» Un politist din Constanta a prins in flagrant delict mai multi tineri care furau saboti de la sistemul de franare al unui tren oprit in Gara Dorobantu.
» Unul dintre hoti a fost impuscat mortal dupa ce ar fi incercat sa-l atace pe agentul de Politie.
Urmarire ca-n filme si focuri de arma in triajul Garii Dorobantu, din judetul Constanta. Un barbat a fost impuscat mortal de politisti, in timp ce incerca sa fure fier vechi. Potrivit anchetatorilor, in noaptea de vineri spre sambata, un agent de politie de la Transporturi a observat aproximativ zece barbati care sustrageau fier vechi in triajul Garii Dorobantu. "Politistul care patrula in zona i-a vazut pe indivizi. I-a somat de mai multe ori, a tras focuri de arma in plan vertical si apoi a tras spre ei. Unul dintre hoti a fost impuscat mortal. Ceilalti l-au abandonat si au fugit", a declarat Mihai Tarpan, adjunctul-sef al Politiei Transporturi Constanta. Politistul le-ar fi cerut indivizilor sa se legitimeze, moment in care acestia au devenit foarte agresivi si au inceput sa arunce cu bucati de fier si pietre inspre omul legii. Oamenii legii au tras mai multe focuri de avertisment, insa cei zece barbati nu s-au oprit.
Atunci, politistii au tras in directia lor doua focuri de arma. Un glont l-a nimerit pe unul dintre agresori, care a murit pe loc. O echipa de criminalisti a inceput o ancheta pentru a stabili conditiile in care s-a folosit armamentul din dotarea politiei. Angajatii CFR spun ca trenul trebuia sa ajunga in Gara Agigea si ca s-au ingrijorat atunci cand au vazut ca acesta are o intarziere foarte mare. "Este grav ceea ce se intampla. Puteau sa moara mai multi oameni sau sa fie provocate adevarate tragedii daca trenul pornea, pentru ca in momentul in care ar fi pus frana, se putea rupe", a declarat unul dintre martori.
Furturi masive
Anul trecut, zeci de trenuri au fost vandalizate, unele chiar in mers. Specialistii spun ca hotii actioneaza, mai nou, in timp ce trenurile circula, pentru ca sunt mai greu de prins. Dupa ce au furat sine intregi de cale ferata, hotii s-au reprofilat si au inceput sa sustraga sabotii de la sistemele de franare ale trenurilor. Nu numai in judetul Constanta sunt furturi masive de fier vechi, ci si in Ialomita. Subcomisarul Andrei Vasile, adjunctul Politiei Municipale Slobozia a atras de mai multe ori atentia asupra faptului ca astfel de incidente au crescut alarmant si ca acestia au devenit tot mai violenti. "Dezvoltarea comertului autorizat cu deseuri feroase si neferoase a generat, incepand cu anii 2002-2003, atragerea unui numar mare de infractori la activitati de sustragere a obiectelor metalice din a caror valorificare cei mai multi si-au asigurat mijloacele de subzistenta.
Cele mai atractive obiective economice vizate de infractori au fost infrastructurile industriale: infrastructurile cailor ferate, sistemele de irigatii, sistemele de telecomunicatii, retelele energetice", a declarat Andrei Vasile. Uneori, hotii sunt inarmati si, in momentul in care sunt prinsi de oamenii legii, fac uz de arma.
Subminarea economiei nationale
Furtul de cabluri si piese din infrastructura feroviara pune in real pericol siguranta circulatiei pe caile ferate. Sustragerile din infrastructurile de irigatii, energetice si de telecomunicatii afecteaza grav functionarea acestora, genereaza perturbarea furnizarii serviciilor catre consumatori si imense prejudicii materiale. Daca nu vor fi stopate furturile de componente metalice, autostrazile noastre vor arata jalnic si va fi afectata chiar si siguranta circulatiei rutiere. "Analizat la nivel global, fenomenul este de natura sa submineze economia nationala. Aceasta apreciere este foarte obiectiva, intrucat fenomenul incepe sa isi produca efectele prin aducerea in stare de nefunctionare a sistemului national de irigatii. Autorii isi pun ei insisi viata in pericol, inregistrandu-se cazuri de raniri si chiar decese prin electrocutare", a completat subcomisarul Andrei Vasile.
In cele mai multe cazuri, infractorii transporta si depoziteaza obiectele in curtile propriilor locuinte, unde le portioneaza, sau extrag miezul de cupru sau aluminiu prin arderea invelisurilor de plastic ale cablurilor, astfel incat sa poata fi ulterior usor de livrat in conditiile pretinse de cumparatori. Au fost si cazuri in care autorii unor furturi mai consistente au valorificat chiar ei bunurile prin vanzare la un centru mai mare, de regula, in Constanta. "De regula, plata se face pe loc. Autorii furturilor primesc de exemplu 3-5 lei pe kilogramul de cupru, iar intermediarii il vand la marile centre cu 80-120 lei, avand de suportat cheltuielile de transport si paguba confiscarilor facute de politie", spune Andrei Vasile. In multe cazuri, prinderea autorilor si ramanerea definitiva a hotararii de condamnare dureaza unu-doi ani. De regula, prima condamnare este pedeapsa inchisorii cu suspendare.