„Nu pot”, se scuză bătrâna timidă, după care îşi pleacă faţa către mochetă. Nu ştie ce altceva să spună. „Haide, dragă, trebuie. Concentrează-te”, o încurajează soţul nerăbdător. „Doamnă, nu e greu. Gândiţi-vă că sunteţi mama unei fete la care se întoarce fostul iubit din America să-i strice căsnicia. Vreau o mamă puternică, o mamă rea”, îi strigă producătorul emisiunii. Bătrâna se uită spre noi şi toată forţa celor 60 de ani ai săi se adună pentru a scoate replica pe care şi-o doreşte regizorul. „Nu pot. Îmi cer scuze, nu pot”, sunt singurele cuvinte pe care le mai repetă. Pleacă aproape plângând, spre disperarea soţului, care o urmează dezamăgit către ieşirea din apartamentul casei de producţie Real TV.
Aici, în câteva camere din centrul Bucureştiului, se pun la cale noi scandaluri între iubiţi, conflicte între copii şi părinţi, certuri între graşi şi slabi. Aici se pregătesc două emisiuni pentru Naţional TV, „Iubire interzisă” şi „Copii contra pârinţi”, şi una pentru Prima TV, „Cearta în bucate”.
Toate trucate, toate cu poveşti fictive, cu personaje care sunt inventate pe loc de producători. De altfel, realizatorii nici nu ascund acest lucru. Pe generice, de obicei la început, ei menţionează că întâmplările sunt fictive. Dar câţi telespectatori citesc genericele?
Actorii de ocazie care apar în aşa-zisele poveşti de viaţă sunt adunaţi prin anunţuri de mică publicitate în ziare sau pe Internet. Sunt zeci de astfel de solicitări către românii dispuşi să se facă de râs în faţa a sute de oameni. Am răspuns şi noi unui astfel de anunţ.
„Vrei să mă otrăvească nevasta”
Prima noastră destinaţie: apartamentul casei de producţie Real TV. Când intrăm noi, un alt bătrân tocmai dă o probă pentru emisiunea de bucătărie de la Prima TV. O doamnă blondă cu o cameră de filmat în mână, despre care vom afla mai tîrziu că e Elena Helencu, îl ceartă că mănâncă prea mult. Ca să se califice pentru micul ecran, bărbatul se chinuie să răspundă cât mai credibil.
Bătrânul: Nu pot, nu mă pot abţine. Înţelege o dată.
Elena Helencu: Mi-ai promis că te abţii.
B.: Ţi-am promis. Am mai zis că nu mănânc şi tot mănânc.
E.H.: Bine, dar e vorba măcar noaptea, măi omule, că de aia ….
B.: N-am ce să fac. Puţin am mâncat, n-am mâncat mult.
E.H.: Ce puţin, că uite ce ai făcut aici.
B.: Iartă-mă, acuma. Dar…
E.H.: Păi nu te pot ierta.
B.: Să nu începem.
E.H.: Nu, nu… Staţi o secundă. Deci, trebuie să aveţi nişte replici, nu pot să vorbesc numai eu. Pentru că dacă îmi spuneţi numai „Iartă-mă, iartă-mă, nu mai fac”, s-a terminat discuţia, da?
Doamna Elena observă că tragem cu ochiul şi închide uşa biroului. După alte câteva replici-probă, bărbatul iese din cameră aproape tremurând. Vrea să fumeze. Îl urmăm şi-l întrebăm dacă a mai jucat în astfel de emisiuni, dar aflăm că e prima dată acolo. Îi recomandăm în glumă să participe mai bine la „Iubire interzisă”, dar ideea nu-i surâde deloc. „Vrei să mă otrăvească nevasta acasă, când m-o vedea? E mai bine la aia cu bucate, că eu am probleme cu magazia asta”, ne răspunde şi se bate cu o mână pe burta destul de mare.
Dar nu mai e timp de vorbe. Un tânăr cu plete ne preia şi fotografiază, ca să intrăm în baza de date. Apoi ne preia Elena Helencu, care ne pregăteşte pentru proba de actorie ce trebuie să o trecem. Ni se explică scenariul. „E vorba de un tip care pleacă în America. În ce context? În tinereţe, iubeşte o fată, fata rămăne însărcinată, dar nu-i spune, să nu-l încurce. Îl lasă să se realizeze, să facă o carieră. După ce el pleacă, prietenul lui cel mai bun află că ea e însărcinată, se hotărăşte să o ia de soţie, în afară de faptul că o şi iubea. Acuma, după 15 ani, copilul e crescut de prieten. Se întorce omul din America. Normal că în momentul în care află că este tatăl unui copil şi a fost frustat de lucrul ăsta de tată, nu-i pică bine. Mă rog, deci o să fie aşa o discuţie între cei doi prieteni la momentul întoarcerii. Să zicem că tu te-ai întors din America, el este cel cu care s-a căsătorit iubita ta şi copilul… De fapt el nici nu ştie că e copilul lui”.
