Chiar daca televiziunea sau filmul ii pot oferi actorului satisfactii si consacrare in fata marelui public consumator al artelor vizuale, acesta are nevoie ca de aer de aplauzele in direct ale spectatorului de teatru. Florina Cercel este un exemplu al acestei situatii. Detine un rol important intr-o telenovela, dar vine in fata publicului sau de suflet cu un one-woman-show, impresionant, "Camerista"
Dupa o cariera bogata in succese cu roluri importante, Florina Cercel si-a consolidat surprinzator prestigiul si printr-o telenovela dirijata de profesionisti in domeniu. Actrita nu a putut "totusi", uita, satisfactia aplauzelor ce-i rasplatesc arta cand e pe scena si a ales un one-woman-show, "Camerista". Cand nu filmeaza pentru telenovela "Regina" prezinta acest recital cu un material dramatic excelent ce a prilejuit multor actrite ale lumii – e suficient a aminti pe Jeanne Moreau -, succese de lunga durata.
Din romanul "Nevinovatii" de Hermann Broch, scris in 1950, s-a dramatizat capitolul "Povestirea cameristei Zerline", jucat in teatru sub titlul "Camerista". Scriitorul austriac de origine evreiasca a marcat evolutia literaturii europene, atat ca prozator, cat si ca poet si eseist. In spectacolul de la Nationalul bucurestean traducerea, adaptarea si regia textului apartin lui Dan Stoica, stabilit la Viena. Actrita a prezentat acest recital mai intai la Galati, ca apoi sa fie preluat de prima scena din Capitala.
"Ne prezinta un text extraordinar. Un recital care sunt sigura ca va cuceri publicul" Ilinca Tomoroveanu
Textul este povestea unei femei ajunse la a treia varsta ce isi aminteste momentele importante ale existentei sale. A trait in epoca de glorie a Vienei ca slujnica a unei familii nobiliare, s-a indragostit de baronul casei unde lucra, totusi il cucereste si pe amantul sotiei acestuia. Camerista traieste intens amintirile iubirii, esecului, singuratatii si nefericirii de a nu avea un copil. Textul e apropiat stilului telenovelistic. Dramatizarea, dar mai ales regia lui Dan Stoica sunt fragile in consistenta. Regizorul ar vrea sa sugereze ca Zerline, camerista, slujeste acum pe fata nelegitima a baroanei si i se destainuie unui barbat a carui prezenta in scena ramane neargumentata credibil. Zerline vorbeste printre draperii albe de voal cu acel barbat misterios ce o asculta fumand. Decorul Gabrielei Bondarascu – Catargiu e simplist fara sansa de a sustine atmosfera solicitata de evocarile cameristei. Prezenta inutila a barbatului ingreuneaza si interpretarea Zerlinei, ca si personajul artificial Hildegard (Liliana Tofan este, insa, o aparitie agreabila ca tinuta).
Cu toate aceste dificultati, Florina Cercel trece peste ghinionul intalnirii cu un regizor care nu a stiut sa-i foloseasca pe deplin harul sau dramatic. Actrita este admirabila prin modul in care imbina forta dramatica si sensibilitatea interioara in caracterizarea profunda a profilului psihologic al cameristei. Poti condamna uneori comportamentul imoral al Zerlinei, dar ii acorzi circumstante atenuante, si iti starnesc emotie neimplinirile ei in viata. Actrita investeste multa pasiune in acest rol, e credibila prin trairile tensionate ale starilor date de amintirile invocate. Patimile si umilintele cameristei pentru care viata a fost, de fapt, un esec provocat de rigorile unei societati rigide, cu oameni farisei, sunt impresionant redate de actrita.
"Camerista" prilejuieste intalnirea cu talentul exploziv al unei actrite de valoare daruita scenei si micului ecran, cu dorinta de a-si bucura si emotiona publicul.
CAMERISTA
Drama. 1h 15min.
Autor: Herman Brach. Regia: Dan Stoica.
Cu: Florina Cercel.
Teatrul National "I.L. Caragiale".
(021/314.71.71) – Sala Atelier, duminica 15 februarie. Pret bilet: 6 – 30 lei.