Peste 300.000 de dolari s-au platit, in ultimii cinci ani, sub diferite forme, de catre Registrul Auto Roman sau firmele de comisionariat vamal care functioneaza in spatiul Directiei Regionale Vamale Timisoara. Banii au ajuns la un om de afaceri local, Aurel Stancu, cel care a pus la dispozitie spatiul in care functioneaza institutiile deconcentrate. Prefectura Timis, alarmata de cuantumul mare al chiriilor si de taxele suplimentare impuse cetatenilor care se prezinta la Vama sau la RAR, cauta acum solutii pentru a muta cele doua directii in spatii mai „ieftine”.
In anul 2001, Registrul Auto Roman a incheiat, pe 20 de ani, un contract de inchiriere cu SC „Belvedere” SRL din Timisoara, pentru spatiul in care functioneaza. Chiria stabilita de proprietarul spatiului, afaceristul Aurel Stancu, a fost de 4.650 de dolari pe luna.
Un serviciu al unei alte directii deconcentrate, Biroul Vamal de Control si Vamuire la Interior din cadrul Directiei Regionale Vamale, a primit un sediu pe Calea Lugojului, la iesirea din oras, de aproape 900 metri patrati, apartinand aceluiasi Aurel Stancu. Contractul dateaza din anul 1998, iar directia nu plateste nici un leu chirie pentru spatiu.
In schimb, firmele de comisionariat vamal, circa 12 la numar, achita, lunar, cate zece euro pentru fiecare metru patrat pe care il ocupa. Daca se adauga banii perceputi din taxe, re-zulta un profit lunar de aproape 30.000 de euro, bani care intra in buzunarul proprietarului Stancu. Contractul cu Vama expira la anul si exista posibilitatea ca el sa nu mai fie prelungit si din pricina faptului ca, dupa aderare, foarte multe firme de comisionariat vamal vor disparea.
Reziliere inevitabila?
De o buna perioada de timp, cetatenii care au treaba la cele doua institutii sunt nevoiti sa plateasca taxe suplimentare pentru accesul in interiorul curtii care adaposteste Vama si Registrul Auto. Pentru accesul cu autoturisme se percepe o taxa de 3 lei noi, iar pentru camioanele care intra la vamuit se percepe o taxa de stationare de 20 de lei noi. Daca oamenii sunt nevoiti sa intre de mai multe ori pe zi in curtea institutiilor, li se percepe, de fiecare data, aceeasi taxa.
Laviniu Bedrosian, seful Cancelariei Prefectului, unul dintre cei care au sesizat situatia, spune ca autoritatile nu agreeaza ideea ca din banii contribuabililor sa se achite asemenea chirii si nici nu sunt de acord ca oamenilor sa li se perceapa tot felul de taxe. „Le-am pus in vedere atat conducerilor Vamii si Registrului Auto, cat si proprietarului, ca suntem in cautare de solutii pentru sediile celor doua deconcentrate. In momentul in care vom gasi spatii adecvate, vom rezilia contractele de inchiriere. Juristii institutiei cauta si ei metodele legale de reziliere a acestor contracte”, afirma Bedrosian.
Solutii, deocamdata, nu exista, dar pe lista de asteptare a autoritatilor se afla cateva sedii dezafectate ale unor unitati militare din oras. Acestea sunt inca in proprietatea Ministerului Apararii Nationale, catre care se fac diligente la nivel judetean pentru trecerea cat mai rapida a lor in proprietatea autoritatilor locale timisene.
Prefectura Timis a mai mutat directii deconcentrate din sedii care au fost fie revendicate de fostii proprietari, fie erau supuse chiriilor. Pentru ca activitatea de la pasapoarte sau cea de eliberare a permiselor auto, de exemplu, nu este una de anvergura celei desfasurate de autoritatea vamala sau de cea rutiera, acest serviciu s-a mutat la Mall, lucru imposibil in cazul celorlalte doua insti-tutii.