Internetul tinde sa nu mai fie un lux nici in Romania: avem una dintre cele mai mari rate de crestere a conexiunilor de mare viteza din Europa de Sud-Est. Aproape jumatate dintre oraseni detin un calculator personal, iar numarul utilizatorilor romani de servicii online este estimat la peste 5 milioane de persoane. Aceasta raspandire aduce dupa sine o schimbare constienta si, de cele mai multe ori, inconstienta, a obiceiurilor noastre de zi cu zi. Multi dintre noi nu mai scriem scrisori, ci trimitem e-mailuri, nu ne mai intrebam rudele despre cum se pun muraturile sau cum se face drobul, ci luam retetele “de pe net”, nu mai asteptam premiera unui film la cinema, ci-l descarcam “de pe hub-uri”.
“De cand a aparut Internetul in viata mea, ma uit mult mai putin la televizor. De la patru ore pe zi, inainte de descoperirea Internetului, am ajuns acum la maximum patru ore pe saptamana, si acestea concentrate doar pe Animal Planet si Discovery”, sustine Alina.
“Din cauza Internetului, nu am primit niciodata o scrisoare de dragoste. Nici macar in vacantele de vara, lungi si lipicioase, cand despartirea pare asa greu de suportat. Si, chiar daca am avut tot timpul urechea lipita de un Alcatel si mainile transpirate pe telefon, am simtit nevoia sa primesc o scrisoare scrisa urat, cu mana tremuranda, care sa nu spuna multe, dar care sa ma faca sa plang. Asa ca m-am tinut de iubitul meu o vara intreaga sa-mi scrie o scrisoare de dragoste”, isi aminteste Adriana primele efecte ale netului in viata ei.
“Pot spune ca sunt ruinata fara Internet – de cateva zile mi s-a stricat calculatorul. Am renuntat la cumpararea ziarelor, revistelor sau a altor surse de informatii, care oricum se gasesc pe net. Am renuntat chiar la telefon, pentru ca stim cu totii cat de util ne e messengerul”, povesteste Daniela
Declaratiile de mai sus, postate pe blogul www.http://tehnicimediatice.blogspot.com, sunt raspunsuri ale studentilor de la Departamentul de Jurnalistica al Universitatii “Al. I. Cuza” din Iasi la intrebarea “Cum mi-a schimbat Internetul viata?”. O intrebare generata de experienta personala a indrumatoarei lor, Madalina: “Mi s-a parut ca viata mi s-a schimbat in ziua in care am deschis ochii, mi-am verificat e-mailul inainte sa ma spal pe dinti si m-am uitat pe ecranul calculatorului sa vad cum e vremea afara (primeam temperatura, umiditatea si viteza vantului, la minut), in loc sa scot capul pe geam. Cam pe atunci mi-am dat seama ca Internetul imi cucereste viata incetul cu incetul”.
Mai simplu si mai ieftin
Romanii ajung tot mai dependenti de Internet pentru ca e mai usor de folosit si deja mult mai ieftin decat alte mijloace de comunicare sau informare. De exemplu, Andrei Antonescu povesteste ca a renuntat la consultarea unui doctor – fapt ce ar fi presupus o programare si cel putin cateva ore pentru vizita la cabinet – numai fiindca transportul prin Bucuresti i-ar fi ocupat mult timp. “E mai usor pe net. Iti ia un sfert de ora sa te documentezi. Renunti la vizita la doctor daca ai o boala usoara. Dai pe Google si ajungi pe forumuri sau chiar in farmacii virtuale. Faci o sinteza a informatiilor si te duci apoi la farmacie si cumperi medicamentul”, explica Andrei. “Daca, Doamne, fereste, am vreo boala serioasa, o sa ma duc la doctor. Dar asa, pentru ca imi aparuse o iritatie pe mana, nu avea rost. Am luat medicamentele indicate pe net si mi-a trecut”, sustine acesta.
