11.7 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialJefuiţi de "taxi-piraţii" din Gara de Nord Bucureşti, cu complicitatea CFR. FOTO+AUDIO

Jefuiţi de “taxi-piraţii” din Gara de Nord Bucureşti, cu complicitatea CFR. FOTO+AUDIO

Taximetriștii pirat continuă și în 2016 să facă legea în zona Gării de Nord, chiar sub privirile autorităților complet impotente. Sau dezinteresate să împiedice un furt la drumul mare: 50 de lei pentru o cursă de câțiva kilometri care costă cel mult zece lei. Culmea, asta se întâmplă deși CFR a încheiat un contract cu o firmă de taxi,  care ar trebui să le asigure călătorilor condiții decente de transport, mașini la orice oră și plata doar a ce se înregistrează pe aparate.

Un fenomen demn de societăți mai degrabă medievale are loc în fiecare seară la Gara de Nord. Este vorba de hoție, la propriu, la drumul mare și asfaltat din buricul unei capitale europene. Dacă ajungi cu trenul în Bucureşti, de la gară poţi să iei metroul sau mijloacele de transport ale RATB pentru a-ţi continua călătoria în oraş. Trecem peste faptul că nu există nici un fel de indicator către stațiile tramvaielor sau autobuzelor, ca să nu mai vorbim de informații despre traseele acestora, așa cum se întâmplă în mai toate gările mari din Europa. După miezul nopții, însă, opțiunile Metrorex sau RATB pică, așa că celor fără mijoace auto proprii sau fără prieteni care să-i culeagă din Gara de Nord nu le rămâne decât varianta taximetrelor.

Pe hârtie: condiții decente

Oficial, taximetria în Gara de Nord a Bucureștiului ar trebui să meargă la cheie: între CFR și un operator de taximetre există un contract care ar trebui să ofere condiții bune spre minunate de călătorie. Contractul a fost încheiat în urmă cu trei ani, când compania naţională CFR SA, cea care administrează infrastructura feroviară, deci și Gara de Nord, a decis să scoată la licitație spațiul destinat activităților de taxi la licitație. Și, astfel, să scape cât se poate de practic de taximetrele pirat care sunt acolo de zeci de ani. Licitația a fost câștigată de fima Meridian Taxi. Care, pentru o sumă derizorie (aproape patru sute de euro pe lună), beneficiază de o stație specială de trei sute de metri pătrați, asigurându-și exclusivitatea asupra taximetriei la Gara de Nord, una dintre cele mai bănoase zone din București pentru astfel de afaceri.

Odată cu câștigarea contractului, Meridian și-a asumat și câteva obligații pentru modernizarea acestui serviciu. Cum ar fi: asigurarea pazei în staţia oficială de taxi, asigurarea funcţionării permanente a aparatelor tip info touchscreen, verificarea, repararea şi înlocuirea acestora în caz de defecţiuni majore, astfel încât să fie asigurată utilizarea permanentă.

Nici un Meridian, clienții pradă piraților

Am vrut să testăm cum funcționează sistemul instalat de aproape trei ani și am decis să mergem să căutăm un taxi la Gară aproape de miezul nopții, atunci când peste o mie de călători sosesc cu trenul. Există, într-devăr, multe banere, de la peron până la ieșirea din gară, care te conduc către stația de taximetre autorizate. Numai că, surpriză, acolo nu este nici măcar o mașină a companiei Meridian. Mergem la aparatele moderne, patru la număr, pentru a încerca să comandăm online un taxi. Din patru, trei nu funcționează, iar la cel funcțional, deși încercăm de mai multe ori în cincisprezece minute, ni se recomandă să revenim mai târziu. Încercăm să facem și o comandă telefonică, dar de la Meridian ni se spune că nu au nici o mașină în zonă. La celebrele ”coloane”, spațiu destinat taxiurilor, nu se află decât două Loganuri galbene, fără licență sau preț la vedere. În spatele zonei închise, zeci de taxiuri, care mai de care mai dubioase, așteaptă clienții, deși în mijlocul lor este prezentă o dubă a Jandarmeriei.

