Salonul Internațional de Mobilă de la Milano este cea mai importantă manifestare mondială în domeniul designului de interior. Anual, aici se prezintă ultimele noutăţi în materie de mobilier, accesorii şi decoraţiuni, și se fixează tendinţele pentru următoarele sezoane
Ediţia din acest an, desfăşurată în perioada 4 – 9 aprilie, a marcat o creştere, 343.600 de vizitatori din 165 de ţări încercând să treacă în revistă cele peste 2.000 de standuri ale expozanţilor. Pentru prima dată în istoria evenimentului, deschiderea oficială a fost făcută de preşedintele Republicii, Sergio Mattarella, fapt ce dovedeşte importanţa acordată designului în Italia.
Jucători importanţi, designerii de renume mondial, nu îşi permit să lipsească de la acest eveniment, iar numărul vizitatorilor din România creşte de la an la an. Iată de ce la această ediţie am considerat interesant ca tinerii designeri din România, precum şi specialiştii prezenţi la faţa locului să îşi exprime punctul de vedere şi impresiile de la ediţia din acest an. Am notat deasemenea şi o prezenţă românească ce a excelat prin design.
Alături de Salonul de Mobilă s-au desfăşurat şi alte expoziţii: Euroluce (corpuri şi soluţii de iluminat), WorkPlace 3.0 (soluţii şi mobilier de birou), Salone Satellite (platformă pentru tinerii designeri) şi Expoziţia de accesorii de mobilier şi obiecte decorative unde au expus peste 200 de expozanţi.
Mix de materiale, plante şi obiecte „bijuterie“ la interior
IULIA IUGA-DOHMEN, designer de interior, www.inspireddesign.ro
Vizita la târgul Salone del Mobile a fost pentru mine o experiență foarte interesantă și plină de inspirație. Ca arhitect de interior am fost atrasă de designul produselor Versace. Conceptul e și el interesant: fluturi care zboară în design ca și cum ar fi în grădină. Gărgărițele și albinele contribuie la decor sub forma liniilor curbe. Fluturii simbolizează putere, fluturele albastru simbolizează menirea în viață. Fluturele galben denotă dragoste, iar în mitologia chineză, atunci când vezi un fluture galben înseamnă că vei găsi în curând fericirea. […]
Un accent deosebit este pus pe ambianţa şi modul extrem de atractiv în care se prezintă atât standurile, cât şi piesele de mobilier. Acestea trebuie să spună poveşti şi astfel, diverse scenarii de amenajare, susținute de corpuri de iluminat directe și indirecte, plante, contraste și proporții cu rol de a impresiona, scot în evidență detaliile impecabile ale pieselor de mobilier.
Atât pavilioanele clasice, cât și cele moderne sunt acompaniate de produse high-tech, OLED, sisteme audio performante, iar parfumul din showroom-uri te introduce și mai mult în lumea brandului.
În prezent, furnizorii impresionează prin grandoarea spațiilor de prezentare, atât la interior, cât și la exterior. De altfel, în concordanţă cu o tendinţă care se face tot mai mult simţită, o atenție deosebită a fost acordată la ediţia din acest an a târgului exteriorului, care dădea senzația că treceai pe lângă o casă sau un showroom aflat la parterul unei clădiri din Paris sau Milano.
Tot urmând tendinţele, mixul dintre diferite materiale, cum sunt lemnul, catifeaua, metalul (crom și alamă), lâna și cristalul, s-a făcut simţit atât în cazul aranjamentelor din standuri, cât şi în cazul colecţiilor lansate. Acest aspect conferă atât eleganţă specială, cât și un aer contemporan.
Piesele clasice reinterpretate, mobilierul modular, suprapunerea de stiluri – contemporan cu obiecte decorative modern –, temperatura de culoare a lămpilor ce variază de la galben intens la lumini LED alb/albastru au reprezentat, de asemenea, adevărate puncte de reper.
Pe partea utilitară am remarcat sistemul de mobilier integrat în perete de la Protek, ce glisează către exterior. Este ideal pentru spațiile mici cu care ne confruntăm în orașele aglomerate din lume. Acest sistem înalt de 2,2 m și lung de 1,5 m poate fi folosit atât în bucătărie, cât și în living, unde poți ascunde TV-ul sau barul. De asemenea, am văzut un exemplu în care au pus bicicleta sau masa de călcat.
Corpurile de iluminat prezentate s-au remarcat prin designul remarcabil, linii arhitecturale, efect de iluzie optică, opulentă, dar și prin simplitate, influente asiatice și moderne.
Au atras atenția în mod special corpurile de iluminat realizate manual ca o operă de artă. Atunci când lumina este stinsă, lampa are rol decorativ, lustrele de la Sans and Souci fiind în acest caz un bun exemplu.
Ca o concluzie generală, după vizita la Saloni se poate spune că în designul contemporan predomină liniile drepte, se folosesc diferite materiale ce pot fi suprapuse sau combinate, diverse metale, esențe de lemn, materiale textile. Obiectele de decor pot fi cele iconice, create de marii designeri contemporani.
Piesele de accent au culori vii, iar între acestea pot fi fotolii, tablouri, decoruri de perete sau covoare de mari dimensiuni. La rândul lor, plantele nu pot lipsi din decor, integrarea naturii la interior fiind în continuare în trend, precum și materialele reciclate sau handmade. Obiectele „bijuterie“ de interior sunt redate prin lustre, veioze și lampadare aurii, argintii, cu sticlă sau cristal.
Vizita la acest târg reprezintă un izvor de inspirație pentru designeri și arhitecți, o investiție ce aduce beneficii. Îți deschide orizontul creației, te ajută să fii open-minded, să te reîntâlnești cu colaboratorii și, mai cu seamă, să cunoști partenerii pentru viitoarele proiecte.
Art Deco-ul modern – laitmotivul acestui an
Natalia Berezovskaia, designer de interior, www.creative-interior.ro
După trei zile intense la târgul de la Milano, am adunat informații și inspirație pentru cel puțin o jumătate de an! Recunosc că această experiență m-a facut să-mi dau seama cât de talentați sunt cei care creează și concep mobilierul, acei oameni care se implică 100% în meseria asta și o duc din generație în generație mai departe.
Expoziția a fost împărțită în trei direcții stilistice – clasic, modern și lux. Însă, cum am avut la dispoziție doar trei zile, trebuia să-mi stabilesc prioritățile. Am vizitat pavilionul xLux, clasicul și în ultima zi o parte din modern.
Am observat că mulți producători de mobilier, atât al stilului clasic, dar și modern, au început să creeze produse în gama de lux, care reprezintă o sinteză a celor două stiluri – pe de o parte, formele sunt destul de simple având linii drepte, pe de altă parte – se folosesc materiale și finisaje de lux cu ornamente bogate.
Stilul predominant este Art Deco cu influente glamour și elemente din diferite culturi. Acest stil elegant îl abordează mai multe case de modă, printre care Fendi, Gianfranco Ferré, Paul Mathieu, Roberto Cavalli și Versace, precum și renumitele branduri internaționale – Aston Martin, Tonino Lamborghini sau CLAN Milano.
Tendințele 2017 pentru corpurile de iluminat
Dragoş Antonache, specialist corpuri iluminat, www.grupponovolux.com
Peste 450 de producători din domeniul iluminatului și-au expus ultimele modele la prestigiosul târg EUROLUCE. Anul 2017 a propus o combinație de design modular, minimalist, cu forme variabile, iar noile tehnologii au permis designerilor să abandoneze formele clasice, oferindu-le libertatea de a experimenta.