Parerile celorlalti utilizatori cu care am discutat sunt asemanatoare. Bianca Onofrei avea nevoie de un text pentru invitatii de nunta, a apelat din prima la Internet si le-a gasit. “Cautam citate care sa se potriveasca si am ales Internetul pentru ca nu stiam unde sa caut in alta parte – doar nu era sa ma duc la biblioteca, sa caut un volum de «citate pentru nunta», care probabil nici nu exista – atata timp cat aveam la indemana o multime de informatii de genul asta”. Ea este de parere ca o vizita pe Internet nu distruge creativitatea: “Internetul ne pune la dispozitie mai multe resurse, iar cautarea si imbinarea lor adecvata e tot o chestie de creativitate”.
Profiluri de vizitatori
Daca in urma cu opt ani, romanii foloseau Internetul mai mult pentru a-si trimite unul altuia email-uri sau pentru a copia referate, acum directiile lor de manifestare s-au diversificat, de la obtinerea de informatii diverse – inclusiv medicale – sau cumpararea unui cadou pentru prieteni, pana la gasirea unui partener in dragoste.
Administratorii unora dintre cele mai vizitate site-uri romanesti din domeniile sanatate, religie si matrimoniale (conform www.statistici.ro), cu care am discutat, ne-au explicat care este profilul utilizatorilor de Internet de la noi.
Astfel, pe site-ul www.intercer.com, portal de religie, intra mai ales persoane cu varste intre 14-20 de ani (circa 60% dintre utilizatori), in majoritate elevi si studenti, in principal femei. 85% dintre utilizatori provin din mediul urban, iar 74% dintre cei care folosesc acest site sunt adventisti de ziua a saptea. “Cateva motive pentru care credem ca oamenii viziteaza site-ul nostru sunt: nevoia de comunicare cu alte persoane care au acelasi domeniu de interes, dorinta de a fi informati cu noutati din domeniul spiritual, social, medical, pentru a folosi uneltele online oferite (Biblia online, materiale si studii biblice diverse), pentru a viziona predici de la diferite comunitati romanesti din tara si strainatate, pentru a asculta muzica crestina”, spune reprezentantul Intercer, Lucian Mihailescu.
Pe domeniul sanatate-frumusete, site-ul www.beautycenter.ro are peste 5.000 de vizitatori pe zi. Conform administratorilor acestui site, 80% dintre utilizatori provin din mediul urban, targetul site-ului fiind 90% feminin. Ce cauta, in general, femeile pe net? “Cauta informatii cat mai multe despre produse noi, despre centre de infrumusetare, tratamente cosmetice etc. Din feedback-ul pe care il avem am constatat ca principala problema a femeilor nu este greutatea, ci parul! Cele mai multe au probleme legate de coafura si de ceea ce mananca, in sensul ca vor sa manance sanatos si sa-si controleze regimul alimentar”, sustine Mihaela Preda, din partea BeautyCenter.ro. “E mult mai usor sa afli cate calorii consumi la o masa printr-un click decat rasfoind carti de specialitate”, considera aceasta.
Matrimoniale online, peste 55 de ani
In fine, pe segmentul de matrimoniale, unul dintre cele mai active si mai populare portaluri din domeniu pe Internet, este Noi2.ro, cu 330.000 de vizitatori saptamanal. Dintre acestia, 72% sunt barbati. Peste 50% dintre utilizatori au varste cuprinse intre 25 si 35 de ani, iar faptul cel mai interesant este ca aproximativ 2% dintre membrii Noi2.ro au peste 55 de ani. 45% dintre utilizatori sunt din Bucuresti, urmati de Cluj, Constanta, Iasi sau Brasov, un sfert dintre ei sunt elevi si studenti, dar se regasesc si persoane cu venituri de peste 1.000 de euro pe luna. O mare parte, conform administratorilor site-ului, sunt chiar manageri.
Netul modifica mass-media
Internetul a modificat si va continua sa schimbe modul cum oamenii obtin informatiile din mass-media. Bill Gates, magnatul Microsoft, a declarat in ianuarie anul acesta, la Davos, ca internetul va revolutiona televiziunea in cinci ani, datorita cresterii pietei de continut video online si fuzionarii computerului cu televizorul. “Sunt uimit ca oamenii nu-si dau seama ca peste cinci ani vor rade de serviciile TV de astazi”, a precizat Bill Gates, conform Realitatea TV. Acesta a sustinut ca raspandirea internetului de mare viteza si popularitatea unor platforme video precum YouTube au dus la un declin mondial privind numarul de ore petrecute de tineri in fata televizorului.