Se refuză și curse de 12 kilometri

Ne-am convins, sub atenta privire a jandarmilor din zonă, că până și tarifele triple afișate de taxi-urile prezente la gară, 3,5 lei pe kilometru, sunt doar de formă. Șoferii nu vor să te ducă decât la mica înțelegere. Adică îti cer 50 de lei pentru o cursă de câțiva kilometri. Deși sunt și mașini ale companiilor mari, și șoferii aceștia refuză să ia curse. Motivul: călătoriile sunt prea scurte (desigur, noi alesesem o destinație aflată la 12 kilometri de Gara de Nord) și ar trebui să le oferim suma cerută de ei, nu ceea ce indică aparatul.

Iar agenții de pază din Gara de Nord ne sfătuiesc să nu așteptăm un taxi Meridian și să încercăm să găsim o altă soluție. ”Mergeți mai bine și căutați un taxi afară, că aici nu prea vin niciodată și nici aparatele de comandă nu merg”, ne spune cel care ar fi trebuit să supravegheze buna desfășurare a lucururilor.

Jandarmeria păzesc "pirații"

Atât noi, cât și alți călători, am mers spre duba Jandarmeriei, aflată în mijlocul taxiurilor neautorizate, pentru a fi sfătuiți de aceștia cum am putea găsi un taxi legal în acea zonă. Discuția avută cu jandarmii ne-a făcut repede să înțelegem că treaba lor e să păzească "pirații", nu cetățenii abuzați de sistemul paralel și ilegal."Nu este treaba noastră asta. Puteți încerca aici, dar fiecare face ce vrea”, ne-a răspuns unul dintre jandarmi. În momentul în care am încercat să facem fotografii cu telefonul taxiurilor "pirat", jandarmii ne-au chemat la dubă pentru verificări, ba chiar ne-au amenințat că ne vor duce la secția de Poliție. "O să mergem la secție să vă identificăm, dacă nu aveți buletinul la dumneavoastră”, ni s-a transmis.

În timp ce jandarmii erau ocupați cu identificarea noastră, mai mulți clienți nemulțumiți au venit pentru a le cere sprijinul. "Nu vă supărați, de ce taxiurile nu merg în Berceni?", a întrebat unul din cei sosiți cu trenul în București. "Întrebați taximetriștii, nu e treaba mea asta. Eu nu pot să oblig pe nimeni”, a replicat un alt jandarm. Care, pentru a-și întări vorbele, l-a chemat la discuții și pe un taximetrist "pirat". Pe care l-a întrebat, prietenos: "Pot eu să vă oblig să duceți clienții?". Cu mingea la fileu, "piratul" a lovit nimicitor: "Nu. Și, dacă nu vă convine, să mergeți la Meridian, ei sunt autorizați. Uitați ce scrie acolo, «Taxi autorizat Meridian»". În deplină armonie cu "piratul", jandarmul a continuat: "Sunt și ei taximetriști, dar e dreptul lor, dacă nu vrea să te ia."

 

În zadar am încercat să le explicăm că acei taximetriști nu sunt autorizați: "Uitați aici, mașinile astea nu au licență, nu au tarif, practic vorbim despre taximetrie ilegală. Puteți face ceva în sensul ăsta?". Imperturbabil, jandarmul a replicat sec: "Nu este treaba mea, este treaba Poliției Locale sector 1." "Și ați sesizat-o vreodată?", am parat noi. "Ce treabă am eu? Sună tu, de pe telefonul cu care mă fotografiai, la112 și cere la Poliția Locală Sector1!", ne-a întors-o jandarmul.

