Guvernul a decis închirierea a circa 1.000 kilometri de linii de cale ferată şi închiderea altor aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare, estimând că operaţiunea va genera economii de 109 milioane lei la bugetele companiilor CFR, măsură convenită anterior cu Fondul Monetar Internaţional, potrivit Mediafax.
Decizia a fost luată în şedinţa de miercuri a Guvernului.
Executivul susţine că, prin închirierea a peste 1.000 km de linii neinteroperabile, CFR şi CFR Călători vor înregistra economii de 32,2 milioane lei, respectiv 36,8 milioane lei.
„Efortul bugetar va fi îndreptat către dezvoltarea şi modernizarea principalelor linii de cale ferată, respectiv a infrastructurii feroviare interoperabile, pe care se desfăşoară cea mai mare parte a traficului de călători şi mărfuri, iar pentru infrastructura feroviară neinteroperabilă vom încuraja în continuare atragerea de capital privat. În ceea ce priveşte închiderea liniilor nerentabile, vorbim de un total de 1.104 km, respectiv 661 km din infrastructura feroviară publică şi 443 km părţi din infrastructură feroviară privată aflată în patrimoniul CFR şi economii de 40 milioane lei. Ne respectăm astfel angajamentul de a aplica planul de restructurare şi eficientizare care să asigure viabilitatea economică a companiilor feroviare”, afirmă ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, într-un comunicat transmis de Guvern.
Începând cu anul 2004, au fost închiriate secţii de circulaţie pe calea ferată cu o lungime însumată de peste 2.000 kilometri.
Surse oficiale au declarat agenţiei MEDIAFAX, săptămâna trecută, că Guvernul a decis începerea procedurii de închidere a unor părţi din infrastructura publică feroviară, aflată în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate, sumele rezultate în urma casării urmând să fie utilizate de CFR pentru întreţinerea reţelei.
Guvernul s-a angajat în urma negocierilor cu Fondul Monetar Internaţional să închidă 20% din liniile de cale ferată aflate în administrarea CFR SA, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, dacă nu găseşte un investitor care să realizeze întreţinerea acestora şi care va fi selecţionat în urma unor licitaţii.
Potrivit datelor CFR, la nivelul anului 2009, lungimea totală a liniilor de cale ferată ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km (reţea desfăşurată), din care 17.691 km infrastructură feroviară publică şi 2.519 km infrastructură feroviară privată.