Pentru a deveni un oras european, Constanta are nevoie de investitii de amploare in infrastructura. In lipsa lor, Constanta si, de fapt, intreaga coasta romaneasca, a pierdut prima batalie din razboiul concurential dus cu orasele de pe litoralul tarilor vecine. Singura bogatie importanta a zonei, Marea Neagra, trebuie exploatata la maximum, tinand cont ca orizontul de asteptare al turistilor s-a schimbat in ultimii ani. Daca in anii '70 romanii veneau in concediu numai pentru mare si plaja, acum este nevoie de mult mai multe posibilitati de petrecere a timpului liber.
Primele care au inteles acest lucru au fost autoritatile locale din Constanta, care au demarat un program ambitios de investitii. Principalele obiective vizau reabilitarea zonei Peninsulare si a Portului Turistic Tomis, construirea unei sosele de coasta, care sa lege portul de Mamaia, si a unui port de agrement in aceasta statiune. De toate aceste proiecte s-a ales praful, iar de suferit au nu numai constantenii, dar si turistii.
Pe urmele argonautilor
Cel mai important proiect al municipalitatii este reabilitarea zonei Peninsulare, cea care da identitatea culturala a orasului. Sub numele „Popasul argonautilor”, autoritatile locale doresc sa reinvie legenda lui Iason si Hercule, care, acum mai bine de 3.300 de ani, treceau pe aceste meleaguri spre tara Colhidei, in cautarea lanii de aur. Proiectul inseamna, pentru Constanta, posibilitatea de a atrage turisti pe tot parcursul anului, iar pentru turisti, un mijloc de a redescoperi magia legendelor.
Pentru a ajuta dezvoltarea zonei, arhitectii au elaborat un proiect amplu, care include peninsula intr-un circuit turistic bine pus la punct. Pe langa accesul terestru, aici se poate ajunge si pe calea apei, prin Portul Turistic Tomis, care urmeaza sa fie reabilitat, astfel incat sa poata primi peste 100 de nave. Pentru a realiza aici una dintre cele mai mari marine din zona, specialistii au imaginat un parteneriat public-privat (asa cum se intampla in toata lumea), care se traduce printr-o investitie guvernamentala in diguri si o investitie privata in amenajarea marinei si in construirea utilitatilor necesare (alimentare cu apa, curent electric si benzina) si a unor locuinte, hoteluri, baruri si restaurante.
Dupa 80 de ani…
Un alt proiect al municipalitatii urmareste construirea unei sosele de coasta, care sa lege Portul Tomis de statiunea Mamaia, proiect aflat in mapele arhitectilor constanteni inca din 1921, inceput in perioada interbelica, dar abandonat din cauza razboiului si a comunistilor. Beneficiile, spun expertii, ar fi fost ca intreaga faleza ar fi fost consolidata, prin construirea acestei sosele si ca traficul dintre oras si statiune ar fi fost decongestionat. Astfel de constructii exista in toate orasele civilizate din lume situate la malul marilor sau oceanelor. Pentru a facilita transportul turistilor intre cele doua locatii, in statiunea Mamaia ar fi trebuit sa se construiasca un port de agrement, in zona Cazinoului. Turistii ar fi fost luati de vase de pasageri din Portul Tomis, ar fi vizitat portul comercial si ar fi ajuns, pe apa, pana in statiunea Mamaia. De aici, croazierele pana in Delta Dunarii erau un obiectiv mai mult decat realizabil. Din pacate, ministrul mediului, Sulfina Barbu, a dat aviz negativ proiectului. E clar ca este o investitie blocata politic, pentru ca doamna ministru nici macar nu a citit dosarul. Altfel ar fi stiut, probabil, ca soseaua nu are 22 de kilometri, ci numai cinci!
Bani… pe apa sambetei
Investitia la marina din Mamaia si la pasarela adiacenta a fost demarata in cursul anului trecut, urmand sa fie realizata de Administratia Portului Constanta. S-a tinut o licitatie, lucrarea a fost adjudecata, a inceput demolarea vechii pasarele si… atat. In luna decembrie, imediat dupa schimbarea puterii, a fost anulata. Proiectul soselei de coasta pare, de asemenea, mort. El ar fi trebuit sa primeasca o finantare europeana de aproximativ sase milioane euro, autoritatile locale urmand sa asigure restul de cinci milioane euro. Singura lucrare care continua este in Portul Tomis, unde in prezent se realizeaza prelungirea digului. Lucrurile nu stau tocmai roz nici aici. Firmei care urma sa realizeze investitiile in interiorul portului i se pun bete-n roate.
Oras de sacrificiu
Guvernantii incearca, pe toate caile, stoparea oricaror investitii in municipiul Constanta. Institutiile implicate direct in aceste actiuni sunt Ministerul Mediului, Ministerul Integrarii Europene si Ministerul Transporturilor. Exemplul cu adevarat tragic este ca Ministerul Sanatatii nu a mai alocat fondurile necesare pentru reabilitarea Spitalului Judetean, care incepuse in forta anul trecut si care nu a fost reparat niciodata in cei peste 30 de ani de existenta. Cum sa perceapa constantenii acest atentat la sanatatea lor? In loc sa se construiasca, in Constanta se distruge! Disputele politice au blocat investitiile din municipiu! Este anormal sa aiba de suferit un oras intreg. Constanta este astfel un oras sacrificat pe altarul unor interese meschine!