Administratorul site-ului IkeaHackers.net a primit o scrisoare din partea Ikea prin care i se cerea să nu mai folosească numele companiei, relatează Ars Tehnica. Știrea a provocat multe comentarii critice la adresa reprezentanților producătorului de mobilă suedez și a avocaților acestora, chiar dacă unii dintre comentatori au recunoscut dreptul Ikea de a-și proteja marca înregistrată.
Mobila de la Ikea îi cucerește pe cumpărători prin design-ul eficient și prețurile accesibile. Unii dintre clienții săi devin adevărați fani și propovăduiesc pe Internet meritele și trăsăturile brandului Ikea. Este și cazul IkeaHackers.net, pentru mulți povestea ideală despre companii și marketing modern. Asta până la acel moment când compania trimite o scrisoare prin care cere fanilor să nu mai folosească numele său. Urmează negocieri și, potrivit proprietarului IkeaHackers.net, se ajunge la o înțelegere care prevede că pe site nu pot apărea reclame, atâta timp cât este folosită marca înregistrată Ikea.
IkeaHackers.net este un site care, începând cu 2006, publică variante de refolosire a produselor Ikea, fie că e vorba despre obiecte cărora li se descoperă utilizări noi, fie de produse relativ ieftine care, prin mici modificări, sunt transformate în piese de mobilier diferite, care, în mod normal, ar intra într-o categorie de prețuri superioară.
Trei măsuțe ieftine de cafea nu ar putea fi prinse una de alta pentru a obține o băncuță? Dar dacă din mai multe scaune prinse de perete s-ar construi o mini-bibliotecă? Sunt oameni care își pun astfel de întrebări și își petrec mare parte din zi încercând să răspundă la ele. Poate părea o mică nebunie, dar este însăși definiția pasiunii. Ori, se poate spune că pasiunea utilizatorilor înfocați este cea care menține atenția asupra brandurilor ca Ikea, Beats sau Google. De ce un site care este citat adesea ca o extensie a brandului Ikea și ca un exemplu de promovare inteligentă este blocat de cei care beneficiază cel mai mult de pe urma lui?
Câteva explicații ne sunt la îndemână și le vom menționa mai jos, cu precizarea că detaliile acestui caz nu sunt deplin clare, neexistând o reacție oficială a Ikea, iar scrisoarea trimisă de companie nefiind publicată integral. IkeaHackers.net nu doar că folosește numele producătorului de mobilă, dar are și același tip de font, Verdana – unul comun, aceleași culori: galben și albastru și folosește pictograme comune sau foarte asemănătoare cu cele ce se găsesc în pliantele și manualele cu instrucțiuni de asamblare de la Ikea. Prin urmare, Ikea s-ar putea teme de faptul că există vizitatori ai IkeaHackers.net care cred că acesta este un produs al companiei și nu un site independent.
Ne putem gândi că Ikea nu își dorește sau nu este pregătită să piardă controlul asupra propriului brand. Când un site este perceput ca o extensie a companiei, acel site controlează într-o oarecare măsură și imaginea companiei.
În mod ironic, acesta este și motivul pentru care un articol găzduit de The Guardian și publicat la începutul lunii lăuda tocmai relația dintre IkeaHackers și brand, ca un exemplu de situație în care o companie nu încearcă să cenzureze modul în care este percepută.
IkeaHackers.net și-a câștigat un public constant care apreciază spiritul inovativ al site-ului. O privire obiectivă asupra lucrărilor și proiectelor prezentate pe IkeaHackers.net arată într-adevăr o mulțime de idei bune, dar sunt și cazuri în care rezultatele sunt de o calitate îndoielnică. Confuzia care s-ar putea face între aceste proiecte și cele realizate de Ikea ar putea duce, dacă nu la consecințe legale, la o imagine proastă a companiei. Produsele Ikea sunt concepute pentru a fi folosite în anumite condiții și, atunci când scopul și destinația lor sunt schimbate, crește și riscul că aceste obiecte să se strice. Vina ar putea cădea în spatele companiei, care ar putea fi acuzată de calitatea slabă și rezistența scăzută a produselor sale.
O altă problemă a IkeaHackers.net este prezența reclamelor pe site. Este ușor de înțeles de ce Ikea nu și-ar dori că imaginea sa să fie asociată cu alte produse și de ce nu ar vrea să garanteze prin acesta asociere acele servicii și produse.
Până acum am vorbit doar despre motivele Ikea, dar ce contează, în final, este reacția publică la inițiativa Ikea de a bloca IkeaHackers.net. Proprietarul site-ului ar fi așteptat probabil o scrisoare de recunoștință din partea Ikea, nu oprirea surselor sale de venit. Cel puțin până la o reacție oficială a Ikea, impresia este, că deși ar putea avea dreptatea de partea sa, Ikea a făcut prea puțin pentru a-și răsplăti fanii și pentru a lucra împreună cu aceștia la o soluție care să respecte interesele companiei, dar și nevoile celor care sunt, am putea spune, reprezentanți de vânzări voluntari ai Ikea.