5 C
București
duminică, 10 noiembrie 2024
AcasăSpecialHoteluri-inchisoare, plaje interzise, aeroporturi goale - tabloul dezolant al litoralului

Hoteluri-inchisoare, plaje interzise, aeroporturi goale – tabloul dezolant al litoralului

Master-planul Turism Romania pe care echipa de patru experti ai organizatiei mondiale a Turismului trebuie sa-l realizeze, la cererea Autoritatii Nationale pentru Turism, trebuie finalizat in luna iulie 2007. Din acest motiv, delegatia celor patru experti a vizitat cele mai importante obiective turistice din Romania, in fiecare weekend avand prevazute cateva regiuni importante din tara. Weekend-ul care tocmai s-a incheiat a apartinut litoralului.
Vizita expertilor OMT a durat doua zile si a inceput la crama Murfatlar, unde oaspetii au participat la o degustare traditionala de vinuri. Urmatoarea vizita a avut loc la Aeroportul International Mihail Kogalniceanu. "Aici a avut loc o discutie deosebit de fructuoasa, in sensul ca echipa care ne-a intampinat la aeroport a fost foarte pregatita", a precizat Corina Martin, fondatorul Asociatiei de Dezvoltare si Promovare Litoral, care i-a insotit pe participanti in cele doua zile.

De 20 de ori mai putini turisti straini

Reprezentantii OMT au avut parte, la aeroport, de o serie de cifre care i-au uluit. Astfel, numarul record de vizitatori pe litoralul romanesc, care au venit cu avionul si au aterizat pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu, intr-o singura vara, a fost de 840.000 si a fost inregistrat in 1979. Spre comparatie, in vara anului 2006, pe aeroport au aterizat 65.000 de persoane, din care numai aproximativ 49.000 au fost reprezentati de turisti. In momentul cand au auzit cifrele, cei patru experti au ramas, practic, stupefiati, acesta fiind, practic, primul contact cu realitatile litoralului romanesc.

Investitii de sapte milioane de euro

Delegatia straina a descoperit insa si o serie de lucruri pozitive in legatura cu aeroportul constantean. Aceasta a vizitat pista de aterizare-decolare, care se afla intr-un proces de modernizare si care va fi gata in data de 10 aprilie, precum si terminalul de pasageri, zonele sosiri si plecari.
 "Din punctul meu de vedere, ca expert in turism, aeroportul arata foarte bine. Au fost facute investitii de sapte milioane de euro in ultimii ani. Echipa de conducere este preocupata in continuare de aducerea aeroportului la un standard ridicat, si noi, ca asociatie, ii sprijinim cu toate puterile", a declarat Corina Martin.

Vizita in teren

Vizita de documentare a inceput a doua zi dupa sosirea delegatiei, din localitatea Mangalia. Au fost vizitate plajele si capacitatile de cazare din Limanu, Costinesti si 2 Mai. In tur a fost inclusa si statiunea Eforie Nord, pentru centrul de balneoterapie de aici. Urmatoarea etapa a fost orasul Constanta, unde a fost organizata o masa cu bucate traditionale romanesti, oaspetii fiind incantati de gastronomia dobrogeana. A fost vizitat un hotel din municipiu, reprezentantii OMT fiind foarte impresionati de faptul ca orasul nostru avea, in urma cu 15 ani, numai doua hoteluri, in timp ce in prezent sunt 20 si inca cinci in constructie, care se vor da in folosinta in acest an. In cursul zilei de duminica au vizitat terminalul de pasageri din Portul Constanta, pentru ca turismul de croaziera este un punct foarte important in acest master-plan. A urmat zona peninsulara, orasul-vechi, unde au remarcat obiectivele care pot fi vizitate. Vizita la Histria a fost contramandata, din cauza vremii nefavorabile, dar reprezentantii OMT au primit toate informatiile necesare despre cetate, dar si despre Adamclisi.