Doamna Elena se uită la noi să vadă dacă am înţeles. Feţele noastre par să transmită că da, aşa că ne duce într-o altă cameră unde ne aşteaptă producătoarea emisiunii „Iubire interzisă” de la Naţional TV. Doi dintre noi sunt puşi să se certe între ei. Nu primim replici, trebuie să improvizăm.
Reporter 1: Băi, tu să ştii că eu am plecat în America de rău, înţelegi? Eu n-am plecat de prea mult bine.
Reporter 2: Bâtrâne, nu poţi să te întorci şi să spargi casa unui om. Tu împreună cu ea probabil aţi comunicat în perioada asta. Nu poţi să vii să spui, după ce eu am o familie, am un băiat pe care l-am crescut, am făcut tot ce am putut pentru el, vezi şi tu că suntem o familie destul de fericită.
R1: Da, frate. Eu numai atâta vreau să îţi zic. Lucram pe combină, mă uitam în depărtare şi o vedeam numai pe nevastă-mea. Numai pe Maria, înţelegi.
„Nu vă uitaţi la mine, vă rog frumos”
Claudia Nistor, producătoarea, jubilează. Ne descurcăm destul de bine. Mai e nevoie de probe şi cu cel de-al treilea dintre reporteri. Acesta trebuie să discute cu mama fetei căruia „americanul” vrea să-i distrugă căsnicia. Doamna Elena e mama, reporterul este „americanul”. Claudia dă ultimele indicaţii regizorale, apoi „tragem o dublă”, cum se mai spune în industria filmului.
Claudia Nistor: Tu te impui, Elena. „Cum să strici o familie, tu te gândeşti?” Ok. „Păi da, dar eu o iubesc, ea mă iubeşte”. „Bun, dacă tu o iubeşti şi ea te-a iubit, gândeşte-te că ea s-a sacrificat pentru tine. Şi-a sacrificat viaţa, s-a măritat cu ăsta şi a luat totul în spinarea ei ca să fii tu fericit. Las-o în pace.” Hai.
Reporter: Încep eu sau cum?
C.N.: Începe Elena. Stai o secundă. Nu vă uitaţi spre mine, vă rog frumos.
Elena: Deci, spune-mi şi mie care-i scopul tău, pentru ce-ai venit după atâta timp să faci furtună în casa asta. Totul a fost linişte, a fost bine, copilul ăsta a crescut în bune auspicii. Pentru ce vii să le strici casa, te întreb?
R.: Credeţi că pentru mine este uşor? 15 ani am tot tânjit la Maria şi m-am gândit la ea.
E.: Ce vrei de fapt, tu, acum?
R.: Eu o vreau pe Maria înapoi.
Scena se termina şi credem că am scăpat. Dar nu e aşa uşor. Producătoarea simte nevoia unor noi combinaţii. Suntem luaţi doi câte doi să dăm alte şi alte probe. După o oră, nu mai rezistăm, ne bufneşte râsul. Abia atunci audierile se opresc. Am trecut castingul, vom apărea la televizor. Dar mai intervine o condiţie. Să aducem şi o fată, care să o joace pe iubita căsătorită a americanului. Acceptăm şi după o scurtă vizită în redacţia României libere, revenim cu două colege. Încep alte probe, scenariul e însă acelaşi. După atâtea repetiţii, chiar şi replicile improvizate se repetă. Una dintre jurnaliste o mulţumeşte pe Claudia. Cea de a doua e mai timidă şi nu reuşeste să intre în rolul pasional de la „Iubire interiză”. „Eşti aşa drăguţă, ar fi păcat să nu te folosim”, gândeşte cu voce tare doamna Elena. Claudia e de aceeşi părere şi găseşte imediat şi o soluţie. „Fii atentă! Ştii ce facem? Povestea pentru ediţia de bucătărie, când locuiesc toţi patru în aceeaşi casă, doi graşi, doi slabi. Asta este o altă emisiune, se numeşte „Cearta în bucate”. Mă gândesc că voi sunteţi prieteni şi avem un scenariu”. Claudia e mulţumită de soluţia găsită.
