UPDATE: Trenul care a fost blocat peste 50 de ore la Făurei a ajuns în staţia Galaţi, miercuri seară, în jurul orei 17.00, foarte puţini călători dintre cei care au coborât din acesta – aproximativ 20 de persoane – alegând să se urce în noua garnitură care a plecat spre Bucureşti pe ruta Tecuci – Buzău.
Doar câţiva dintre călătorii care au coborât din vagoanele trenului blăcat la Făurei au spus că vor da în judecată CFR pentru situaţia creată, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Totodată, foarte puţini dintre călătorii coborâţi din tren – aproximativ 20 – au ales să se urce în noua garnitură care a plecat din Galaţi spre staţia Bucureşti Nord pe ruta Barboşi – Tecuci – Buzău – Ploieşti – Bucureşti, la ora 17:15.
Decizia de repornire a trenului de la Galaţi către Bucureşti a fost luată în condiţiile în care un alt tren plecat din Galaţi marţi seară, la ora 18:10, pe ruta ocolitoare Barboşi – Tecuci – Buzău – Ploieşti – Bucureşti nu a ajuns încă la Bucureşti şi se află de aproximativ 20 de ore pe drum.
De peste 48 de ore, aproximativ 400 de persoane trăiesc un coşmar într-un tren încremenit în troienele de zăpadă viscolită din Bărăgan, în preajma oraşului Făurei.
O zi în aşteptarea plugului – drezină
Cei mai mulţi dintre cei patru sute de călători ei au plecat din Galaţi spre Bucureşti luni dimineaţă, la ora 6 şi 40 de minute, cu trenul InterRegio 1732 care, teoretic, ar fi trebuit să ajungă în Capitală la 11 şi 20 de minute. Toţi se aşteptau ca trenul să ajungă la destinaţie cu o întârziere oarecare, dar nu îşi închipuiau că îşi vor petrece următoarele două zile în trenul care nu a parcurs nici jumătate din cei 260 de kilometri. Informaţiile furnizate luni de autorităţile feroviare nu lăsau să se întrevadă dezastrul ce avea să se urmeze. Se anunţa că, din cauza viscolului, pentru toate trenurile de pe relaţia Galaţi – Brăila – Bucureşti se renunţase la ruta prin Urziceni, urmând să circule prin Buzău şi că fiecare tren ce străbătea liniile din Bărăgan avea ca antemergător o drezină-plug, care să deszăpezească linia. Trenul 1732 a ajuns doar până în Gara Brăila, unde a fost oprit o zi întreagă în aşteptarea plugului.
Cum a început calvarul
Seara, la ora 18,10 a plecat din Gara Galaţi trenul InterRegio 1594, în care se aflau peste o sută de persoane cu aceeaşi destinaţie, Capitala. Printre acestea se aflau şi 9 dintre fotbaliştii echipei Otelul, campioanei Ligii 1, care împreună cu medicul echipei şi maseurii, trebuiau să ajungă la Bucureşti, unde urmau să se cazeze la un hotel, pentru ca marţi dimineaţă să ia avionul spre Spania, împreună cu restul lotului, pentru stagiul de pregătire de la Valencia. Au ajuns la Brăila unde la garnitura trenului 1594 au fost adăugate vagoanele trenului care plecase în zori din Galaţi. Noul tren, cu nouă vagoane în componenţă, a plecat spre Bucureşti la ora 21 şi 30 de minute, precedat de un plug. A străbătut zona de câmpie, a trecut şi de Făurei, dar s-a blocat după câţiva kilometri, în zona localităţii buzoiene CA Rosetti, unde plugul nu a mai făcut faţă unor suluri de zăpadă de cinci metri înălţime, care acopereau calea ferată pe o lungime de zece kilometri. „Viscolul aduce zăpada de pe câmp şi mai are un pic şi acoperă complet geamurile vagoanelor. Ni s-a spus că în faţă sunt troiene de cinci metri iar plugul pe care l-am avut ca premergător nu mai face faţă şi că se aşteaptă să vină un altul, mai puternic, de la Buzău”, relata căpitanul Oţelului, Sergiu Costin. Autorităţile feroviare au luat decizia ca trenul 1594 să fie întors la Galaţi, de unde să plece spre Bucureşti pe ruta Tecuci – Buzău. Trenul a străbătut din nou Gara Făurei, în sens invers, dar după câteva sute de metri, în zona Haltei Găiseanca, în apropierea intersecţiei cu DN 22, s-a blocat din nou în zăpadă. Acolo şi-au petrecut cei 400 de călători noaptea şi ziua de marţi.
