Norul de cenuşă care se prelinge pe deasupra României a transformat Aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din Bucureşti într-o mare sală de aşteptare. În jur de 150 de persoane sunt nedumerite de panourile electronice care le anunţă, simultan, că toate zborurile sunt anulate. Unii au impresia că se vor urca totuşi într-un avion, dacă stau cuminţi la coadă la ghişee. Alţii sunt resemnaţi şi stau întinşi pe iarba sau pe lespezile din curtea aeroportului, cu mormane de bagaje lângă ei.
Alexandru Enică, din Galaţi, a aflat în urmă cu o oră că zborul care trebuia să-l ducă în Franţa s-a anulat, dar stă în continuare pe o bancă. „Am văzut la televizor că au făcut teste şi că se poate zbura pe sub norul ăla. De ce nu zburăm şi noi pe sub el?”, se întreabă bărbatul în timp ce se reazemă de un teanc de valize. Şi Alexandrina Dumitrescu, de 60 de ani, era sigură, când a plecat ieri dimineaţă la ora 4 dimineaţa din Constanţa, că la ora 15 se va urca în avionul Wizz Air către Napoli, unde munceşte într-un hotel. „Ştiam de nor, dar am sunat înainte la companie. Mi-au zis: «Veniţi, că se dă drumu’ la avioane»”, povesteşte femeia.
O altă femeie a găsit o soluţie: împreună cu alte 13 persoane, vor închiria un autocar către Italia. Asta înseamnă însă alţi 70 de euro de persoană şi un drum de peste 20 de ore.
Din autocar, înapoi în autocar
La Aeroportul Otopeni, e ceva mai multă linişte. E deja ora patru şi lumea a înţeles că aşteaptă în van ca norul să se lase dus. Agitaţie se creează doar în momentul în care 45 de persoane coboară dintr-un autocar venit din Deva. Albi ca varul şi traşi la faţă după şase ore de drum, află cu stupoare că trebuie să se întoarcă de unde au venit.
Lucreţia Matei, de 70 de ani, are ochii roşii de oboseală, dar e entuziasmată de excursia pe care o va face în Israel, împreună cu alte 44 de persoane. Nu aude vestea cea neagră de la reprezentantul TAROM: „Ne pare rău, zborul a fost anulat din cau¬za norului de cenuşă. Nu se ştie cât va mai dura interdicţia, eu vă sfătuiesc să vă întoarceţi în Deva şi noi vă vom returna banii.” Bătrâna e nedumerită: „Am sunat la TAROM şi ne-au zis să venim, că se fac zboruri. Păi, mai veneam altfel?!”.
„Despre alternative la avion să întrebe la informaţii”
Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului Henry Coandă, îi sfătuieşte pe toţi călătorii care caută o alternativă la avion să întrebe la Informaţii, în aeroport. „Acolo vor primi informaţii complete, inclusiv de la companiile de transport rutier. Încercăm ca în aceste zile să extindem aria acestor servicii”, a declarat Iordache pentru România liberă. El a insistat să-i informeze pe pasageri că „toate companiile aeriene au responsabilităţi limitate” şi că „nu sunt obligate să asigure clienţilor săi cazare şi masă până se reiau zborurile, deoarece situaţia de acum este un caz de forţă majoră, nu este vina companiilor”.
Haos în gări şi autogări
Cei care nu au putut ieri să plece din Bucureşti cu avionul au luat cu asalt gările, autogările şi liniile telefonice ale firmelor de taxi. Cine a avut noroc, se află acum în drum spre casă. Cine a fost ghinionist îşi va încerca norocul din nou azi.
Gara de Nord din Capitală avea deschise, ieri, doar două case de bilete pentru rute externe, spre nemulţumirea celor care stăteau la coadă. „Nu înţeleg de ce sunt deschise doar două case de bilete, în contextul în care e o situaţie de urgenţă şi se vede cu ochiul liber că sunt foarte multe solicitări, mai multe decât în zile normale?”, ne-a declarat Bogdan, care şi-a luat bilet de avion acum două zile şi azi nu a mai putut zbura. La fel de nemulţumiţi erau şi Ella şi Zbyshek, doi polonezi care încercau de două zile să ajungă în Polonia, la funerariile familiei prezidenţiale. „Am încercat să plecăm cu avionul, dar nu e nici o şansă. Am apelat la un taximetrist, dar ne-a cerut cel puţin 3.000 de euro. Aş fi acceptat, dar starea maşinii şi aspectul dubios al şoferului nu mi-au dat încredere că vom ajunge cu bine”, ne-au spus cei doi polonezi.