Lăsăm datele de contact şi aşteptăm emoţionaţi telefonul izbăvitor. Care vine chiar a doua zi. Doamna Elena ne cheamă la filmare. În cele din urmă, povestea americanului întors acasă pentru a descoperi că are un copil cu fosta iubită, acum căsătorită cu altul, a fost difuzată de Naţional TV în emisiunea „Iubire interzisă” din 19 mai 2010.
„Aţi mai fost un tată? Şi a fost şi în reluare?”
Încurajaţi de succesul pe care l-am avut ca „actori”, am răspuns la un al doilea anunţ pentru „figuraţie simplă şi specială”. Ne-am înscris la probe pentru emisiunile „Să te prezint părinţilor”, de la Antena 1, şi „Căsătoreşte-te cu mine”, de la Kanal D. Ca mai înainte, şi la casa de producţie care realizează cele două programe, Art Advertising, se lucrează la foc continuu. Directorul de casting, Adina Stan, vorbeşte la telefon cu un potenţial „personaj”, în timp ce noi completăm formularul de înscriere în baza lor de date. „Cam în cât timp puteţi ajunge? Până într-un cinci-şase, aşa? Da, cel târziu… Bun. Ia să îmi spuneţi, dumneavoastră aţi mai fost în reality, ceva? Ce aţi fost, un tată? Cam când, aşa? Am înţeles. Şi a mai fost şi în reluare? Când? Dar anul ăsta a mai fost în reluare? Am înţeles. „Copii contra părinţi”, auzi”, îi traduce dezamăgită, unei colege, discuţia telefonică.
Noi sîntem acceptaţi pentru examenul oral, la care participă patru candidaţi. Fiecare trebuie să se transforme într-un marinar pe care-l cheamă, cum altfel, Traian. Scenariul e aproape similar cu cel despre americanul de la Naţional TV. Doar sexul personajelor e schimbat. Astfel, cea care revine după zece ani e fosta iubita, Gabriela pe numele său de scenă. Ea vrea să se căsătorească cu Traian, care însă este deja într-o relaţie cu o altă femeie. Gabriela apelează, chipurile, la ajutorul emisiunii „Căsătoreşte-te cu mine” pentru a-l convinge pe marinar să revină în braţele ei. Deocamdată singura necunoscută este cine dintre „actorii de ocazie” va fi ales pentru rolul Traian. Suntem testaţi pe rând. Cosmin Iordan, şeful de producţie, este cel care dă concurenţilor indicaţiile de regizor.
Gabriela: Traian, ştiu că au trecut zece ani de când nu ne-am mai văzut, aceasta este o ocazie unică să îţi spun că te iubesc şi că vreau să fiu cu tine. Căsătoreşte-te cu mine.
Reporter: Din păcate, zece ani e o lungă perioadă de timp. Am viaţa mea acum. Nu mai pot chiar să…., deşi mi-aş dori poate. Acolo, în sufletul meu mai simt ceva pentru tine. E un pic târziu, nu ştiu, n-aş putea să renunţ la tot ce am acum.
Cosmin: Nu uita că prietena ta e lângă tine.
R.: A, prietena mea e lângă mine? A, păi îmi cer mii de scuze atunci. Eu credeam că suntem numai noi doi.
Cosmin: Voi sunteţi în sala de festivităţi, cu toţi colegii. Sărbătoriţi zece ani de la terminarea liceului. După zece ani, v-aţi întâlnit în aceeaşi sală.
Pentru că nu am înţeles scenariul de prima dată, trebuie să repetăm. Atitudinea şi replicile interpretului se schimbă, spre deliciul producătorilor şi a celorlalţi concurenţi.
Reporter: Ok, atunci o să reiau. (către Gabriela) Nu ştiu despre ce vorbeşti.
Cosmin (râde): Aaaa, acum ai întors-o. Poţi să zici: Mă bucur că te revăd.
R.: Mă bucur….
C.: Spune: „Am avut o discuţie pe net, într-adevăr, dar nici nu m-am aşteptat că… Mă bucur că te revăd.”
R.: Mă bucur că te revăd după atâta timp. Chiar arăţi foarte bine în continuare, dar nu ştiu.
