Acum patru ani a fost adoptata Legea 416/2001 privind venitul minim garantat, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2002, inlocuind programul anterior de acordare a ajutoarelor sociale, ajuns in declin din cauza, pe de o parte, imperfectiunilor de aplicare, iar pe de alta parte a lipsei de sustinere financiara. Dumitru Calinoiu, director general in Ministerul Muncii de mai multe legislaturi, a coordonat colectivul care a elaborat proiectele legislative in domeniu. In aceasta perioada a avut loc o activitate de monitorizare a modului de aplicare a Legii venitului minim garantat, care cuprinde acordarea ajutorului social la venitul minim garantat, ajutoarele sociale acordate sotiilor militarilor in termen, a ajutoarelor acordate mamelor la nasterea copiilor, ajutorul pentru incalzirea locuintei. Directorul Calinoiu spune ca in perioada 2002-2003 se apreciaza ca impactul Legii 416 a fost pozitiv, in general, contribuind la reducerea saraciei si, in special, a saraciei extreme. „Din analizele efectuate s-a ajuns la concluzia ca programul venitului minim garantat a condus la reducerea ratei saraciei de la 35%, in anul 2000, la 25,1%, in anul 2003, si a ratei saraciei severe de la 13,8%, in anul 2000, la 8,6%, in 2003. Acest fapt a fost confirmat si de raportul privind saracia in Romania, realizat de Banca Mondiala, precum si de evaluarea realizata de specialistii Departamentului pentru Dezvoltare Internationala din Marea Britanie in cadrul Programului Asistenta pentru dezvoltarea sectorului social din Romania – DFID”, a precizat Calinoiu. Acesta a adaugat ca in perioada 2002-2003 au beneficiat de prevederile legale un numar mediu de 1.036.000 de persoane, ceea ce reprezinta circa 5% din populatia tarii, segment aflat in zona saraciei sau a saraciei extreme. Din analiza reparatizarii beneficiarilor de ajutor social pe cele opt regiuni de dezvoltare, in raport cu totalul populatiei rezulta ca ponderea cea mai mare se inregistreaza in zonele din nord-est, est si sud ale tarii.
Evaluarea aplicarii Legii venitului minim garantat, precum si a ordonantelor de acordare a diferitelor ajutoare sociale a dus la concluzia ca disfunctionalitatile si dificultatile in aplicarea unor prevederi trebuie inlaturate prin modificari legislative.
Rapoartele de evaluare realizate de Banca Mondiala si Departamentul pentru Dezvoltare Internationala din Marea Britanie au semnalat plata partiala si, in unele cazuri, neplata ajutoarelor sociale, pe de o parte, din cauza lipsei fondurilor din veniturile proprii ale bugetelor locale, iar pe de alta parte, a repartizarii sumelor fara a se tine seama de nevoia sociala locala, desi in fiecare an, prin bugetul de stat, au fost alocate sume reprezentand circa 0,4% din PIB, asa cum a fost prevazut in Programul de Guvernare, conditii in care se putea asigura plata integrala a drepturilor de ajutor social. S-a constatat, de asemenea, aplicarea subiectiva, in unele cazuri, a prevederilor legii in ceea ce priveste stabilirea veniturilor nete lunare ale familiilor, datorita limitelor ce se stabilesc prin hotararile consiliilor locale in mod diferit de la o localitate la alta in cadrul fiecarui judet; repartizarea aleatorie a orelor de munca pe care trebuie sa le presteze beneficiarii ajutorului social, fara o evidenta clara a orelor de munca. Inexistenta unor reglementari privind definirea, in conditiile legii, a persoanelor apte de munca si modul in care pot fi scutite partial sau total de efectuarea orelor de munca a condus, in unele cazuri, la obtinerea de drepturi necuvenite.
Directiile de munca vor aplica sanctiuni
Desi in decembrie 2003 Guvernul a aprobat un Memorandum cu privire la masurile si actiunile necesare a fi intreprinse pentru imbunatatirea reglementarilor actuale privind venitul minim garantat, abia acum cateva zile a fost finalizat Proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii 416/2001 privind venitul minim garantat. Proiectul a fost publicat pe site-ul Ministerului Muncii www.mmssf.ro, iar pana pe 22 august a.c. se pot trimite sugestii si propuneri. Directorul Calinoiu a precizat ca pana la sfarsitul acestei luni se va organiza o noua dezbatere pentru elaborarea ultimei forme a proiectului legislativ care va fi trimis spre avizare celorlalte ministere.
In principal, proiectul Legii privind modificarea si completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cuprinde, in principal urmatoarele noutati:
l Introducerea obligatiei pentru primari de a intocmi un plan lunar de actiuni sau lucrari de interes local si de a tine o evidenta a orelor de munca efectuate de persoanele apte de munca din familiile beneficiare de ajutor social;
l Introducerea unor reglementari privind definirea persoanelor apte de munca si exceptiilor de la indeplinirea obligatiilor de a efectua orele de munca;
l Introducerea unor prevederi referitoare la stabilirea unor limite minime aprobate la nivel national, precum si posibilitatea aprobarii de catre consiliile locale a criteriilor proprii de evaluare a veniturilor nete lunare ale familiei, obtinute din arenda, chirii, alte fructe civile, naturale si industriale;
l Completarea definitiei familiei prin asimilarea situatiei persoanei singure care locuieste cu copiii aflati in intretinerea sa;
l Introducerea unor prevederi referitoare la cazurile de suspendare a platii sau incetare a dreptului de ajutor social;
l Includerea de reglementari privind posibilitatea efectuarii controlului de catre directiile de munca, solidaritate sociala si familie teritoriale asupra modului de aplicare a legii, precum si introducerea de sanctiuni contraventionale in cazuri de nerespectare a prevederilor legii.
Proiectul va fi adoptat prin ordonanta de urgenta si va intra in vigoare incepand cu anul 2006, cand se estimeaza ca numarul mediu lunar de beneficiari de ajutor social sa se ridice la circa 500.000 familii si persoane singure. In decembrie, prin hotarare de Guvern se va indexa nivelul lunar al venitului minim garantat, al ajutorului social lunar care se acorda sotiilor militarilor in termen, precum si alocatiei pentru copiii nou-nascuti, care va fi aplicat incepand cu 1 ianuarie 2006.
In 2005, nivelul lunar al venitului minim garantat este de 1.584.000 lei pentru familiile formate din doua persoane; 2.200.000 lei pentru familiile formate din trei persoane; 2.725.000 pentru familiile formate din patru persoane; 3.254.000 lei pentru familiile formata din cinci persoane; cate 220.000 lei pentru fiecare alta persoana peste numarul de cinci persoane care fac parte din familie, in conditiile prevazute de Legea nr. 416/2001.
Nivelul lunar al venitului minim garantat pentru persoanele singure este de 883.000 lei; cuantumul ajutorului social lunar care se acorda sotiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu este de 1.860.000 lei; alocatia pentru copiii nou-nascuti este de 1.860.000 lei.