22.3 C
București
duminică, 22 septembrie 2024
AcasăSpecialIncepe Marele Circ

Incepe Marele Circ

» In premiera dupa 50 de ani, F1 a parasit continentul nord-american.

» Pilotii, nemultumiti de noul sistem de atribuire a titlului de campion mondial.

Sezonul 2009 al campionatului Mondial de Formula 1 incepe, la sfarsitul acestei saptamani, cu Marele Premiu al Australiei, de la Melbourne. Cursa care va avea loc maine, de la ora 09.00, se va desfasura sub un regulament amplu revizuit. Federatia Internationala de Automobilism (FIA) a actionat pe doua directii, sportiva si tehnica, prima avand in principal scopul de a contribui la reducerea costurilor, iar a doua de diminuarea a rolului aerodinamicii monoposturilor, de sporire a posibilitatilor de depasire pe circuit si de tinere in frau a timpilor inregistrati pe un tur de pista. Una dintre modificarile importante este revenirea la pneurile slick, dupa zece sezoane in care au fost folosite pneurile cu santuri. Aderenta va creste cu 20 la suta, dar acest efect va fi redus de limitarile aerodinamice adoptate in acelasi timp.

De asemenea, FIA a decis revenirea la sistemul precedent de atribuire a titlului de campion mondial in Formula 1, astfel ca invingator va fi pilotul cu cele mai multe puncte, si nu cel cu cele mai multe victorii.
Mai multi piloti de Formula 1, printre care Fernando Alonso, Jarno Trulli si Jenson Button, si-au exprimat insa nemultumirea fata de aceasta modificare. "Cred ca acest gen de decizii pot doar sa-i incurce pe suporteri", a spus pilotul echipei Renault, Fernando Alonso. Pilotul spaniol s-a aratat deranjat si de faptul ca Federatia Internationala de Automobilism (FIA) a ignorat propunerea Asociatiei Echipelor din Formula 1 (FOTA) de a acorda 12 puncte castigatorului unei curse, propunere ce se baza pe un studiu efectuat in randul fanilor. La randul sau, Trulli, in varsta de 34 de ani, a adaugat ca noul sistem prezinta riscul ca atunci cand un pilot domina un sezon, asa cum s-a intamplat in 2002 si 2004, campionatul sa fie neoficial inchis mult mai devreme. Jenson Button a precizat: "Dupa primele noua curse ale sezonului, un pilot poate sa-si adjudece deja titlul mondial, desi urmatorul clasat se afla la 18 puncte distanta. Castigatorul se poate apoi odihni tot restul sezonului".

Pe de alta parte, Caravana Marelui Circ nu se va mai opri in doua dintre destinatiile sale clasice, Franta si Canada, urmand sa poposeasca in viitor in tot mai multe locuri exotice, printre care se numara, din acest an, Abu Dhabi. In plina criza economica mondiala, Bernie Ecclestone, patronul societatii care detine drepturile comerciale ale Formulei 1, a eliminat din calendarul sezonului 2009 doua curse de traditie, apreciate de piloti, dar care nu au oferit conditiile financiare cerute de omul de afaceri britanic. In aceasta situatie s-a aflat Circuitul Giles Villeneuve, situat in insula Notre-Dame din Montreal, si Circuitul de la Magny-Cours, din Franta, care gazduia aceasta competitie din 1991, eliminat pentru ca locul unde era amplasat, intr-o zona putin populata, nu atragea suficient public.

Pilotul elvetian Sebastien Buemi (20 de ani) este singurul debutant la startul sezonului 2009 al Formulei 1. In general, echipele de F1 au mers pe mana pilotilor din 2008, singurele modificari aparand in cele doua team-uri detinute de miliardarul austriac Dietrich Mateschitz – Red Bull si Toro Rosso. Retragerea din activitate a scotianului David Coulthard de la Red Bull, la sfarsitul anului 2008, a dus la o rearanjare a pilotilor celor doua formatii. Astfel, germanul Sebastian Vettel, castigatorul surprinzator al unei curse in sezonul trecut (MP Italiei), a fost "promovat" la Red Bull, iar locul sau la Toro Rosso a fost luat de Buemi.

Calendarul sezonului 2009 este urmatorul:
29 martie:
MP al Australiei
Circuitul
de la Melbourne;
5 aprilie:
MP al Malaeziei
Circuitul Sepang International;
19 aprilie:
MP al Chinei
Circuitul
Shanghai;
26 aprilie:
MP al statului Bahrain
Circuitul Bahrein International;
10 mai:
MP al Spaniei
Circuitul Catalan
de la Barcelona;
24 mai:
MP al statului Monaco
Circuitul Monaco
de la Monte Carlo;
7 iunie:
Marele Premiu al Turciei
Circuitul Istanbul;
21 iunie:
MP al Marii Britanii
Circuitul Silverstone;
12 iulie:
MP al Germaniei
Circuitul Nurenberg;
26 iulie:
MP al Ungariei
Circuitul Budapesta;
23 august:
MP al Europei,
in Spania
Circuitul Valencia;
30 august:
MP al Belgiei
Circuitul Spa-Francorchamps;
13 septembrie:
MP al Italiei
Circuitul Monza;
27 septembrie:
MP al statului Singapore
Circuitul Singapore
(cursa de noapte);
4 octombrie:
MP al Japoniei
Circuitul Suzuka;
18 octombrie:
MP al Braziliei
Circuitul Sao Paolo;
1 noiembrie:
MP al orasului Abu Dhabi
Circuitul Yas Marina, Emiratele Arabe Unite.

Echipe/piloti
McLaren-Mercedes
Lewis Hamilton – UK
Heikki Kovalainen – Fin.
Ferrari
Felippe Massa – Bra.
Kimi Raikkonen – Fin.
BMW-Sauber
Robert Kubica – Pol.
Nick Heidfeld – Ger.
Renault
Fernando Alonso – Spa.
Nelson Piquet jr. – Bra.
Toyota
Jarno Trulli – Ita.
Timo Glock – Ger.
Toro Rosso (Ferrari)
Sebastien Bourdais – Fra.
Sebastien Buemi – Elv.
Red Bull (Renault)
Mark Webber – Aus.
Sebastian Vettel – Ger.
Williams – Toyota
Nico Rosberg – Ger.
Kazuki Nakajima – Jap.
Force India (Mercedes)
Adrian Sutil – Ger.
Giancarlo Fisichella – Ita.
Brawn GP – (Mercedes)
Jenson Button – UK
Rubens Barrichello – Bra.

Cele mai citite

Toamna astronomică deschide porțile spre ora de iarnă

România trece la ora oficială ”de iarnă”, în noaptea de sâmbătă, 26 octombrie, când ora 4.00 devine ora 3.00 Soarele se va afla pe ecuatorul...

3 avantaje ale ghiozdanelor Herlitz pentru copilul tău 

Descoperă trei motive care plasează ghiozdanele Herlitz în topul alegerilor părinților atunci când vine vorba de confortul și sănătatea copiilor lor! Află de ce astfel...

Un maraton ratat al fondurilor europene: România se blochează la 3%

Nicolae Ciucă reclamă faptul că din actualul exerciţiu 2021-2027 au fost atrase mai puţin de 3% din fondurile europene pe care România le are...
Ultima oră
Pe aceeași temă