32.4 C
București
sâmbătă, 29 iunie 2024
AcasăSpecialÎn cazul „Elnav“, afacere de tip „ICA“, anchetele bat pasul pe loc

În cazul „Elnav“, afacere de tip „ICA“, anchetele bat pasul pe loc

În dosarul anchetat de DIICOT București estei mplicat și afaceristul Cătălin Chelu, dat în urmărire internațională.

Un caz similar cu cel al Afacerii ”ICA”, în care a ajuns în închisoare Dan Voiculescu, este cel al tranzacționării a 98% din acțiunile fabricii de elice navale Elnav SA Galați, în care e implicat omul de afaceri Cătălin Chelu, dat în urmărire internațională după ce a fugit din țară pentru a nu executa cei 6 ani de închisoare la care fusese condamnat în alt dosar. În februarie 2006, în calitate de președinte al CA–ului SIF Moldova, Chelu a aprobat vânzarea, la un preț mai mic decât cel real, a 58% din acțiunile Elnav, deținute de SIF.

Cel care a cumpărat acțiunile, omul de afaceri Cornel Mangalea, gălățean ca și Chelu, a mai cumpărat, de la Nicorex SRL, și alte 40% din acțiunile Elnav, în cazul acestei tranzacții existând acuzații de înșelăciune. În 2003, SC Total Service SRL, administrată de Gheorghe Mardare, şi SC Nicorex SRL, administrată de Ion Panaghia, se asociaseră pentru „producţie şi vânzări în domeniul tehnologiei electroradiante”. În martie 2004, Nicorex l-a împuternicit pe Gheorghe Mardare să achiziţioneze 546.899 de acţiuni Elnav. Tranzacţia a fost efectuată. În procesul-verbal al CA-ului Nicorex, din 7 iulie 2004, se precizează că „drepturile juridice, economice, financiare dobândite de asociaţi nu pot fi folosite numai de una din părţile contractante, fără acceptul scris al celeilalte părţi”.

În concluzie, Panaghia nu-i putea vinde lui Mangalea cele 40% din acţiunile Elnav fără acordul lui Mardare. Totuşi, tranzacţia a avut loc pe 20.06.2006, fără ca Mardare să-şi fi dat acordul. Ambele tranzacții sunt cercetate penal de 8 ani, de 7 ani cercetările fiind efectuate de către DIICOT București în dosarul 394/D/P/2007, în care mai sunt conexate şi alte dosare în care Chelu e acuzat de manipularea pieţei de capital şi de preluarea ilegală a pachetului majoritar de acţiuni al SC Plase Pescăreşti SA Galaţi. Dosarul a fost preluat de DIICOT București după ce, în dosarul 215/P/2007, Parchetul de pe lângă Tribunalul Galați a respins cererea lui Mardare prin rezoluția din 16.07.2007, a prim-procurorului Nicolae Chirilă. Ulterior, instanța Tribunalului Galați a dispus reluarea cercetărilor, Curtea de Apel a anulat sentința tribunalului și astfel dosarul a ajuns la DIICOT.

DNA a dispus NUP

În 2011, cazul a fost cercetat și de DNA. Potrivit rezoluţiei nr. 179/VIII/1/2011, procurorul de caz a reţinut detaliile asocierii dintre Mardare şi Panaghia, inclusiv înţelegerea convenită că drepturile comerciale „dobândite de asociaţi nu pot fi folosite numai de una din părţi, fără acceptul scris al celeilalte părţi”, dar şi rezoluţia din 2007, respectiv faptul că Parchetul de pe lângă Tribunalul Galaţi a dispus scoaterea de sub urmărire penală a lui Ion Panaghia. Cele două documente se bat cap în cap.

Totuși, a fost dispusă neînceperea urmăririi penale. Pentru că nu i-a fost comunicată rezoluţia nr. 179/VIII/1/1011, pe 13 mai 2014 Gheorghe Mardare a contestat rezoluţia la DNA Bucureşti, cerând reluarea urmăririi penale, dar și cercetarea lui Mangalea. Prin rezoluţia 1.378/II-2/2014, procurorul Claudiu Dumitrescu, de la structura centrală a DNA, a constatat că respingerea plângerii penale de către DNA Galaţi a fost justificată, „neexistând indicii temeinice privind comiterea unor fapte de corupţie de către Mangalea Corneliu”. În concluzie, contestaţia a fost respinsă ca neîntemeiată.

În iunie, avocatul lui Mardare a contestat la Tribunalul Galaţi ambele rezoluţii ale DNA, cerând reluarea cercetărilor. Tribunalul Galaţi s-a pronunţat pe 5 august 2014, respingând contestaţia. 

PROFITABIL

O afacere pe plus

La începutul anilor ’90, fabrica de elice navale de la Galați era o afacere profitabilă. Elnav, fostă INETOF, fusese înfiinţată în 1978 şi producea 20.000 de tone de piese turnate. Societatea, singura de profil din Europa de Est, producea elice pentru nave de diferite tonaje, până la cele pentru petroliere de 150.000 tone, cum era „Independenţa”, propulsat de două elice cu diametrul de 10,5 metri şi greutatea de 40 de tone. Societatea lucra şi pentru industria de apărare, la Elnav fiind produse şi elicele cu diametrul de 0,5 metri pentru amfibiile construite la Moreni.

 

 

Cele mai citite

„Mariupol rusesc” la Vovchansk: Zeci de militari ruşi din Brigada de elită rusească 83 Aeropurtată sunt înconjuraţi şi bombardaţi

Putin a ordonat deschiderea unui nou front în nord-estul Ucrainei, pe direcţia Vovchansk – Harkov, al doilea oraş ca mărime din Ucraina, cu peste...

Sportivii români, medalii de aur, argint și bronz la Campionatele Europene de kaiac-canoe pentru juniori şi tineret

Sportivii români au reușit să cucerească o medalie de aur, una de argint şi alte de bronz, sâmbătă, la Campionatele Europene de kaiac-canoe pentru...

Elena Lasconi îl invită pe Nicolae Ciucă să susțină proiectul USR

Preşedintele USR, Elena Lasconi, i-a transmis, sâmbătă, un mesaj preşedintelui PNL, Nicolae Ciucă, afirmând că liderul liberal ar trebui "să cântărească bine" ceea ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă