Cine nu are o rețea fixă sau una de date mobilă 4G performantă să-și „cumpere” una – asta ar fi adaptarea proverbului „cine nu are bătrâni să-și cumpere” în contextul mișcărilor din ultimii doi ani de pe piața telecom locală.
După ce, în anul 2014, operatorul de telefonie mobilă Digi Mobil (deținut de RCS&RDS) semna un acord de roaming național prin care utilizatorii săi aflați în afara acoperirii Digi puteau folosi rețeaua Vodafone, anul 2016 este cel în care cel mai mare operator de telefonie mobilă, Orange România, va avea acces la rețeaua celui mai mare operator de servicii fixe, Telekom România.
Parteneriatul semnalat de presa de business în decembrie 2015, dar neconfirmat la momentul respectiv de nici una dintre părțile implicate, este unul destul de clar: Orange primește acces la reţeaua fixă de bandă largă a Telekom, compania putând oferi acum servicii fixe de internet de mare viteză şi televiziune, în timp ce clienții Telekom Mobile (fostul Cosmote) vor putea utiliza rețeaua Orange 4G/4G+.
„Din parteneriat, dacă este să vorbim despre companii, câștigătoare este clar Orange, cel puțin pe termen scurt. Orange primește, prin acordul cu Telekom, accesul la o piață practic nouă. Pe cealaltă parte, din perspectiva clienților, cei cu abonamente Telekom ies mai câștigați, deoarece li se oferă servicii de calitate mai bună. În timp, asta se va răsfrânge și asupra companiei”, consideră Octavian Palade, redactorul-șef al playtech.ro.
Telekom a anunțat anul trecut faptul că prin rețeau sa de fibră optică clienții săi (și acum cei ai Orange România) pot avea acces la internet cu o viteză de până la 1Gbps, în timp ce Orange anunța săptămâna trecută creșterea vitezei de internet mobil prin rețeaua sa 4G+ de la 300Mbps la 375Mbps (rețeaua 4G+ este prezentă numai în anumite orașe din țară printre care Brașov, București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Timișoara și încă câteva). Astfel, clienții ambelor companii pot câștiga din acest parteneriat, însă nu numai aceștia sunt ținta acordului – ambii operatori vor oferii servicii prin care speră să atragă utilizatori noi.
Pas cu pas, spre o rețea fixă
Unul dintre lipsurile cele mai mari ale Orange România a fost o rețea fixă, de fibră optică, pentru a-și putea extinde portofoliul de servicii și să acopere mai bine și zona de servicii „fixe”. Operatorul mobil a lansat încă de acum nouă ani (noiembrie 2007) servicii „fixe” – telefonie și internet – dar acestea se bazau tot pe rețeau de date mobile a operatorului. „Serviciul Home & Office Pack este disponibil prin intermediul unui SIM și al unui dispozitiv HSDPA”, se arăta într-un comunicat de presă al companiei la momentul lansării. Orange a dezvoltat de-a lungul timpului structura serviciilor fixe, însă problema conectării la rețeaua lor de date mobile a rămas – aceasta fiind un inconvenient în oferirea serviciilor de internet de bandă largă dar și a serviciilor de televiziune prin cablu sau IPTV.
„În ultimii ani, Orange şi-a exprimat cu mai multe ocazii dorinţa de a-şi extinde oferta cu servicii fixe şi de a le oferi clienţilor servicii covergente de comunicare. Orange a susţinut în repetate rânduri că dificultăţile generate de legislaţia în vigoare fac practic imposibilă dezvoltarea «de la zero» a unei reţele fixe, fapt care ar fi impus reglementarea acestui domeniu. Construcţia reţelelor fixe existente a fost începută în perioade în care legislaţia era mai permisivă, iar extinderea acestora se face cu dificultăţi în prezent – fapt confirmat de toţi operatorii. În lipsa acestei reglementări, compania a negociat un contract pe baze comerciale cu Telekom Romania”, au declarat reprezentanţii Orange România.
