4.4 C
București
luni, 4 noiembrie 2024
AcasăSpecialIahturile, noua pasiune a romanilor

Iahturile, noua pasiune a romanilor

„In seara asta mergem la Monte Carlo”. O astfel de afirmatie este posibila printre iubitorii marii, care au si posibilitati financiare. Nici un port nu este prea departe pentru ambarcatiunile comercializate de Neptun Yacht Romania. Nici un capriciu nu ramane nesatisfacut: luxul este, aici, la el acasa. Pentru cat platiti pentru o masina sport de clasa, va puteti cumpara un vis: acela de a calatori, cu propriul iaht, oriunde.

Pentru a demara o astfel de afacere pe o piata romaneasca, ai nevoie cel putin de viziune, daca nu si de curaj. Pasul acesta a fost facut, in 2004, de Florin Carstocea, persoana care a pus bazele societatii comerciale Neptun Yacht Romania – importator pentru cele mai prestigioase iahturi cu motor si vele. Ideea i-a venit dupa mai multe calatorii in tarile europene, unde a intalnit si primele marine. „Prima pe care am vazut-o a fost cea de la Marsillia, care m-a impresionat foarte mult”, marturiseste omul de afaceri. Gandul care i-a incoltit atunci in minte a fost ca, in momentul in care in Portul Constanta vor aparea ambarcatiuni de lux asemanatoare cu cele din Franta, ca densitate, nu neaparat ca intindere, Romania va fi pe un drum bun. Florin Carstocea nu venea insa in afacere ca un neofit. Dimpotriva, el a lucrat mai bine de 30 de ani in domeniul naval, cu precadere in cel al platformelor de foraj marin.

De la idee la concret

Bazele Neptun Yacht Romania au fost puse in anul 2004. Patronul explica modul in care au decurs primii pasi: „Am tatonat inainte putin piata, in sensul ca am vazut cat si ce segement erau ocupate. In Constanta nu exista nici acum o societate de genul acesta. Mai sunt cateva incercari, dar nu la nivelul acesta, nici macar la nivelul tarii. Am constatat ca piata de ambarcatiuni mici, de pescuit, era destul de bine reprezentata. Am hotarat atunci sa atingem nivelul de "leisure boat", de iahturi, nivelul barcilor mari, de peste sapte metri”. Urmatoarea etapa a fost punerea ideii in practica. Concret, Europa, cu marile ei santiere navale, a fost luata la pas. Bagajul a constat intr-un plan de afaceri extrem de bine pus la punct, pentru ca exigentele producatorilor sunt foarte mari. Reprezentante de renume, ca de exemplu, Azimut si Ferreti, nu se lasa pe mana oricui. Si-au trimis chiar oameni in Romania, au studiat dotarea firmei constantene si posibilitatile pietei. Aici, lucrurile mergeau ca pe roate. S-au amenajat show-room-urile, unul pe bulevardul Unirii din Bucuresti, unul in Constanta, pe bulevardul Tomis, s-au instruit oamenii. „Am girat cu afacerile mele. Am obtinut brandurile”, a precizat omul de afaceri. Unele dintre ele au fost pastrate, la altele, cum ar fi Ferreti, a renuntat, deoarece raportul calitate-pret nu este destul de bun pentru conditiile actuale din Romania. Piata a cernut si Neptun Yacht a ales sa ramana cu Azimut, Sessa Marine, Cranchi, Bavaria Motor Boats si Bavaria Cruisers (producator de barci cu vele), Galeon. Acestea satisfac toate gusturile clientilor.

„Boat cuture”

„Am avut un mare rol pe piata romaneasca, pentru ca am fost primii care am incercat si incercam in continuare sa invatam clinetul roman ce inseamna barcile de placere, iahturile, sa il invatam ce inseamna comandarea unui iaht”, spune Florin Carstocea. Potentialii clienti au fost invitati la „boat show-rile” de renume din Europa, cum ar fi cele din Genoa, Dusseldorf si Cannes, locuri unde programare la hotel se face cu un an inainte. „Am incercat sa culturalizam omul, sa il invatam, si am reusit. Trebuie sa muncim in continuare. Si acum, romanul vrea barca atunci cand a dat soarele, dar ca sa ai barca atunci trebuie sa fii constient ca trebuie sa comanzi cu multe luni inainte. Daca vrei o barca in primavara anului viitor, trebuie sa o comanzi incepand cu 1 septembrie, anul acesta. Acesta este ritmul de lucru al santierelor navale”, precizeaza investitorul. Pana cand romanii se vor obisnui cu acest mod de lucru, Neptun Yacht Romania aduce iahturile cu bani proprii si apoi le revinde. Chiar in aceasta perioada se fac precomenzi pentru ambarcatiunile care se vor aduce anul viitor, pentru ca santierele isi fac deja planul de comenzi. Acesta este unul dintre cele mai dificile aspecte ale afacerii, altfel toata lumea s-ar apuca sa vanda barci.

Insula care lipseste

Afacerea cu iahturi a avut un tren ascendent inca de la infiintare. Neptun Yacht Romania a vandut barci si pentru Marea Neagra, si pentru lacul Snagov, si pentru Delta Dunarii. Cerere exista, iar piata se va dezvolta. Principala problema o reprezinta infrastructura: in Romania nu exista marine adecvate, cu exceptia celei de la Eforie, care are si ea totusi impedimentele ei: in primul rand, este destul de mica, si este practic ocupata in intregime. Marina din Portul Tomis, care era programata, nu s-a mai facut. Reprezentantii marilor companii din strainatate stiau ca va fi gata in acest dar, din pacate, nu s-a mai apucat nimeni de ea. Cea din Mamaia nu s-a mai facut. Din pacate, Romania nu are nici alte atuuri. „Probabil ca daca aveam o insula, afacerea ar fi fost tripla pana acum”, spune Florin Carstocea. Oamenii ar fi avut posibilitatea sa mearga pe insula, sa petreaca o zi in larg, sa bea un pahar acolo. „Tocmai pentru ca nu avem nici o insula, ar trebui sa beneficiem de un lant de marine pe intreg litoralul. Oamenii ar putea pleca din Constanta in Mangalia, s-ar putea opri la Costinesti, sa stea la plaja. Sansa acestei afaceri este sa se construiasca marine, de la Sulina pana la Mangalia”, adauga omul de afaceri.

Taxele dubleaza pretul

Una din problemele cele mai mari pentru care afacerea cu iahturi nu se dezvolta asa cum ar trebui tine de nivelul legislativ. Multe se inmatriculeaza in alta parte pentru ca in Romania accizele pentru un iaht mai mare sunt de 50% din pretul de pornire. „Este o nebunie”, spun reprezentantii firmelor de profil. La accize se adauga si TVA-ul, de 19%, care urca pretul final la valori foarte mari. Din pacate, Romania are o politica fiscala unica si… paguboasa. Bulgaria, de exemplu, nu percepe nici un fel de acciza pentru iahturi. Mai mult, in Italia, iahturile mai lungi de 24 de metri sunt scutite chiar si de TVA, nu numai de accize! Legislatia romaneasca este si confuza. Acciza de 50% se aplica la nivelul iahturilor, iar la barcile de peste sapte metri este de 30%, fara insa sa se faca distinctia clara intre cele doua categorii.
Daca mentine conditiile actuale, statul nu are nimic de castigat. In cazul in care taxele ar fi mai mici, s-ar vinde mult mai multe ambarcatiui si ar intra mai multi bani la buget decat in prezent. In plus, s-ar investi mai mult si in infrastructura. Acum insa, cumparatorii le inregistreaza in diverse tari si platesc acolo cota respectiva de TVA. „Daca aplicam o acciza de 10%, era suficient. Toate ambarcatiunile ar fi fost inmatriculate in Romania”, spune Florin Carstocea.
Totusi, pentru ca piata sa fie incurajata, specialistii afirma ca acciza ar trebui sa fie zero. In prezent, cei mai multi proprietari romani de iahturi prefera sa-si inmatriculeze ambarcatiunile pe diferite firme off-shore si sa le tina prin diferite tari europene, cum ar fi Croatia, Turcia sau Monte Carlo, si pentru ca acolo ai ce sa vezi.

Optimism pe termen mediu

Florin Carstocea este optimist. „Eu cred ca in cinci ani de zile lucrurile vor arata altfel”, spune acesta. Mangalia are deja un proiect spre aprobare, marina din Portul Tomis este pe hartie, iar autoritatile centrale, reprezentate prin prefect, au spus acum ca doresc o marina si in Mamaia. In plus, preturile nu sunt foarte mari, pentru oamenii de afaceri cu posibilitati financiare. Se spune ca cine isi permite sa isi cumpere o masina de lux isi permite si o ambarcatiune pe masura. Este adevarat. Cu banii pe un autoturism de clasa puteti obtine un iaht cu sase locuri, care se poate acoperi pe timp de ploaie, cu dormitor, cu loc de plaja. Pretul minim de la care se poate achizitiona o ambarcatiune de agrement este de aproximativ 20.000 de euro.

Service la nivel european

Daca v-ati hotarat sa va cumparati o ambarcatiune, trebuie sa stiti ca specialistii romani vor avea grija de ea la fel de bine ca cei europeni. Neptun Yacht Romania are o echipa de service bine pusa la punct, instruita direct la producatori, cu certificate obtinute. Firma asigura un service de calitate, poate cel mai bun din intreaga tara. „Practic nu exista problema pe care sa nu o putem rezolva. Oamenii nostri sunt pregatiti direct la santiere. Exista cel putin doua astfel de traininguri pe an”, spun reprezentantii companiei. Iarna, ambarcatiunile sunt tinute pe uscat, pentru ca marea ingheata. Oferim chiar si prelate, iar iahturile mai mari se patreaza chiar si cu o sursa de caldura. Pana acum nu a fost nici o problema deosebita. Dovada calitatii ambarcatiunilor comercializate de Neptun Yacht Romania este si garantia oferita, care poate ajunge pana la 15 ani.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă