Sezonul 2011 din „Marele Circ” este unul paradoxal pentru sport. Pe de-o parte, avem o dominaţie de tip Schumacher a lui Sebastian Vettel, pilotul de numai 23 de ani al scuderiei Red Bull care a câştigat până acum şase curse din 8, în celelalte două (China şi Canada) clasându-se pe locul al doilea.
Cu toate acestea însă, sezonul 2011 este unul dintre cele mai spectaculoase de până acum. Formula 1 cunoaşte un reviriment, facilitat ce-i drept de noile reglementări tehnice, cu precădere aripa spate mobila, care oferă portanţă sporită (DRS), sistemul KERS şi noile cauciucuri Pirelli. Avem parte de un regal al depăşirilor, care aduc aminte de „epoca de aur” a sportului.
Au fost curse în care au fost mai multe depăşiri decât in sezoane întregi. In Marele Premiu al Turciei s-au înregistrat 79 de depăşiri, egalându-se astfel recordul stabilit în 1983 de John Watson şi Niki Lauda, piloţi McLaren, care după ce au plecat din spatele grilei au terminat pe primele două locuri.
Am avut parte de un Mare Premiu al Canadei întrerupt de ploaie şi cu un deznodământ neaşteptat. După 4 ore de cursă, Jenson Button, ajuns în coada grilei după un acroşaj cu Lewis Hamilton, unul cu Fernando Alono, un drive-through şi 5 pit-stopuri, a câştigat cursa într-o manieră de mare campion, făcând slalom printre piloţi precum Mark Webber sau Michael Schumacher. Chiar şi Michael Schumacher, care până acum s-a remarcat doar prin felul în care şi-a scos adversarii din cursă, pare că a renăscut. Dubla depăşire Massa-Kobayashi din Canada ne-a adus aminte Schumi.
Dar, pe lângă cele două „accidente” din China şi Canada, Vettel a funcţionat ceas. Depăşirile au fost în spatele lui. Mulţi vor spune că are la dispoziţie o maşină excepţională, monopostul RB7, proiectat de celebrul Adrian Newey. Însă Mark Webber dispune de acelaşi material de concurs, iar australianul nu avut vreo performanţă notabilă în acest an. Dacă lăsăm de-o parte tehnica, rămâne pilotul.
Iar „Seb” este un fenomen. Vettel pare o combinaţie de mari talente: inconştienţa şi impulsivitatea caracteristice marelui Senna, care-i permit să facă din fiecare tur de calificări un timp de pole; sau calmul specific lui Schumacher, care-l ajută să „simtă” maşina, să-şi conserve motorul şi cauciucurile în momentele cheie ale cursei. Ce mai, Vettel este un „nebun frumos” care ne aduce aminte de cavalerii pionieri ai Formulei 1.
Nu de puţine ori Sebastian a apăsat pedala de acceleraţie doar pentru a stabili cel mai rapid tur dintr-o cursă. Şi asta spune multe despre caracterul germanului. Prin urmare, se pune întrebarea: cine-l mai poate opri pe Vettel?
Poate doar noile reglementări FIA care intră în vigoare din Marele Premiu de la Silverstone de pe 10 iulie. FIA va interzice sistemele de evacuare care permit eliminarea gazelor de eşapament prin eleronul spate inclusiv când pilotul nu accelerează, creând astfel portanţă. Red Bull foloseşte acest sistem.
Christian Horner, managerul Red Bull, a declarat pentru BBC că în urma simulărilor, efectul asupra performanţei este semnificativ. Rămâne de văzut. O echipă care va fi sigur afectată este Renault care şi-a construit monopostul în jurul acestei evacuări.
Chiar dacă fanii Red Bull ar putea fi dezamăgiţi, intenţia FIA este lăudabilă: să creeze si mai mult spectacol la vârf.