Trenul încremenit la Găiseanca
În primele 24 de ore petrecute în tren, sperau că de la o oră la alta autorităţile vor reuşi să întreprindă ceva. Dar nici „naşul”, nici altcineva, nu le spunea absolut nimic despre ce ar avea de gând să facă autorităţile pentru a-i salva dintre zăpezile viscolite. „Măcar avem căldură şi putem folosi internetul”, spunea o tânără. Apoi, şi-au terminat sandvişurile şi apa cu care porniseră la drum într-o călătorie de câteva ore. Le-au fost aduse „eugenii”, grisine şi apă plată, atât cât se mai găseau în magazinele din Făurei, o localitate cu patru mii de locuitori. În toată această perioadă, calvarul celor patru sute de călători blocaţi în zăpadă a fost ascuns de declaraţiile liniştitoare ale autorităţilor, că se intervine, că se face „tot ce este posibil”, pentru ca toate trenurile blocate să îşi continue parcursul. Trenul de la Găiseanca era „asistat” de două locomotive electrice şi două locomotive Diesel, care ar fi trebuit să îl urnească din loc dacă viscolul ar fi scos din funcţiune reţeaua electrică. Dar în pofida asigurărilor din comunicatele oficiale şi a dispozitivului de locomotive trenul nu era urnit din loc. Între timp, situaţia din vagoane se înrăutăţea de la o oră la alta. S-a defectat sistemul de încălzire a unora dintre vagoane şi călătorii s-au înghesuit în cele care mai aveau căldură. În lipsa apei, mulţi au încălzit zăpadă, pentru a-şi potoli setea. Nici grupurile sanitare nu mai puteau fi folosite. „A cedat sistemul de încălzire de vreo jumătate de oră şi lumea se înghesuie în singurele vagoane care mai au căldură. Oamenii au început să iasă din tren şi să mănînce zăpadă, că nu mai au cu ce să se hidrateze. Prima localitate e la vreo 4 km. Cîţiva băieţi mai curajosi au vrut să se ducă acolo, dar au fost opriţi pentru că e un viscol cumplit afară. Au încercat să vină nişte utilaje, dar s-au stricat pe drum, că am înţeles că erau din 1960″, spunea jucătorul Oţelului Cristian Sârghi.
Intervenţii grăbite de interesul presei
Presa a stiut târziu despre situaţia călătorilor din trenul 1594, abia în cursul după amiezii de marţi, când s-a aflat că printre cei blocaţi în zăpadă se află şi o parte din componenţii lotului Oţelului, care au pierdut avionul care ar fi trebuit să îi ducă la Valencia. De la acel moment, autorităţile şi-au modificat brusc şi viteza de reacţie. În transmisiune directă pe televiziunile de ştiri, trenul 1594 a fost readus în Gara Făurei. Marţi seara, la ora 23, Prefectura Brăila a trimis un două autovehicole militare, cu tracţiune 6×6, unul dintre ele cu alimente şi provizii de apă pentru cei 400 de călători blocaţi în tren de aproape două zile. Medicul Oţelului le-a dat jucătorilor, pentru a rezista situaţiei, vitaminele pe care le avea în bagaje pentru cantonamentul din Spania. În cursul nopţii, fotbaliştii şi membrii staffului tehnic au fost cazaţi la spitalul din Făurei. Abia ieri dimineaţă, după 48 de ore de la începutul calvarului, autovehicolul armatei a ajuns cu proviziiile la trenul încremenit în Gara Făurei. Li s-au dat pâine, parizer şi apă, dar nici o speranţă că situaţia lor va fi rezolvată.
Fiecare se salvează singur
Cheia situaţiei din trenul imobilizat între troienele din Bărăgan este că fiecare se salvează singur. Ieşirea din acest calvar este pe cont propriu, nu graţie intervenţiei autorităţilor. O primă salvare a venit din lumea fotbalului. Directorul executiv a Oţelului, Marius Stan, a discutat cu patronul Astrei Poieşti, Ioan Niculae şi in scurt timp jucătorii campioanei Ligii 1 urmau să fie salvaţi dintre zăpezi cu ajutorul unui elicopter. „Am vorbit cu domnul Ioan Niculae şi a fost de acord să ne ajute. Un elicopter de-al dânsului îi va lua azi pe fotbalişti, în două tranşe, şi îi va aduce în Capitală. Îi mulţumesc din suflet pentru disponibilitatea arătată”, a declarat Marius Stan. Unii dintre călătorii rămaşi în tren se gândeau foarte serios la ideea de a da foc unuia dintre vagoane, pentru ca astfel să atragă atenţia autorităţilor că se află într-o situaţie disperată, mult mai gravă decât ceea ce se spune în comunicatele oficiale.