În martie 2005, Thomas Bürkle gestiona designul modelelor BMW Seria 3 break şi Seria 6 cabriolet, la vârful unei cariere care îl dusese şi pe la Mercedes-Benz, Toyota şi Volkswagen.
A fost momentul în care a avut curajul să se alăture unei companii care încă îşi căuta drumul în Europa, fără a avea vreun design prin care să iasă în evidenţă. Ani de muncă mai târziu, rezultatele investiţiei sud-coreenilor în oameni se văd: lui Bürkle îi datorăm, printre altele, şi designul noului i40, o maşină de clasă medie cu care Hyundai are astăzi curajul să atace chiar liderii segmentului! Neamţul a avut şansa unică de a stabili de la zero imaginea unei mărci auto, de a-i da o filosofie proprie de design şi de a o duce acolo unde îl învăţase experienţa: alături de mărcile cele mai puternice de pe continent. Designul sculptural şi fluid al noului i40 stă mărturie că atunci când investeşti în artişti de primă mână culegi roade pe măsură. Deja sunt clienţi care aleg maşinile sud-coreene pentru cum arată, lucru de negândit în urmă cu doar câţiva ani! Dar i40 are nevoie de mult mai multe atuuri pentru a-şi face loc în clasa medie. Are ce-i trebuie?
Puternic, economic, ferm
În România avem deocamdată o singură motorizare disponibilă: un turbodiesel de 1,7 litri care dezvoltă 136 CP. Prea puţin raportat la concurenţă, însă trei lucruri diferenţiază acest propulsor: cuplul mare (325 Nm), consumul mic (5,8 l/100 km în mod real în test) şi cilindreea mică, taxată mai ieftin. Avem de-a face, aşadar, cu un motor adaptat acestei clase, care trage bine în orice segment de viteză îl pui la lucru. Nu este însă printre cele mai rapide, dar nici nu îşi propune, căci ţinuta de drum generală a maşinii este un compromis reuşit între sportivitate şi confort: avem suspensii mai degrabă ferme, dar şi o direcţie mai grea, pe măsura greutăţii ridicate a maşinii (1,62 tone la gol).
Pe autostradă maşina e o reală plăcere, la fel şi pe drumurile naţionale unde poţi depăşi rapid când ai nevoie, sau în succesiunile de viraje, unde ai ruliu puţin şi un spate destul de stabil, care te îndeamnă să te joci. În oraş însă, vizibilitatea laterală mai slabă şi direcţia te vor împiedica să fii la fel de agil în manevre, iar consumul real va urca până spre 7,5 l/100 km în drumurile zilnice spre şi de la serviciu.
Interior elegant, cu pretenţii
La interior avem atât lucruri bune, cât şi mai puţin bune. Sunt de apreciat calitatea tapiţeriei de piele şi a plasticelor de pe bord, insonorizarea reuşită, camera video pentru marşarier, conectivitatea, dar şi dispunerea inteligentă a spaţiilor de stocare. Nu sunt de apreciat însă plasticele consolei centrale şi în special ecranele centrale, care disonează neplăcut cu restul bordului. Hyundai mai are de lucrat şi la ergonomia comenzilor, abundenţa de butoane de pe volan fiind inutilă. În rest, spaţiul este din belşug pentru cinci adulţi, scaunele sunt confortabile, iar portbagajul de 503 litri e de ajuns pentru o familie medie.
Preţul este apropiat de cel al concurenţilor direcţi: 25.362 euro cu TVA inclusă, în condiţiile în care însă maşina vine complet dotată, la un nivel superior variantelor de top ale concurenţilor. Ţinând cont de acest lucru, i40 are o misiune foarte grea, însă nu imposibilă: e o maşină dinamică, o plăcere pentru şofer, sigură pentru pasagerii săi şi cu un interior de calitate, bine dotată şi cu minusuri puţine. Adică ce şi-a dorit neamţul Bürkle: un pas înainte pentru un concurent care va lupta de la egal la egal în clasa medie!
Hyundai i40
Cilindree (cmc) 1.685
Putere CP/rpm 136/4.000
Cuplu maxim Nm/rpm 325/2.000-2.500
Carburant motorină; Euro 5
Cutie de viteze manuală, 6+1 trepte
Rezervor carburant (l) 70
Portbagaj (l) 503
Viteza maximă (km/h) 201
0-100 km/h (sec) 10,3
Consum urban, extraurban, mixt: 5.9, 4.6, 5.1
Emisii CO2 (g/km) 134
Lungime, lăţime, înălţime (mm) 4.740/1.815/1.470
Greutate la gol (kg) 1622
Preţ: 25,362 euro cu TVA inclusă.