Regulile de munca in incintele portuare se schimba, dupa luni de zile de discutii intre minister, patronate si sindicate. Astfel, se spera ca agentii economici „capusa” vor disparea din peisaj, iar fenomenul extrem de nociv al muncii la negru va fi diminuat substantial.
Modificarile aduse ordinului ministerial 287/2003, privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de transport naval, va intra in vigoare in data de 14 octombrie. Noile reglementari au fost stabilite impreuna cu lucratorii portuari, de-a lungul mai multor luni de discutii. Potrivit lui Petre Costel, liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, printre cele mai importante modificari aduse actului normativ se numara cele care sunt menite sa impiedice munca la negru. Astfel, agentii economici care efectueaza activitati de operare nu mai au voie sa angajeze terte firme pentru operatiuni de incarcare-descarcare. De asemenea, acesti agenti economici trebuie sa faca dovada ca au acceptul administratiei portuare si/sau de cai navigabile pentru desfasurarea activitatii pentru care au solicitat autorizare, trebuie sa faca dovada ca detin elemente de suprastructura portuara, cum ar fi spatii de depozitare si spatii tehnologice adecvate, in proprietate, prin inchiriere sau prin concesiune si trebuie sa faca dovada ca detin dotarea tehnica necesara desfasurarii activitatii pentru care solicita autorizarea, cum ar fi macarale, stivuitoare, tractoare si alte instalatii si utilaje pentru manipularea marfurilor, pe toata perioada de valabilitate a autorizatiei.
Autorizatia poate fi retrasa mai usor
Liderul FNSP, Petre Costel, spune ca una dintre principalele modificari se refera la obligativitatea agentilor economici care cer autorizare de a avea minimum 30 de angajati, spre deosebire de formula precedenta a ordinului, in care se prevedea numai obligativitatea detinerii unui sediu. Potrivit noilor norme, acestia trebuie „sa faca dovada ca au cel putin 30 de muncitori portuari, angajati cu contract de munca pe o perioada nedeterminata, inregistrati la administratiile portuare si care poseda carnetul de lucru in portul respectiv”.
Noile norme mai prevad ca autorizatia se poate retrage in cazul in care agentii economici nu fac dovada detinerii dotarii tehnice pe toata perioada de valabilitate a autorizatiei de functionare in port, in cazul in care efectueaza alte activitati decat cele pentru care a fost autorizat sau in cazul in care se constata ca utilizeaza personal de executie neangajat in munca in conditii legale sau fara permis de lucru inregistrat la administratiile portuare. Sunt supusi acestor reglementari agentii economici care efectueaza activitati de incarcare-descarcare a navelor, de stivuire, amarare si depozitare a marfurilor, precum si de curatare a hambarelor, a magaziilor navelor si de curatare si degazare a tancurilor navelor.