Sute de soferi au scos ieri bani din buzunar pentru a plati taxa de pod la Fetesti. Revoltati sau impasibili la inca un bir fixat de catre autoritati, romanii considera, la unison, ca taxa de pod nu va ajuta la imbunatatirea circulatiei.
Majoritatea conducatorilor auto care au traversat ieri podul Fetesti-Cernavoda aveau cunostinta de faptul ca trebuie sa achite 10 lei la fiecare traversare. Unii injurau in barba, altii scoteau pur si simplu bancnotele pe geam, plateau si se grabeau sa demareze. Mai aveau o suta de kilometri pana la mare. Din cauza numarului mare de autoturisme ce goneau spre litoral, pe sensul de mers spre Constanta s-au format cozi interminabile inaintea zonei de taxare. Parerea generala a contribuabililor care au "cotizat" la Fetesti a fost ca aceasta este inca o taxa care nu va ajuta cu nimic o infrastructura nationala rutiera la pamant. "Am umblat mult pe afara, in Spania, Franta si Italia. Acolo platesti la intrarea si iesirea pe autostrada in jur de 4 euro. Numai ca mergi cu viteza de 140 kilometri pe o distanta de trei-patru sute de kilometri. Aici rulam bara la bara.
Nu este normal", precizeaza Florin Nichita, 25 de ani, din Constanta. La randul sau, un sofer de tir isi arata indignarea: "O porcarie! Macar de-ar fi terminat autostrada pana la Constanta. Asa, mai mult incurca. Nu vedeti ce coada s-a facut?".
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania percepe un tarif de 7 lei la traversarea podului pentru motociclete, 10 lei pentru autoturisme, inclusiv cele de teren, 35 de lei la categoria microbuze, autovehicule cu masa totala sub 12 tone. Pentru autobuzele si autocarele cu masa mai mare de 12 tone se platesc 47 de lei, iar cele mai mari sume se platesc pentru autotrenuri – 68 de lei. Ieri dimineata, transportatorii pe relatia Bucuresti-Constanta nu anuntasera modificari la pretul biletelor. Tarifele sunt de 50 de lei pentru un loc in autocar.
Daca mult mediatizata taxa pe care fostul ministru Ludovic Orban intentiona sa o aplice pentru autostrada A2 putea fi evitata prin simpla alegere a rutei vechi spre mare, Drajna-Fetesti, punctul de taxare pod Cernavoda este amplasat strategic. Vechiul drum trece inevitabil prin punctul de taxare. Rutele ocolitoare – DN 3 Drajna-Slobozia (DN 2A)-Giurgeni-Harsova-Constanta si DN21 Drajna-Calarasi-DN 3 Calarasi-Ostrov-Baneasa-Murfatlar (DN 22C)-Constanta –, pe langa faptul ca sunt mai greu de parcurs, presupun si cheltuieli suplimentare. Podul de la Giurgeni este cu taxa, iar in cazul rutei prin sudul Dobrogei, respectiv Calarasi-Ostrov, se achita taxa de trecere bac. Prin urmare, oricare ar fi varianta spre litoral, romanii sunt nevoiti sa scoata bani din buzunar.
Transportatorii romani au sesizat ieri Comisia Europeana in privinta taxei de trecere a podului Fetesti-Cernavoda, cerand fie eliminarea taxei, fie a rovinietei.