„Tu vei fi Traian”
La Art Advertising probele durează mai puţin. După o oră, plecăm cu promisiunea că vom fi sunaţi dacă am fost selectaţi. Spre uimirea noastră, telefonul sună chiar a doua zi. Ne-am calificat pentru rolul principal, cel al marinarului Traian.
Adina Stan: Să ne vedem luni, la ora 12.00, ca să semnăm şi contractul şi să mergem mai departe cu ceea ce am… E exact ceea ce am repetat astăzi, se întâmplă şi la filmare.
Reporter: Şe ştie deja ce faceţi sau vom vedea acolo, la faţa locului?
A.S.: Nu, există scenariul scris.
R.: Care dintre personajele de acolo?
A.S.: Tu vei fi Traian.
R.: A, ok, ok.
A.S.: Da, da, da. Tu vei fi Traian.
Emisiunea în care Gabriela îi cere mâna lui Traian a fost difuzată la Kanal D pe 4 mai 2010. Scenariul a fost respectat întocmai: marinarul refuză cererea fostei iubite şi rămâne cu actuala prietenă, smulgând lacrimile sutelor de mii de telespectatori care au crezut până la capăt că acei oameni trăiesc o dramă reală. Staţi liniştiţi, drama a fost o regie, iar acum actorii se bucură de banii pe care i-au câştigat ca să apară o seară la televizor.
20 de emisiuni-păcăleală
Aproape 20 de emisiuni de tip reality-show sunt difuzate în prezent de televiziunile din România. Tradiţia unor astfel de programe a fost deschisă de Pro TV , cu „Vara ispitelor”, şi Prima TV cu „Vară fără limite”, acum un deceniu. După o perioadă de absenţă, Prima TV a reluat moda cu „Big Brother”, apoi imediat cu „Trădaţi în dragoste”. Acesta a fost momentul în care dramele trucate au invadat micul ecran. Prima TV conduce la numărul de reality-show cu şapte programe, urmat de Kanal D cu cinci. Până şi OTV are două aşa zise programe cu poveşti de viaţă.
Audienţe record, costuri mici
Emisiunile de tip reality show sînt ieftin de produs (aproximativ 3000-4000 de euro pe ediţie, potrivit unor estimări), în schimb atrag în faţa televizorului sute de mii de telespectatori. „Schimb de mame”, difuzat de Prima TV, a fost urmărit de 568.000 de telespectatori pe ediţie în noiembrie anul trecut. „Iubire interzisă”, de la Naţional TV, înregistrează audienţe peste media obişnuită a postului. Astfel, 470.000 de telespectatori au privit o poveste trucată în 2009. Antea 1, cu show-ul „Să te prezint părinţilor”, a înregistrat peste 780.000 de telespectatori în aceeşi perioadă.
Americanii au trucat primii
Emisiunile reality-show trucate nu sunt o invenţie românească. Realizatorii programului „Cheaters”, difuzat în SUA din 2000, au fost criticaţi pentru faptul că ar înscena poveştile pe care le prezintă ca fiind reale. În 2002, săptămânalul Houston Press a descoperit mai multe persoane care au afirmat că ar fi primit 400 de dolari pentru o apariţie şi 50 de dolari pentru a aduce în program şi alte persoane. Producătorii au negat că i-ar plăti pe participanţi sau că acţiunea s-ar desfăşura după un scenariu prestabilit.
În 2009, un program de ştiri din Statele Unite, Inside Edition, a readus în discuţie acuzaţiile că „Cheaters” ar fi contrafăcut. Dezvăluirile se bazau de asemenea pe declaraţiile unor actori, care au afirmat că au fost plătiţi pentru a apărea pe ecran. De asemenea, un bărbat care a fost arestat în cadrul emisiunii pentru că l-ar fi înjunghiat pe prezentator, nu a fost găsit de jurnaliştii americani şi în dosarele Polţiei din Texas.
Show-urile nu te îmbogăţesc
– 130 de lei pe zi primeşte un actor-amator care deţine un rol principal într-un reality-show;
– 20-50 de lei se oferă pentru prestaţia dintr-un rol secundar;
– 50 de lei reprezintă recompensa pentru cel care aduce o nouă persoană ce va juca într-un reality-show;
– 150 de lei pe zi primeşte un proprietar care îşi pune vila la dispoziţie pentru echipa de filmări;
– filmarea unui episod durează între 2 şi 3 zile. (tarife practicate de casa de producţie Real TV)
Au contribuit Ada Dumitrescu şi Andreea Pocotilă
Credit foto homepage: Brad Fitzpatrick (www.bradfitzpatrick.com)