Investițiile, cheia unor rețele solide
Reprezentanții companiei franceze au mai explicat că până acum compania s-a concentrat pe dezvoltarea rețelei mobile, aceasta „înghițind” aproximativ 2,5 miliarde de euro de când Orange a intrat pe piața locală. În contextul pieței și al investițiilor în rețeaua actuală, Orange a preferat să bată palma cu Telekom, operatorul cu cea mai mare rețea fixă locală și care, la rândul său investește masiv în aceasta.
La începutul lunii martie, Telekom România anunța că a planificat investiţii de peste 180 milioane de euro pentru anul 2016 și că cea mai mare parte a acestor fonduri va fi direcţionată spre dezvoltarea şi extinderea rețelelor, atât pentru tehnologiile fixe, cât şi mobile. Reprezentanții companiei spuneau atunci că vor continua dezvoltarea dinamică a reţelelor FTTH (fiber-to-the-home) sau „de fibră”, cum este cunoscută în rândul utilizatorilor, planificând o extindere cu peste 30% a acoperirii acestei rețele, având ca obiectiv atingerea a 2 milioane de gospodării până la sfârşitul anului 2016.
Palade consideră însă că în cazul serviciului de internet fix, mișcarea Orange nu este una lipsită de riscuri. „Orange va investi sume considerabile și în promovarea serviciului de Internet Fix, în stabilirea de departamente speciale și în crearea unor pachete speciale. Având în vedere tarifele scăzute pentru Internet fix în România și competitivitatea mare dintre jucătorii deja existenți, decizia Orange poate fi, cum ar zice americanii, «hit or miss», spune jurnalistul.
Marea miză: televiziunea
Aproximativ 84% dintre români se uită zilnic la televizor în medie două-trei ore și consideră această activitate un mod important de petrecere a timpului liber, cei mai mulţi preferând canalele de ştiri şi de filme şi producţiile High Definition (HD), potrivit unui studiu al companiei de sateliţi SES Astra România dat publicității în a doua jumătate a anului trecut.
Cel mai nou jucător pe piața serviciilor de televiziune este Orange, care lansat în iunie 2013 o soluție de acces prin satelit. A părut o încercare sortită eșecului într-o piață controlată de RCS&RDS, UPC și Telekom (aceasta oferă toate cele trei tipuri de acces la servicii de televiziune: prin cablu, prin internet și prin satelit), însă operatorul „portocaliu” a reușit să raporteze la finalul anului trecut aproximativ 275.000 de utilizatori, în o creștere cu puțin peste 75%, comparativ cu decembrie 2014.
„Având în vedere că România este încă o piață conservatoare, care nu e atât de deschisă la servicii alternative precum Netflix și altele de video-on-demand, televiziunea este un serviciu important. Este un acord bun pentru Orange și din acest punct de vedere, iar aici riscurile sunt mai mici decât în cazul internetului fix, deoarece investițiile vor fi mai mici”, conchide Octavian Palade.
În momentul de față, principalii jucători din piața de servicii de televiziune nu mai fac publice numărul exact de abonați. Telekom, care este considerat al doilea jucător din piață după RCS&RDS, avea la jumătatea anului trecut aproximativ 1,5 milioane de clienți pentru toate serviciile de televiziune oferite, incluzând utilizatorii rețelei „prin cablu” NextGen. La anunțarea rezultatelor financiare pe 2015, oficialii companii au explicat că î semestrul al patrulea al anului trecut „comparativ cu trimestrul precedent, serviciile de televiziune interactiva (IPTV) si cele de cablu digital au avut cele mai spectaculoase rate de crestere”. UPC a raportat aproximativ 600,000 de abonați la finalul anului trecut, în timp ce RCS&RDS are undeva intre 2 și 2,5 milioane de abonați la serviciul de televiziune (n.a. – sunt estimări din piață, deoarece compania nu a mai dat publicității aceste date de ceva vreme).