"Pirații" ne-au dat cu tifla

Am sunat în prezența jandarmilor și a taximetriștilor "pirat" la 112, iar de acolo am fost îndrumați către Poliția Locală Sector 1. Am sunat și acolo să facem reclamație, dar și cei de la Poliția Locală ne-au dat doar un  alt număr de telefon. Al Poliției Rutiere. Unde nu a răspuns nimeni.

În timp ce eram verificați de jandarmi, un taxi "pirat" a escaladat bordurile din fața noastră și a intrat în spațiul unde ar fi trebuit să fie cei de la Meridian Taxi. Șoferul a coborât și ne-a explicat ironic cum stă treaba: „Dacă vreți să vă răspundă Poliția, folosiți și voi abonament, nu cartele bagaboante. Jandarmii nu au nici o treabă cu noi.” Într-un final, jandarmii au decis să nu ne mai ducă la secție și să ne lase în compania taximetriștilor "pirat" din fața gării. Să ne descurcăm prin forțe proprii.

Taxi Meridian acuză sabotaj la aparatele de comandă

Directorul executiv al Meridian Taxi, Alexandru Stăiculescu, a răspuns foarte prompt întrebărilor adresate de România liberă. Chiar dacă este de apreciat promptitudinea (ceea ce nu este cazul în ceea ce priveşte Primăria Capitalei – i-am întrebat pe subordonaţii Gabrielei Firea câte controale au făcut la Gara de Nord şi ce sancţiuni au aplicat, însă nu am primit nici un răspuns), explicaţiile sale nu ne-au dumirit.

Alexandru Stăiculescu susţine că “din punct de vedere numeric, mașinile dispecerizate sunt suficiente pentru a face față numărului de comenzi primite din Gara de Nord. Constrângerea pe care o avem la Gara de Nord este dată de spațiul limitat în care mașinile pot staționa. În parcarea din zona Coloane pot aștepta maximum şase mașini. La Aeroportul Otopeni, unde parcarea dedicată taxi este mult mai mare, nu întâmpinăm probleme cu mașinile care preiau clienții, acestea putând staționa în număr suficient”. Nici o explicație, însă, despre faptul că, uneori, în Gara de Nord nu există nici măcar o mașină de la Meridian.

Întrebat dacă are ştiinţă de faptul că, după ora 23,00 (când nu mai circulă metroul), a face comandă la taxi prin intermediul aparatelor touch screen instalate de Meridian se dovedește a fi o misiune extrem de dificilă, Stăiculescu admite că pot fi momente pe parcursul unei zile când numărul de solicitări primite de la clienți excede posibilitatea fizică de onorare a tuturor comenzilor, “însă acest lucru este specific activității de taxi în general și, în special, tarifului de dumping practicat în București”.

CFR se face că ceartă Meridian

La solicitarea României libere, oficialii CFR SA au admis, indirect, că lucrurile nu stau tocmai bine la Gara de Nord: “S.C. Meridian Taxi SRL a fost notificată în scris permanent de către personalul administrativ al Gării de Nord când au fost constatate disfuncţionalităţi în asigurarea serviciului public de taxi”.

Răspunsul CFR, însă, este pur și simplu nesemnificativ în context, câtă vreme sancțiunile sunt inexistente. Mai mult, contractul de închiriere pentru spaţiul situat în gara București Nord – zona coloane – este valabil cinci ani de zile, respectiv până la data de 31.12.2019, cu o valoare anuală de 19.044 lei + TVA, care se indexează cu indicele anual de inflaţie, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

Conform datelor oferite României libere de către CFR, obligaţiile contractuale ale SC Meridian Taxi SRL sunt:

– asigurarea pazei în staţia oficială de taxi (ceea ce nu se întâmplă);

– asigurarea funcţionării permanente a aparatelor tip info touch screen (nici asta nu se întâmplă);

– verificarea, repararea şi înlocuirea acestora în caz de defecţiuni majore, astfel încât să fie asigurată utilizarea permanentă (nu e cazul).

– asistenţă tehnică, suport online şi telefonic non-stop (ca și inexistente).

Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă