Se întâmplă uneori în lumea auto ca un model să fie atât de bine gândit de la început, încât chiar şi atunci când ajunge la vârsta facelift-ului producătorul să nu aibă ce mari îmbunătăţiri să-i aducă.
Şi în cazul Hyundai i30, o maşină din clasa compactă cu succes la public în România, faceliftul a adus doar modificări minore la designul părţii frontale, al pragurilor laterale şi al spoilerului spate, iar motorizările sunt acum integral Euro5. Am vrut să ştiu dacă i30 îşi împlineşte cum se cuvine datoria de familistă şi am luat-o la un test de 640 de kilometri până la Sibiu şi înapoi, într-un frumos weekend de toamnă însorită. Prilej pentru a mă familiariza cu maşina în aproape toate condiţiile de trafic şi a-mi aminti încă o dată cât de departe au ajuns sud-coreenii în privinţa fabricării de automobile.
Interior ieftin, atmosferă plăcută
Unul dintre lucrurile care ar fi trebuit îmbunătăţite era plasticul volanului, care în echiparea Comfort rămâne, din păcate, slab calitativ şi deranjant în utilizare. Un altul era insonorizarea, pentru că în varianta originală aveam zgomot cât cuprinde la viteze mari. Din fericire, aici inginerii şi-au făcut datoria, iar călătoria la viteze mari se desfăşoară în relativă linişte, ba, mai mult, sistemul audio foarte bun profită şi el la maximum. Acest element se adaugă confortului oferit de scaunele bine profilate şi plasticului de bună calitate de pe bord, rezultând o atmosferă relaxantă, cu mult peste preţul maşinii. E drept, atât tapiţeria, cât şi plasticele de pe uşi îţi amintesc că vorbim de o maşină ieftină, dar fără ca acest lucru să devină deranjant. Portbagajul de 340 de litri e cam mic, dar spaţiile de stocare din uşi şi consola centrală sunt suficiente.
Tren de rulare bun, motor nu prea
Hyundai i30 are una dintre cele mai plăcute platforme tehnice din segment, suspensia spate multilink fiind un motiv determinant pentru compromisul reuşit dintre confort şi sportivitate pe care îl oferă această maşină. Astfel, în virajele strânse ai de-a face cu puţin ruliu, iar maşina se încadrează corect pe trasa ideală, cu doar o idee de subvirare. În plus, nu eşti zgâlţâit prea tare pe drumurile denivelate, deşi suspensiile sunt mai degrabă ferme. Motorul de 1,6 litri pe benzină oferă însă performanţe amestecate: cei 126 de cai ai săi, precum şi cuplul maxim de 158 Nm se simt foarte plăcut exact atunci când ai nevoie de ei, în reprizele de depăşiri între 70 şi 120 km/h. Chiar şi pe autostradă vei putea rula la viteze mari fără a fi stresat cumva de cei care vin din spate.
În schimb, cutia de viteze este etajată prost în primele două trepte de viteză, ceea ce diminuează confortul la utilizarea în oraş, iar lipsa celei de-a şasea trepte de viteză se reflectă în consumul prea mare al acestui propulsor: 8,4% pe parcursul testului, în condiţii de exploatare absolut normale. Ar fi timpul pentru motoare turbo pe benzină şi la Hyundai, nu? Din păcate, excelentul diesel de 1,6 litri DPF costă cu 2.600 de euro mai mult, o diferenţă de preţ care se acoperă abia în vreo 80.000 de kilometri. Privind maşina în ansamblu totuşi, răspunsul la întrebarea „merită un Hyundai i30″ e simplu de dat: merită pentru cei care caută un pachet bun de dotări, siguranţă de cinci stele, garanţie transmisibilă şi servicii asociate timp de cinci ani, o platformă tehnică corectă şi un interior plăcut la un preţ care rămâne sub media clasei: 13.628 euro cu TVA pentru echiparea testată.
DATE TEHNICE
HYUNDAI i30u 1.6 GL MT
Cilindree: 1.591 cmc
Putere maximă: 126 CP/6.200 rpm
Cuplul maxim: 158 Nm/4.200 rpm
Cutie viteze: manuală, 5+1.
Lungime, lăţime, înălţime: 4.280/1.775/1.480 mm
Volum portbagaj: 340/680 litri
Volum rezervor: 53 litri
Ampatament: 2.650 mm
Masă autovehicul: 1.318 kg
Viteza maximă: 192 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 11.1 sec
Consum urban/extraurban/mixt: 8, 5.5, 6.5 l/100 km
Emisii: 152 g/km (max) EURO V
Mărimea pneului: 185/65/R15