Inventatorul web-ului, Tim Berners-Lee, spune că este nevoie de un nou set de reguli care să protejeze mediul online de abuzurile guvernelor şi corporaţiilor. La 25 de ani de la momentul în care a proiectat world wide web, Tim Berners-Lee a declarat pentru The Guardian că este nevoie de o cartă a drepturilor online.
El crede că valorile care trebuie să se regăsească în aşa-zisa constituţie a mediului online ar trebui să fie: protecţia datelor private, asigurarea anonimităţii, libertatea de exprimare. Toate acestea fac parte din viziunea sa despre Internet, viziune care l-a făcut sa creeze word wide web-ul. Berners-Lee vrea ca lumea site-urilor de internet sa fie deschisă, democratică şi tolerantă.
Opiniile fondatorului web-ului nu se regăsesc doar în declaraţii, ci şi într-oiniţiativă practică. El promovează site-ul webwewant.org, care se doreşte un spaţiu de dezbatere a noii carte a drepturilor online.
Tim Berners-Lee a părut multora un idealist, dar scandalul Snowden îi confirmă temerile. Berners-Lee este un critic sever al abuzurilor agenţiilor de spionaj şi consideră ca dezvăluirile făcute de fostul colaborator al NSA sunt foarte utile.
Dar nu doar acţiunile statelor reprezintă un pericol pentru independenţa web-ului, ci şi, spune Berners-Lee, puterea tot mai mare a corporaţiilor. Acestea au reuşit, de exemplu, să „deturneze” legile drepturilor de autor de la scopul lor iniţial, de protecţie a proprietăţii intelectuale, la cel de instrument de cenzurare a părerilor nefavorabile.
Din aceasta cauză, mulţi critici ai diverselor corporaţii au fost daţi în judecată, fiind acuzaţi că au folosit informaţii şi însemne aparţinând companiilor respective atunci când au scris despre ele.
Un concept central al viziunii lui Berners-Lee despre viitorul web-ului este cel de neutralitate a Internetului, care presupune, simplificând, ca toţi actorii online să aibă şanse egale de a se exprima.
Un exemplu de încălcare a neutralităţii Internetului ar fi decizia unui furnizor de servicii de a creşte viteza de încărcare a unui site în detrimentul competitorilor acestuia. Astfel, succesul unei afaceri online ar putea sa nu mai depindă de calităţile acesteia, ci de o intervenţie externă.