Ieri, reporterii României libere au încercat să obţină informaţii despre cursele CFR de la numerele de telefon publicate pe site-ul instituţiei. Nimeni nu a răspuns, timp de mai multe ore, la nici unul din cele patru numere de telefon publice.
53 de ore cu autocarul, în loc de 4 ore cu avionul
Autogara Rahova a fost ieri asediată de cei care căutau o alternativă mai ieftină pentru a ajunge la o destinaţie în străinătate. Toate firmele de transport rutier şi-au suplimentat cursele. „De două zile încerc să ajung în Franţa, la Touluse. Am prins bilet la autocar şi mă pregătesc să călătoresc 53 de ore în loc de patru ore cu avionul”, ne-a explicat Elena. George Tache, un alt pasager care nu a putut călători cu avionul, era ceva mai revoltat: „Nu înţeleg de ce nu se face în aeroport o informare amplă cu variantele pe care le putem alege. Ar fi avut clienţi suficienţi pentru a circula rentabil”. Un alt mare inconvenient al celor care au plecat cu autocarele a fost orarul: toate cursele internaţionale pleacă între orele 2.00-7.00 dimineaţa.
Gara de Nord – Turcia, 550 de euro cu taxiul
După ce taximetriştii „pirat” de la Gara de Nord i-au speriat pe turiştii polonezi cu preţurile cerute, am vrut să vedem ce clienţi au avut firmele de profil şi la ce sume. „Spre deosebire de zilele trecute, de când au fost suspendate cursele aeriene am avut mai multe solicitări de curse externe, către Anglia, Franţa şi în special Turcia”, ne-a declarat Cristian Chiran, patronul firmei „Taxi Bucureşti”. El ne-a spus că unii clienţi au propus nişte sume de bani „ca pentru curse interne”, iar alţii au venit cu oferte care s-au concretizat în curse. „Un client ne-a ofertat cu 250 de euro pentru o cursă până la Edirne, în Turcia, sumă mult prea mică dacă luăm în calcul taxele de drum şi costul carburantului. Unei persoane care vroia să ajungă la orice port din Franţa i-am cerut 1.200 de euro, preţ considerat prea mare”, explică Cristian Chiran.
Viena-Bucureşti, în 14 ore
Unul dintre românii blocaţi în aeroporturile Europei este un tânăr din Bucureşti, Iulian Stoian, expert în politici publice, care se află în aeroport la Viena. „Am căutat un tren, nu neaparat direct către Bucureşti, dar nu am găsit absolut nimic. Gările sunt arhipline, la fel şi trenurile, în ciuda suplimentărilor de vagoane. Acum mă duc la aeroport, să văd dacă firma de transport aerian ne asigură cazare”, ne declara ieri la amiază Iulian, supărat că firmele de rent-a-car din Viena nu închiriează maşini până la Bucureşti, ci doar până la Budapesta.
Agenţiile de turism, pierderi de un milion de euro pe zi
În urma anulării curselor de linie şi a charterelor, agenţiile de turism pierd un million de euro pe zi, estimează purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Traian Bădulescu. Această sumă provine din vânzarea biletelor de avion, în medie între 3.000 şi 4.000 de euro pe zi. Cei mai afectaţi sunt operatorii care au vândut pachete turistice către Grecia, Egipt, Spania, Turcia sau Tunisia, iar pentru a trimite turiştii în vacanţele cumpărate, au închiriat avioane tip charter.
Un tur operator important trebuie „să repatrieze” un grup de turişti din Spania în cursul zilei de marţi. Dacă zborurile nu vor fi reluate, turiştii vor fi cazaţi o noapte la hotel, iar dacă situaţia se va prelungi, patronul are în vedere închirierea unui autocar. Cazarea va fi suportată financiar de călători, deoarece se consideră caz de calamitate, iar agenţia va suporta doar costurile de întoarcere. În acelaşi timp, un grup care urma să plece duminica viitoare a fost reprogramat.
Agricultura ar putea fi afectată dacă cenuşa se depune pe culturi
În agricultură, valoarea eventualelor pagube este imposibil de estimat deoarece nu există suficiente date pentru a cunoaşte compoziţia exactă a norului de fum. Preşedintele comisiei pentru agricultură din Camera Deputaţiei, Valeriu Tabrără – blocat ieri pe aeroportul din Madrid împreună cu alţi şapte parlamentari români cu care a participat la o conferinţă pe tema energiei regenerabile – susţine că, „e greu de evaluat eventualele pierderi din agricultură până nu va exista o analiză foarte precisă a compoziţiei chimice pe care o are norul de fum. Dacă în compoziţie există sulf ori dioxid de sulf, culturile vor fi afectate. Oricum, va fi greu de luat măsuri împotriva naturii, dar sperăm că praful nu va avea o încărcătură acidă”.
