Prima runda in procesul de privatizare a companiei de navigatie maritima Petromin a esuat. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a respins cele doua oferte depuse de un investitor grec si un SRL asociat cu salariatii din companie. In prezent se pregateste o noua licitatie de oferte, de aceasta data mult mai pretentioasa. Dupa indelungi procese, CNM Petromin a reusit sa recupereze doua dintre vrachierele ce odata alcatuiau, alaturi de restul navelor, o flota de temut: K. Matapas si K. Maleas, fiecare cu un deplasament de 38.000 tdw.
Se incearca repararea vapoarelor si repunerea lor in exploatare, insa fara un investitor serios nu se va reusi acest lucru. Pe langa vrachiere, compania mai detine remorcherul Meteor si o ambarcatiune portuara de deservire. Dintr-o data, compania jigarita si fara nici o sansa de redresare a devenit o afacere interesanta.
Asociatia-fantoma
Daca, de bine, de rau, investitorul strain care s-a prezentat la licitatie, respectiv grecul Sotirios Emmanouil, este cunoscut opiniei publice gratie unei afaceri dubioase pe care a facut-o in Statele Unite ale Americii prin cumpararea unui santier naval, despre SRL-ul care s-a asociat cu salariatii Petromin nimeni nu a stiut nimic pana in momentul depunerii documentatiei. Algoritm Consult SRL Bucuresti nu are nici o treaba cu domeniul shipping-ului, cu exceptia faptului ca vrea sa cumpere, alaturi de cei 114 angajati ai Petromin, pachetul majoritar de actiuni al acestei companii. Dintre salariati, 54 sunt marinari, restul – personal TESA. Este destul de ciudat cum o mana de oameni s-a incumetat sa cumpere ditamai compania care, chiar daca nu mai are flota de altadata, este totusi un agent economic important. Asocierea cu firma din Bucuresti devine, in aceste conditii, greu de explicat, in afara cazului in care in spatele acestui paravan cu iz de PAS se afla un „rechin”. Privatizarea ultimei companii maritime de stat a reaprins vechile „pasiuni” in randul patronilor din shipping. Marii stabi pedisti din Capitala si de la malul marii sunt bagati pana la gat in afacerile portuare si de aceea vad in Petromin o ocazie numai buna de a stoarce bani frumosi de la stat. Numai din vanzarea la fier vechi a unei singure nave se obtin zeci de mii si poate chiar sute de mii de dolari, fara sa mai punem la socoteala spatiile administrative. Cel mai probabil, pedistii aveau informatii clare despre recuperarea mineralierelor si si-au plantat omul lor la conducerea firmei. Poate tocmai de aceea a fost reprogramata vanzarea pachetului majoritar de actiuni detinut de AVAS la compania constanteana.