Corpurile de iluminat nu sunt doar lumină. Produsele de astăzi nu doar luminează și dau personalitate spațiului, ci pot să ne modifice și starea de spirit, aducând emoție, bucurie, exuberanță în viața noastră. Iar din combinarea diverselor module ne putem compune singuri, ușor și repede, formele care ne plac. De exemplu, putem alătura lumini suspendate de lungimi variabile în diverse configurații geometrice sau cu forme organice.
Lumina este o nevoie de bază a ființei umane, precum aerul și apa, iar tehnologia este mijlocul prin care aducem lumina în casă. Surpriza vine din faptul că tehnologia întâlnește artizanatul. Putem găsi corpuri de iluminat cu difuzorul realizat manual din sticlă de Murano în combinație cu material precum oțel, alamă și aluminiu, într-o gamă largă de finisaje, folosind surse de lumină OLED sau LED.
O altă idee explorată în designul corpurilor de iluminat este portabilitatea. Aceasta este reflectată în două direcții. Mai întâi progresele tehnologice recente permit încărcarea wireless și astfel unele produse devin portabile. Apoi avem corpuri de iluminat care sugerează mișcarea sau țin cont de maniera fluidă în care ne place să locuim.
Corpurile de iluminat clasice s-au convertit în sculpturi minimaliste, definite prin linii simple, precum mici valuri pe perete sau semne grafice pe tavan. Sursa de lumină poate urmări o suprafață curbă, precum un cerc, datorită tehnologiei LED flexibile.
Este de remarcat și versatilitatea corpurilor de iluminat. De exemplu, același produs poate fi folosit suspendat sau lampă de birou. Sau putem avea seturi decorative tip do-it-yourself în care ne putem juca cu diferite elemente pentru a compune propria instalație de artă.
Unii designeri au reușit să creeze un peisaj domestic plin de poezie. Zborul și păsările continuă să inspire. De exemplu, unele compoziții ne sugerează ramurile copacilor pe care stau păsări sau corpul de iluminat are forma unei păsări realizat din hârtie origami.
Putem avea corpuri transparente, fără un impact major ziua, care însă așteaptă momentul când vor fi aprinse pentru a ni se revela. Iar utilizarea LED-urilor la candelabre le conferă acestora un design fragil și poetic.
Noile colecţii de ţesături Sophia au fost primite cu interes şi admiraţie
Anamaria Ştefan, specialist materiale textile, www.sophia-romania.ro
La a patra participare consecutivă la Salone del Mobile profesioniștii Sophia au prezentat noile colecții de perdele și draperii lansate special în cadrul acestui eveniment, unui număr de peste 200 de vizitatori, reușind să concretizeze un număr de comenzi cu o mare parte dintre aceștia.
Primite cu interes și admirație, noile colecții de țesături Valparaiso, Jodhpur, Mykonos, Frankfurt, Barcelona, Casablanca, Montenegro, Provence, Copenhaga, Oslo, Valencia, Kastoria și Dubrovnik, au reușit să atragă atenția vizitatorilor în mod deosebit.
În centrul atenției s-a aflat, țesătura din catifea considerată regina colecției Sophia din acest an. Aceasta a reușit să surprindă plăcut prin prezența ideilor inovatoare, prin aplicarea unor tipărituri inedite pe catifea și prin utilizarea culorilor vibrante inspirate din particularitățile regiunilor, orașelor, asociate cu aceste colecții.
Un alt aspect important a fost reprezentat de noile oportunități oferite de Sophia partenerilor externi, interesați să colaboreze în regim de franciză, în prezent Sophia deținând o rețea de 14 francize, deschise în principal în Romania, dar cu deschidere și către piețele internaționale, reușind ca în cadrul acestui târg să se finalizeze semnarea unui contract de franciza cu un partener din Casablanca, Maroc.
SOPHIA se concentrează pe calitate, iar acest lucru se reflectă atăt în produsele, cât și în serviciile oferite. Aceste lucruri consolidează strategia de creștere a brand-ului și de extindere atât la nivel național cât și la nivel internațional prin participarea la târgurile de profil.