Unul dintre cei mai mari latifundiari ai ţării, Culiţă Tărâţă, care deţine 65 de mii de hectare şi o afacere de aproape 100 de milioane de euro, merge pe mâna premierului Boc, care a dat asigurări că nu vor fi afectate culturile şi mediul înconjurător: „Nu am ce măsuri speciale să iau atâta timp cât timp cât norul a cuprins întreaga România. Să sperăm că nu va ploua şi că va părăsi ţara.”
Cenuşa islandeză nu afectează sănătatea românilor
Premierul Emil Boc a declarat, ieri, că nu există riscul ca norul de cenuşă vulcanică să se depună pe solul României, din cauză că se află la mare înălţime în atmosferă, iar în aceste condiţii nu se face „niciun fel de recomandare specială pentru populaţie”. Totodată, Boc a anunţat că în cele 143 de staţii automate de monitorizare nu s-au înregistrat depăşiri ale concentraţiilor maxim admise ale poluanţilor măsuraţi, ceea ce înseamnă că nu este afectată calitatea aerului respirat.
Reprezentanţii Ministerului Mediului au informat că ieri după-amiază, deasupra României, la peste 8.000 m, concentraţiile de cenuşă vulcanică s-au diminuat semnificativ. Potrivit unei simulări făcute de Administraţia Naţională de Meteorologie la nivelul solului, concentraţiile de particule vor fi nesemnificative, menţinându-se în limite normale, fără nici un pericol pentru populaţie.
În cazul în care substanţele nocive rezultate în urma erupţiei ar afecta calitatea aerului de respirat, sănătatea oamenilor ar fi pusă în pericol. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), în cazul în care există depuneri pe sol, populaţia ar trebui să stea în casă deoarece inhalarea cenuşei ar putea provoca dureri cronice precum bronşita, astmul şi boli pulmonare care se pot complica. Bioxidul de siliciu, aflat în componenţa cenuşei, poate determina şi apariţia conjunctivitei, comportându-se asemenea unui corp străin. La nivelul pielii cenuşa poate provoca iritaţii în cazul supunerii extreme. Aceste efecte sunt mai evidente la copii şi se pot manifesta printr-o tuse persistentă. Cu toate că în Islanda, Norvegia şi Scoţia, particulele de cenuşă au început deja să se depună, specialiştii britanici, citaţi de OMS, susţin că acestea sunt într-o cantitate mică şi nu vor crea probleme decât pe termen scurt.
CINE CÂŞTIGĂ DIN ERUPŢIA VULCANULUI
Firmele de transport şi‑au suplimentat cursele. Patronul companiei de transporturi Eurolines, Dragoş Anastasiu, are toate motivele să fie bucuros: cererea de bilete, în special către Anglia, Franţa şi Belgia, a crescut de patru ori. În numai 24 de ore s-au vândut 1.000 de locuri, iar pentru a face faţă solicitărilor, au fost angajaţi încă 10 oameni la serviciul call-center.
Taximetriştii au avut mai multe solicitări de curse externe. Cristian Chiran, patronul firmei „Taxi Bucureşti”, a „prins” o cursă Gara de Nord-Edirne, Turcia, pentru 550 de euro.
Închirierile de maşini au fost o alternativă la îndemână pentru turiştii blocaţi în România. Arnaud Roch şi Paul Youssellee, angajaţi ai firmei Renault, vor pleca azi spre Franţa cu o maşină închiriată. Îi va costa 2.110 euro doar închirierea, fără combustibil şi taxele de drum. Maşina pe care o vor conduce cei doi este una dintre cele peste 20 care au fost închiriate pentru destinaţii externe de la o singură firmă, în acest weekend. „În mod normal, nu cred că erau două închirieri pe an”, a spus reprezentantul firmei.
Hotelurile au avut în acest weekend un grad de ocupare mult mai mare. „Dacă într-un weekend obişnuit aveam 30 de camere ocupate, acum avut 150 ocupate, din 177″, spune Alina A., recepţionieră la hotel Angelo din zona Otopeni. Nici la Complexul Rin&Confort Hotels lucrurile nu au stat rău. Potrivit managerului Mihai Benedek, din cele 405 camere ale complexului, în jur de 180 au fost ocupate în acest weekend. „E o creştere de 30-35 la sută faţă de o perioadă obşinuită”, a spus Benedek.
Ministerul Turismului a anunţat, ieri, că turiştii români aflaţi în afara graniţelor ţării şi turiştii străini din România vor putea beneficia de reduceri cu 50% la cazare, în oraşele cu aeroporturi internaţionale, până la deblocarea situaţiei, şi pot apela un telefon gratuit, 0800 868 282, pentru informaţii utile legate de cazare şi transport.