programului „Prima maşină”, înmatriculările de maşini vechi sunt de peste şapte ori faţă de cele noi.
„În primele cinci luni din 2015, la o maşină nou înmatriculată, discutăm de 7,3 maşini second hand. Devine un non-sens să discutăm despre reîmprospătarea parcului naţional, dacă pe de o parte noi punem fonduri să încurajăm vânzările de automobile noi, iar pe de altă parte să intre automobile second hand în România. Nu aşa vom stimula producţia internă a celor doi constructori”, a explicat Stroe, care a precizat că, până în 2021, la nivel mondial se vor produce 106 milioane de autoturisme pe an, faţă de 89 de milioane în 2014.