Avantajul platformelor video in fata televiziunii sta in flexibilitatea programelor. Practic, un utilizator poate alege singur cand se uita la o emisiune sau la un film, spre deosebire de televiziunea clasica, unde programarea o face altcineva.
Cu o situatie oarecum similara se confrunta si presa scrisa. Tot mai multe persoane prefera sa citeasca editiile online ale ziarelor, in detrimentul celor pe hartie. Astfel, conform unor statistici, audienta editiilor online a crescut cu peste 200 la suta in ultimii cinci ani la nivel mondial.
Acest lucru este vizibil si in Romania, unde numarul cititorilor online ai cotidienelor romanesti a crescut, in timp ce audienta versiunilor pe hartie ale acelorasi publicatii inregistreaza o tendinta descendenta. Conform site-ului trafic.ro, primele cinci ziare romanesti din top au fost citite, numai in luna ianuarie, de peste 8 milioane de vizitatori on-line.
A crescut numarul utilizatorilor
Numarul utilizatorilor de Internet din Romania a ajuns anul trecut la peste 5 milioane, conform portalului Trafic.ro, preluat de Hotnews. De asemenea, potrivit unui studiu national de audienta realizat in luna iulie de Biroul Roman de Audit al Tirajelor, 43,5% din populatia din mediul urban detine un calculator personal, iar 55,3% din locuitorii oraselor au utilizat un calculator in ultimele 12 luni.
Ofensiva blogurilorOfensiva blogurilor
Un alt mijloc prin care Internetul ne schimba obiceiurile sunt blogurile, adica jurnalele online. Daca parintii nostri se chinuiau sa ascunda ce scriau in jurnalele lor intime, bagandu-le prin locuri dintre cele mai ciudate, acum totul se scrie pe net, pentru ochii oricui doreste sa citeasca. Conform unor estimari, in prezent in Romania exista cam 10.000 de bloguri, iar numarul acestora este in continua crestere.
Americanii iau decizii online
45% dintre utilizatorii de net din SUA, adica 60 de milioane de americani, au declarat cercetatorilor ca Internetul i-a ajutat sa ia decizii importante sau sa depaseasca momente cruciale din viata lor, in ultimii doi ani. Conform articolului “The Internet’s Growing Role in Life’s Major Moments”, numarul americanilor care sustin acest lucru s-a marit considerabil comparabil cu 2002.
Studiul a constatat ca 54% dintre adulti au sustinut ca Internetul i-a ajutat atunci cand o persoana apropiata a suferit de o boala grava, iar numarul celor care au declarat ca Internetul i-a ajutat sa se confrunte chiar ei cu o boala grava a ajuns la 40%. De asemenea, cercetarea a mai constatat ca americanii au folosit Internetul pentru a face investitii financiare, pentru a-si imbunatati abilitatile in cariera sau pentru a-si alege o locuinta.
In Romania exista putine studii privind impactul pe care Internetul il are asupra vietii cotidiene a romanilor. Totusi, un sondaj empiric realizat pe site-ul www.cafenea.com a reliefat ca 90% dintre respondentii romani sustin ca Internetul le-a schimbat viata, comparativ cu numai 7% care sustin ca nu.
Suedia a hotarat sa deschida o ambasada reala in lumea virtuala “Second Life”
Internetul nu doar schimba viata, ci, in cazul a trei milioane de persoane din lume, chiar le ofera o viata alternativa. De fapt, un joc creat de o companie americana, “Second Life”, ofera un univers virtual, in care utilizatorii pot fi ceea ce vor sa fie prin intermediul unor avataruri. Dincolo de faptul ca se desfasoara doar pe Internet, jucatorii pot face aceleasi lucruri ca in realitate: se pot indragosti, pot face afaceri, pot cumpara sau vinde proprietati virtuale, pot calatori. Jocul are un atat de mare succes, incat Suedia a decis sa-si deschida o ambasada reala in aceasta lume virtuala.