Cinci stele la Mamaia

Tot duminica a fost vizitata si statiunea Mamaia, prima oprire fiind la un hotel de doua stele. "Ei stiau ca avem hoteluri comuniste, aceasta a fost exprimarea, si vroiau sa vada cum arata ele", a declarat Corina Martin. Primul exemplu intalnit in cale a fost un hotel care a fost asemanat cu o… inchisoare. In total contrast cu aceste imobile, hotelurile de patru si cinci stele din statiune au atras atentia expertilor in turism. Ei au vizitat hotelul Iaki, de patru stele, in timp ce reprezentantul hotelurilor de cinci stele a fost hotelul Rex, unde delegatia s-a oprit pentru a servi masa. Expertii s-au interesat si de taxa hoteliera, subliniind ca nivelul acesteia este in regula. In Mamaia este de 4% din valoarea cazarii, dar se plateste numai pentru prima noapte de cazare, in timp ce la Calimanesti-Caciulata este de 4% din fiecare noapte de cazare.

Scandalul concesiunilor

In ciuda faptului ca reprezentantii ANT nu le-au spus nimic despre situatia plajelor, expertii OMT au fost informati despre faptul ca acestea au fost luate de la hotelieri si date la societati comerciale. Starea de fapt a litoralului (restaurantul care apartine unei firme, hotelul, alteia, si plaja, unei a treia societati) i-a facut pe acestia sa-si puna practic mainile in cap. Mai mult s-au mirat atunci cand au auzit ca plajele au fost inchiriate pe zece ani, cu posibilitate de prelungire pe inca cinci.

Discutii cu autoritatile locale

Cea mai importanta parte a intalnirilor a fost reprezentata de discutiile cu autoritatile locale. Acestea au debutat in sudul litora-lului, la care au participat asociatiile hoteliere, Primaria Mangalia, Primaria Costinesti, reprezentantii Prefecturii Constanta, si au continuat in Mamaia, cu Camera de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta, Asociatia Hoteliera Mamaia, Patronatul ANAT si Consiliul Judetean Constanta. Discutia a durat doua ore si jumatate, iar intrebarile nu au ocolit nici o problema. Hotelierii au explicat ca platesc taxe un an intreg, desi au activitate timp de trei luni, au declarat ca le pleaca personalul, pentru ca se munceste numai sase luni, au spus ca in Bulgaria TVA-ul este de 7% pentru orice inseamna turism, in timp ce la noi e 9% la cazare, in timp ce la alimentatie publica si restul e de 19% si au reclamat ca statul nu sprijina modernizarea hotelurilor. De asemenea, s-a pus problema promovarii Romaniei pe pietele externe, conducerea ANT sustinand, in continuare, ca litoralul nu este prioritar pentru turismul romanesc.

Descentralizarea – solutia ideala

Expertii OMT au adunat toate informatiile necesare, primele concluzii ale vizitei urmand sa fie discutate la Bucuresti, in data de 1 martie, in cadrul unei sedinte la care vor participa presedintii consiliilor judetene din toata tara, reprezentantii asociatiilor de profil, inclusiv cei ai Asociatiei de Dezvoltare si Promovare Litoral, si la care si-au anuntat participarea inclusiv premierul Romaniei, Calin Popescu Tariceanu, si ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Ideea de baza care s-a desprins din primele discutii este nevoia imediata si urgenta de descentralizare. Master-planul pentru turismul romanesc ar trebui sa fie gata in iulie, dar nu este o garantie ca Guvernul actual, sau cele viitoare, vor respecta acest master-plan. Hotararile pentru viitorul litoralului ar trebui sa fie luate pe litoral, de catre oamenii care fac aici turism de zeci de ani, nu de la Bucuresti, de catre niste oameni cu functii politice, care azi sunt pe scaunele respective, maine nu, si pentru care litoralul inseamna numai o vacanta de cateva zile pe an.

Cele mai citite

Proteste masive și ciocniri violente în Valencia după gestionarea criticată a inundațiilor

Sâmbătă, zeci de mii de oameni au ieșit în stradă în Valencia, manifestându-și revolta față de gestionarea considerată dezastruoasă a inundațiilor recente de către...

China este interesată să cumpere din România lucernă și piei de bovine

În perioada următoare, vor fi deschise piețele din Tunisia și Kuweit pentru exportul de animale, anunță ANSVSA Una dintre destinațiile importante în care țara noastră...

Transalpina, închisă între județele Alba și Gorj

Traficul va fi reluat, dacă prognoza meteo se va îmbunătăți Circulaţia rutieră se închide pe DN 67 C, pe Transalpina, între Rânca, judeţul Gorj şi...
Ultima oră
Pe aceeași temă