Guvernul chinez le-a interzis jurnaliştilor să ancheteze accidentul feroviar soldat cu 39 de morţi, care a produs un val de critici dure la adresa construirii unei reţele de mare viteză în China, potrivit unui document oficial, dezvăluit marţi de un site străin, relatează AFP, citat de Mediafax.
În articolele sale despre coliziunea care s-a produs sâmbătă seara la Wenzhou (est), presa trebuie să „utilizeze informaţia făcută publică de către autorităţi” şi „să nu realizeze interviuri independente”, se arată în acest document al Departamentului pentru Propagandă, publicat de China Digital Times, un site de informaţii despre China, cu sediul în California.
Documentele de la Departamentul Propagandei sunt distribuite conducerii publicaţiilor, care, ulterior, transmit aceste ordine redacţiilor.
„Nu puneţi sub semnul întrebării, nu elaboraţi. Este interzisă redifuzarea (postărilor de) pe microbloguri”, ordonă documentul.
Guvernul chinez obişnuieşte să intervină pentru a limita investigaţiile, în urma catastrofelor, obligând mass-media să utilizeze ca sursă de informaţii agenţia oficială China Nouă.
Marţi, anumite titluri păreau că nu au fost cenzurate. „Furia creşte în faţa lipsei de răspunsuri” după accident, titra cotidianul de limbă engleză Global Times.
„Nu trebuie să aspiri la viteză, punând viaţa în pericol”, scria, de asemenea, 21st Century Business Herald, reflectând sentimentul de jenă, în faţa carenţelor unui program de modernizare a căilor ferate.
Utilizatorii de Internet puneau în discuţie, în mod deschis, opţiunea Guvernului. „Poate că plătim preţul unui ritm de dezvoltare prea rapid”, afirma un blogger, Tong Dahuan.
Reţeaua chineză pentru trenuri de mare viteză, care este, deja, cea mai lungă din lume, urmează să treacă de la 8.358 de kilometri, la sfârşitul lui 2010, la aproximativ 13.000 de kilometri, în 2012, şi la 16.000 de kilometri în 2020.
„Guvernul şi oficialii cu putere de decizie în lucrări publice nu au niciun avantaj natural, în termeni de moralitate, inteligenţă sau aptitudini”, continuă Tong.
Fostul ministru al Căilor Ferate, Liu Zhijun, a fost destituit pentru corupţie, în februarie. Se suspectează că, la construirea liniei TGV Beijing-Shanghai, inaugurată cu mare pompă, la 30 iunie, au avut loc fraude.
De asemenea, unii chinezi şi-au exprimat îndoiala cu privire la voinţa autorităţilor de a elucida circumstanţele accidentului.
„Pe Internet au circulat imagini care au surprins buldozere în timp ce aruncă epave (ale vagoanelor) într-o groapă, intensificând speculaţiile asupra unor posibile ascunderi de probe, în ancheta în curs”, a relevat China Daily.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Ministerului Căilor Ferate, îndepărtarea vagoanelor căzute de pe viaduct era necesară, pentru a permite trecerea echipelor de intervenţie.
„Accidentul de la 23 iulie ne-a învăţat o lecţie amară”, a recunoscut ministrul Căilor Ferate, Sheng Guangzu.
El a subliniat că o campanie „urgentă” privind siguranţa, anunţată anterior, se concentra în mod deosebit asupra reţelelor feroviare de mare viteză.
Sistemul de semnalizare, care ar fi putut sta la originea accidentul, printr-o defecţiune, a fost furnizat de mai multe societăţi din cadrul grupului China Railway Signal & Communication Corporation (CRSC), a anunţat publicaţia Diyi Caijing Ribao (China Business News).
Sistemul centralizat de control al traficului, un fel de „creier” al sistemului de informaţii al reţelei, a fost realizat de Casco, o întreprindere mixtă între grupul francez Alstom şi CRSC, precizează cotidianul.
Un angajat al Casco a declarat, sub protecţia anonimatului, că acest sistem nu a primit nicio alertă de la trenuri, înainte de coliziune.